Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dslr och magnetism

Produkter
(logga in för att koppla)

Muni

Aktiv medlem
Jag tänkte tillverka en magnetfot med stativgävga, för att få ytterligare fastsättningsmöjligheter av kameran. Det skall vara en kraftig magnet med kanske 10 kilos häftkraft. Normalt kommer det att sitta en kulled mellan kameran och magneten.
Nu till frågan. Kan kameran ta skada av magnetismen om jag monterar magneten i stativfästet utan kulled emellan?

Jag tänkte tillverka en magnetfot med stativgävga, för att få ytterligare fastsättningsmöjligheter av kameran. Det skall vara en kraftig magnet med kanske 10 kilos häftkraft. Normalt kommer det att sitta en kulled mellan kameran och magneten.
Nu till frågan. Kan kameran ta skada av magnetismen om jag monterar magneten i stativfästet utan kulled emellan?

Nejdå, det skall vara lugnt om den sitter några cm ifrån huset bara så

Ska inte vara några problem med minneskort. En bekant har utsatt ett Sandisk 2GB för strax under 0.5 T (Tesla) utan några skador på kortet. 0.5 T är oerhört stark magnetisk kraft. Det går att komma upp i någon tesla med elekromagneter, men för att komma upp i högre värden krävs supraledande elektromagneter.

Det enda som kan tänkas vara problem är möjligen spegelmekanism, men så som detta är konstruerat i dagen DSLR så har jag mycket svårt att se att det skulle kunne tänkas vara något reelt problem. Nej, magnetfält bör inte vara något problem så vitt jag kan komma på. Lågfrekventa eller statiska magnetfält är inte speciellt troliga att ställa till problem - faktum är att det som misstänker rent spontat att vara känsligt som magnetiska hårddiskar tål förvånansvärt starka fält innan de stöter på problem - var dock varnad, här KOMMER problem vid en viss nivå - så är det, men gränsen låg klart högre än vad jag tidigare trodde.

Dock är microdrive idag så ovanliga att senaste passusen troligen var onödig...

Ska inte vara några problem med minneskort. En bekant har utsatt ett Sandisk 2GB för strax under 0.5 T (Tesla) utan några skador på kortet. 0.5 T är oerhört stark magnetisk kraft. Det går att komma upp i någon tesla med elekromagneter, men för att komma upp i högre värden krävs supraledande elektromagneter.

På mythbusters försökte dom radera kontokort med löjligt starka magneter. Dom misslyckades helt. Anledningen var utav den enkla sorten att dom bara lagt korten i magnetfälten. För att det ska hända något är man tvungen att röra kortet.

Hur testades minneskortet?

På mythbusters försökte dom radera kontokort med löjligt starka magneter. Dom misslyckades helt. Anledningen var utav den enkla sorten att dom bara lagt korten i magnetfälten. För att det ska hända något är man tvungen att röra kortet.

Hur testades minneskortet?

Det låter logiskt, ström induceras ju bara i en ledare som rör sig genom ett magnetfält.

Jag vet faktiskt inte exakt hur han testade, men jag tror inte att kortet flyttades.

Statiskt så lär det inte vara några problem, däremot undrar jag hur t.ex. skrivning av ett minneskort skulle fungera under ett riktigt starkt magnetfält. Mangetfält avtar dock väldigt snabbt med avståndet, så redan några centimeter ifrån så är det inte särskilt starkt.

Skulle eventuellt även kunna påverka bildstabiliseringen om du har sådan i kameran, men tror inte att det skulle vara märkbart.

När jag pillade isär ett objektiv för att göra ren en trög oljig bländare uptäckte jag att även när oljan var borta så gick det lite tungt för bländarbladen hadde blivit magnetiska. Jag avmagnetiserade därför bländaren innan jag satte ihop objektivet, men det betyder ju också att jag inte vet om megnetismen inverkade på bländarfunktionen i praktiken.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar