Annons

DSLR för videoinspelning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Beatr

Ny medlem
Tjena grabbar och tjejer!

Detta är mitt första inlägg på Sweclockers och skulle behöva hjälp med att hitta en kamera!

Jag lirar i trummor i ett band där jag har hand om hemsida, merch osv. Tänkte nu att det skulle vara kul att börja filma lite videos när vi åker iväg och gigar eller repar och så. Anledningen till att jag vill ha en systemkamera är att jag vill kunna fota också. Har inte riktigt bestämt mig än men kan tänka mig att lägga mellan 4000-6000 kr.

Vilken kamera lämpar sig bäst?
Hur mycket pengar behöver jag lägga för att få en kamera som har videoinställningar? Vill inte bara ha ett autoläge.
Vilket objektiv passar bäst för video?

Som ni säker märker så har jag inte så bra koll men är oerhört tacksam för hjälp!
 
Jag köpte Canon EOS 650D just för video och tycker den presterar utmärkt. Tänk dock på att du vill ha den med ett STM objektiv, som är skapade just för filmning. Tror dock att en 650D med 18-135 STM lägger sig lite över budget. Skulle såhär på rak arm säga att du får räkna med 8 000-10 000 kronor.

Enklare kameror har såklart med video och framför allt Sony är vassa på video.
 
Som tidigare inlägg säger, Sony är vassa på Video. A57 för du för 6000 eller a37 som är mindre för 4500 ungefär.

Ska du filma mycket så köp till en liten smidig rigg som gör att videon blir ännu stabilare. Dock blir det svårt att slå canons STM-objektiv, men 6000 för a57 är ett riktigt bargain. Tar hur bra stillbilder som helst också och är skönare att hålla i jämfört med Canon.
 
Jag kör med en canon 550D, den fungerar utmärkt till filmning. Vid val av objektiv är det viktigt att den har en tyst autofokus, ljudet från fokuseringsmotorn hörs väldigt tydligt i filmen.
Alternativt borde det fungera fint med en extern mic, men det har jag inte hunnit införskaffa ännu.
 
Ait! Kommer gå på en sony iaf!

Något speciellt objektiv som man ska ha till?

Tyvärr är.jag lite dåligt insatt i objektivbiten hos sony så det kan jag inte svara på. 550d med 18-135 fungerar också mycket bra men autofokusen är fortfarande mycket bättre på a57. Också vridbar skärm som är gyld värt vid filmning. Vid foto just så kan vinklingsbar kvitta imo.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.