Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

driftsäkert minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)
Vetskapen att det är ett av de bästa och mest tillförlitliga korten gör SanDisk väldigt prisvärt för mig. :)

Håller med Anders. SanDisk har länge varit ledande, och anses göra de mest tillförlitliga minneskorten, förutsatt att man sållar bort alla undermåliga SanDisk-plagiat som säljs på eBay - 95% av dessa är illegala kopior!

Lexar gör också bra kort. De brukar vara något billigare än SanDisk, men ifall de skulle ha något lägre tillförlitlighet än SanDisk, så blir ju tillförlitlighets/pris-förhållandet ungefär detsamma för båda märkena. Så då beror det på hur du definierar prisvärdhet. Lexar blir lite billigare, men knappast mera prisvärt (enligt min definition).

Fortsätt du lugnt med SanDisk - du är ju nöjd med dessa! Det går att hitta minneskort som är väsentligt billigare, men då brukar tillförlitligheten gå ner. Det lönar sig inte att snåla här, anser jag, med tanke på den ökande risken för förlust av ett antal bilder.

Anders,
Grattis! Du har tydligen just nu kommit upp till exakt 4000 inlägg!

Edit: Oooops! Medan jag skrev blev det tydligen 4001...

4000, 4001, 4002 ...

Tack för gratulationen, fast egentligen är det sorgligt snarare än något att fira. Jag borde vara ute och fotografera istället. :)

Kör själv med Sandisk, Lexar och MyMemoryCard!!!.
Är det någon som råkat ut för något dåligt kort?!
Mitt MyMemoryCard (8Gb) har suttit i kameran i ett drygt halvår, köpte det lite på vinst och förlust men har fungerat klockrent så här långt.
Mvh Janne

4000, 4001, 4002 ...

Tack för gratulationen, fast egentligen är det sorgligt snarare än något att fira. Jag borde vara ute och fotografera istället. :)
Tittade som hastigast på dina bilder, och du tycks ju ändå hinna med att producera åtskilliga bra bilder i alla fall, så jag kan inte se att det skulle vara särskilt sorgligt med alla dina inlägg...

Ska titta lite mera på bilderna vid något annat tillfälle. Nu ska jag istället kasta ut mig från min kompis lya, som jag har "Internet-våldgästat", så att han kan få nana, och sedan ska jag gå hem till mig själv och göra sammalunda!

Har inte haft några problem me något av mina snabba Transcend kort heller.. hör sällan om folk me problem som inte innefattar olycka eller vatten eller så :)

Jag har kört Sandisk, Lexar, Transcend och Kingston.

Tyckte att alla fungerade lika bra tills jag råkade köra kingston i tvättmaskinen (60 grader). Efter det funkade kortet bra i kameran men datorn hade lite svårt att hitta kortet (gick dock att få fram efter lite besvär).Har inte testat Sandisk eller Lexar på samma vis, men tycker nog att det är en gilitig andledning till haveri för Kingston.

Min gissning är att risken med billigare kort snarare är att de är felaktigt specade i hastighet än att de har sämre tillförlitlighet. Minneskort är ju ändå inte så himla dyra nu för tiden, så personligen tycker jag inte att det är värt risken med billigare kort.

Håller med Anders. SanDisk har länge varit ledande, och anses göra de mest tillförlitliga minneskorten, förutsatt att man sållar bort alla undermåliga SanDisk-plagiat som säljs på eBay - 95% av dessa är illegala kopior!
...
Det här kan kanske missförstås...
Menade förstås: "... 95% av de SanDisk-minneskort som säljs på eBay är illegala kopior!

Jag menade förstås INTE att 95% av de undermåliga SanDisk-minneskort som säljs på eBay är SanDisk-plagiat, och att således 5% av de undermåliga korten därmed måste vara SanDisk original... :)

Prisvärda och hyffsat snabba är Transcend. De är gansak stora tillverkare av dataminnen och har bra priser på CF-kort. Sedan beror det mycket på vilken kamera man använder. Med ett Transcend UDMA 300x fick jag 35MB/s i skrivhastighet, vilket är mycket bra. Men kortet är inte lika snabbt i alla kameror.

Första CF-kortet jag köpte var just transcend och det fungerar fortfarande, även om det bara är på 256MB och kostade 800 kr ;)

Dom kostar fortfarande litegrann..Ja gav 1400 för mitt 8gb å 16gb kostar fortfarande runt 2k.. men bra kort är det..

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto