iSolen.se
Guest
OK, uttryckte mig lite otydligt. Inte appen, men Firmware, det gick alltså bra med AirDrop, eller använde du något annat program?
Den vanliga appen i telefonen men det ska tydligen vara bättre att använda ett program i datorn.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
OK, uttryckte mig lite otydligt. Inte appen, men Firmware, det gick alltså bra med AirDrop, eller använde du något annat program?
Den vanliga appen i telefonen men det ska tydligen vara bättre att använda ett program i datorn.
Hej, tycker det pratas väldigt lite om drönare här på fotosidan.
Vad har ni för drönare och hur går det med fotandet och filmandet?
Jag har kört en Mavic Pro sen i april med stort nöje. Den kom med lilla väskan så den är ultraportabel så den får hänga med mest överallt.
För video, 4K, är den riktigt bra men bildkvaliten för stillbild inget vidare.
I natt köpte jag en Mavic 2 Pro och med lite tur får jag den om någon vecka. Den ska ha en 1" sensor, kameran är från Hasselblad, så jag förväntar mig ett lyft.
Mavic är lite liten och på sikt gissar jag att det får bli en Phantom 4 eller 5 eftersom de verkar vara stabilare.
Hur väderkänsliga tycker ni era drönare är?
Ska man använda drönare till jobb eller seriös hobby krävs 6-8 motorer
Går en av 4 sönder eller propeller går in i något eller lossnar blir det ett totalt haveri
Köp en enklare drönare utan GPS eller automatisk höjdhållning och öva upp grundläggande flyg skicklighet
Det tar några timmar till dagar , man kan även öva på flygsimulator i Appar och stänga av Olika finesser.
Det räcker med lite GPS skugga eller vindstötar dvs byig vind för att de flesta drönare i 10-20t klass ska chrasha man kan även stänga av GPS och se hur drönare driver iväg utan kontroll.
Tex så landar de ej exakt efter en längre flygning pga GPS ej har så hög noggrannhet kan hamna fel med 0.5-3 m då är det bra att kunna manövrera sin drönare manuellt till tänkt plats.
Jag använder vindmätare före start och bättre är att använda luftstrut på stolpe ock kolla på trädtopparna hur mkt de rör sig.
Bygger man en egen drönare kan man använda en vanlig kamera och ha en liten kamera för navigering (FPV) och hobby foto/Video
Även bra för att ha lite reservdelar om något går sönder tex armar eller motor.
Man kan ju även ha fler drönare i olika prisklasser och börja med en billig om man är osäkert på vindstötar blåser mkt mer på en bit upp än på marken
Vindstötar menar jag att det kan vara vindstilla en stund och sedan blåser det till något och sedan lungt igen.
Är man då nära berg eller träd kan det gå illa
GPS skugga menas med att nära stora hus eller föremål eller berg eller skog
Får drönare sämre signal till GPS enhet och kan vilja landa eller komma ur kursen.
Jag är bl. Mätningstekniker och hat råkat ut för detta många gånger men då är ju noggrannhet på cm man vill ha på alla platser.
Man kan då lura GPS mottagare med att snabbt förflyttning från bra mottagning till sämre ock göra en mätning .
Tror dock ej att denna relativt billiga GPS som är på en fabrikstillverkade frönare har några finesser
Jag har en GPS mottagnings App i telefon och gå runt med den och ser stora variationer i GPS signal styrka.
Olika fabrikat har även möjlighet att få in olika satelliter och få bättre täckning.
Satelliter går i olika banor och antalet satelliter varierar på olika tider på en dag på samma plats
Tex så är täckning mkt sämre i Norrland än södra Sverige beroende på att de ska tänka område med fler kunder i mellan Europa.
Den drönare som jag övade på heter MJX Bug's 3
För ca 600kr om chassi för 80kr dvs en arm år av när man kör in i stolpe eller dylikt får man kosta på sig.
DJ2 osv har väl vitala komponenter för några 10 talet kronor ock man kan ej förväxlas med att köpa lösa delar från marknadsledande bolag på de olika komponenterna ock ha flera större antener tex.
Bygger man allt från Scratch Kan man få bra drönare från 2-3t till 20-30t för professionella drönare blir väldigt mycket billigare än köpa motsvarande färdiga och man kan byta delar när nya uppgraderingar kommer på marknaden,samt byta delar sy gått sönder på plats eller snabbt hemma.
Det jag märkt med min M2P i stark och eller byig vind är att den (förstås) kompenserar för vinden genom att luta mer eller mindre, vilket gör att de ändå inte är så intressant att filma eller fotografera då det är risk att få med propellrarna i bild.
Jag använder min enbart för mitt eget höga nöjes skull, så jag kan låta bli att flyga när det blåser
Hej.
Jag har råkat ut för att gps signal förlorats vid några tillfällen. Jobbet har en mavic PRO, har hänt både utanför linköping och Örebro. Borde inte hända på platserna...
Jag flög för ett tag sedan i strålande sol och letade vindfällen och barkborreangripna träd men det var ingen idé då bilden som visades var helt utfrätt och även bilder jag testade att ta var så pass ljusa att de inte går att använda.
Vad kan detta bero på?
Mvh
Axel
Vad hade du för inställningar? Du har koll på PASM och kompensation?
Många använder Dji's enklare drönare också för TV-bruk, trots att de bara har fyra proppar. Största fördelen är förstås att de är mycket enklare att flyga stabilt än hemmabyggen. Upplösningen i kameran på min Mavic 2 Pro stämmer förstås med de uppgivna uppgifterna, och i panoramaläge kan jag få till groteskt stora bildfiler med hög upplösning.
Jag har skrivit det tidigare, men i den här bilden blev det 67 megapixel: https://flic.kr/p/TrVeLm