Annons

DSLR-ägare, vad har ni för kompaktkameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

John Dow

Aktiv medlem
Som rubriken!
Skulle vara kul att veta vad ni har för extra/reserv/fick-kameror, och varför. Kan tänka mig att dslr-användare tänker annurunda jämfört med sikta-och-skjut-fotografen när det gäller kompakters egenskaper.
Så vad har ni och varför?

Ps
Jag har D70, sålde just en Pentax Optio S och ska förmodligen köpa en Fuji F11.
Ds

Josef
 
en olympus camedia c-310 zoom för att den är extremt enkel (och billig)!

Köpte den för att ha en enkel, liten kamera att ta med när man orkar böra dlsr:en...
 
Canon A95, bra kamera lätt att ta med och går på vanliga AA batterier. Passar utmärkt i en vattentät liten bältesväska när jag är ute och fiskar.
/Vä
 
Har en Canon G6, som man med lite god vilja kan kalla kompakt. För mig var bildkvaliteten avgörande + möjlighet till RAW.
 
Canon A70.

Varför? Jo, det var så att jag en dag kom på att jag ville ha en digital kompaktkamera istället för min my2. Då gick jag in på fotosidans radannonser och sorterade alla digitalkameraannonser i prisordning, med lägst först. Den första kameran i den listan konstaterade jag att jag hade hört talas om och ringde upp annonsören och köpte den :)

Jag hade nog förväntat mig att man skulle kunna använda ISO 400-läget åtminstone för rent dokumenterande bilder, men det konstaterade jag snabbt att det var dödsdömt. Så jag kan inte direkt påstå att jag är nöjd, jag hade nog helt enkelt överskattat utvecklingen på området.
 
Har en Nikon Coolpix 7900 (Black).
Köpte den för att ha en liten kamera som jag alltid kan ha med mig.

Förövrigt den enda kamera jag har för tillfället då jag sålt iväg min 20D och alla objektiv, sparar till en D2X.
 
Senast ändrad:
En nyinköpt Canon Powershot 620.Det jag testat hittills verkar den vara helt OK.Lagom stor,lagom robust.Funkar med vanliga AA batterier vilket var ett krav när jag valde kamera.
 
Pentax Optio S30 vid sidan av D70:n. Inte helt klockren, men jag fick den sjukt billigt :)

Har även en Olympus Mju-II (med film alltså) vilken är en fröjd!
 
Jag använder en Panasonic DMC - LC70.

Varför, Jo därför att.

Leica objektiv!!

Liten, går att ha i byxficka.

Vitbalansen den bästa av alla kompaktkameror jag provat. Möjlighet till snabb vitbalansering.

AA-batterier, kan köpas överallt.

Bra zoom-kopplad sökare.

Mycket bra bildkvalitet, speciellt utomhus där jag använder den mest.

Fuji F11 är säkert en bra kamera ss. föregångaren F10, men jag skulle inte kunna ha en kamera utan optisk sökare.
 
2 st Konica Minolta
Dimage s414 och D 7.

Fungerar som extra/reservkameror, har oftast en av dessa modeller med i skolan för att plåta om något händer.

Mvh Markus
 
Panasonic Lumix DMC-FX8. Har alltid önskat att äga en kamera av märket Leica. Det här är nog det närmaste jag kan komma.
 
Jag vann nyligen en Konica Minolta x60 tack vare en andraplats i Metro Photo Challenge. Jag har inte fått hem den än. Någon som har någon erfarnhet av denna modell?
 
Holga, den är ju lätt och jag har stora fickor (eller handväskor kanske var mer sant..)
Sonens Dimage Z2 ryms ofta den med:)
 
Fuji finepix s 7000. Inte så kompakt men det var den kameran som fick mig att börja fota igen efter 15 års bildtorka. Efter jag har hamnat i gluggbytarträsket igen så funderar jag på att köpa en ixus som tredjekamera-fickkamera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.