Annons

Drönarerfarenheter

Produkter
(logga in för att koppla)
...
Har haft problem med att data uppgifter på upplösningen ej stämmer med verkligheten
Är det samma på DJ2
Jag köpte en med 8 Mp var 2 i verkligheten får
Försöka komma åt RAV fil som sensor har
Före JPG komprimerad

Fast det känns mer som en setting, hur och vart hämtar du in bilden till datorn och vilken setting är den ställd på?
8mp är 8mp, så från 8 till 2 låter mer som en enkel miss :)
 
Kan vara ok för drönare men för exakt positionering för utsättning av byggnader eller övrigt vet jag att noggrannhet är lägre börjar redan märkas i mellan Sverige.
Ofta fungerar drönare med 7 satelliter men om du hamnar i GPS skugga så kan den fungerar sämre eller störtar
Det som påverkas vid Fotografering är ju att den kan flyttat runnt lite
Vidhåller bestämt att 6-8 motorer är att föredra
Se på utrustning som används vid filminspelning
För TV de kostar väl mellan 80-150t
Men går att bygga för ca 10-20% av den kostaden samt att man kan använda befintliga kameran om drönare konstruktion för den vikten
Har haft problem med att data uppgifter på upplösningen ej stämmer med verkligheten
Är det samma på DJ2
Jag köpte en med 8 Mp var 2 i verkligheten får
Försöka komma åt RAV fil som sensor har
Före JPG komprimerad

Tror du tittat på någon tumnagel, bilderna är så stora de ska vara.

Jag har inte hört talas om att någon drönare har störtat för att den tappar GPS-signalen, min förra Mavic tappade ofta GPS-signalen och det var bara att flyga vidare men kartan hängde förstås inte längre med.
 
Nej jag har inte kolla på pasm och kompensation. Tycker det var begränsat med inställningsmöjligheter i appen. Vad är pasm?

/Axel

PASM är alltså program-, tids- (S), bländarautomatik (A) samt Manuellt läge, dvs samma inställningar som på en vanlig systemkamera. Sen har man snabbval för kompensation på högra ratten, på en Mavic i alla fall.

Tryck på sliderikonen till höger så hittar du alla inställningar.

Notera att video och stillbild har separata inställningar.
 
PASM är alltså program-, tids- (S), bländarautomatik (A) samt Manuellt läge, dvs samma inställningar som på en vanlig systemkamera. Sen har man snabbval för kompensation på högra ratten, på en Mavic i alla fall.

Tryck på sliderikonen till höger så hittar du alla inställningar.

Notera att video och stillbild har separata inställningar.

Tack. Var inne där och försökte ändra senast jag flög men ingen reaktion från drönaren.

Flög lite idag och då svarade den på ändringar. Exponeringskompenserade och kunde då nyttja drönaren som tänkt trots stark sol.


/Axel
 
En fråga som dyker upp då och då är detta med "bästa" bländaren.

Någon rekommenderar enbart f: 2,8 aldrig högre, medan en annan påstår att f: 8-11 är det bästa för skärpedjupets skull, om ljuset räcker till vill säga. Eftersom man med en m2p alltid bara tar på på s.k.∞ evighet så behövs kanske inte det bländas ned så mycket? Vad anser ni?

Liksom ISO helst bör ligga på max 100, någon gång på 200.Högre ger bara massa brus.

Vad är fördelarna med Burst, Multiple?
 
Kan vara ok för drönare men för exakt positionering för utsättning av byggnader eller övrigt vet jag att noggrannhet är lägre börjar redan märkas i mellan Sverige.
Ofta fungerar drönare med 7 satelliter men om du hamnar i GPS skugga så kan den fungerar sämre eller störtar
Det som påverkas vid Fotografering är ju att den kan flyttat runnt lite
Vidhåller bestämt att 6-8 motorer är att föredra
Se på utrustning som används vid filminspelning
För TV de kostar väl mellan 80-150t
Men går att bygga för ca 10-20% av den kostaden samt att man kan använda befintliga kameran om drönare konstruktion för den vikten
Har haft problem med att data uppgifter på upplösningen ej stämmer med verkligheten
Är det samma på DJ2
Jag köpte en med 8 Mp var 2 i verkligheten får
Försöka komma åt RAV fil som sensor har
Före JPG komprimerad


När jag började fundera på drönare för länge sedan så mötte jag en drönarflygare på fotomässan som visade upp sina stora hemmabyggen o han menade på att det var svårt att flyga o dom hade en som skötte kameran, den andra styrde drönaren. Dom tog som minimum 30000 kr för ett uppdrag.
På den tiden fanns bara gopro o deras drönare var inget att höja till skyarna om man inte gillar krökta suddiga hörn.
Jag väntade några år o så kom phantom 3 en helt ok kamera lite suddig men skapligt skarp över hela bilden o lade man ner lite tid på skärpningen så funkar den helt ok även till foto. Jag var snubblande nära att köpa en stor maskin med fler propellrarän DJI men är oerhört tacksam att jag inte gjorde det. För dom är helt enkelt för stora, låter för mycket folk har redan drönarfobi.
Med tanke på hur bra gimbalen är på min nya phantom 4 pro version 2.0 så är jag tveksam till att en stor maskin är bättre, jag kan ta kvällsbilder på iso 100 som är skarpa med den. Visst stora drönare kan du ibland flyga hem även om en motor skulle stanna o vissa har fallskärmar som löser ut om drönaren får slagsida.
Har för mig att jag läst att det även skulle gå att kunna fixa till andra drönare oxå.

Vet flera som kört dessa stora promaskiner som sålt bort dom o kör med DJI istället. Sysslar du med film så ska det mycket till att en bättre DJI inte räcker till.
Jag flyger rätt mycket i skärgården har flugit i så kraftig vind att jag var tvungen att sicksacka för att få hem den o sänka höjden. Då hade jag problemet att propellrarna syntes men eftersom jag tog foto så var det enkelt att fixa. Har inte fått min nya phantom 4 att visa propellrarna ännu i bilden men har nog inte flugit i samma kraftiga vind.
Undviker det men i fallet ovan så var det tvunget.

Vet inte vad du pratar om upplösningen men du har helt fel där. Har ens DJI släppt en drönare med 8 mp? Oavett du måste dribblat med inställningarna o sänkt upplösningen själv.
Jag har sett filmer på youtube som är tagna med stora hemmabyggen, i många av fallen är det hackigt stötigt värre på filmen. Jag köper gärna en ännu mindre än phantom 4 tex en spark om den kommer med en bra kamera med tillräckligt mycket vidvinkel typ 20-24mm. Fast jag är tveksam att dom klarar av kvällsbilder lika bra som ph4 pro 2.0

Jag gick på dagskurs på pitchup i göteborg för att lära mig flyga o regler etc. Själva flygningen är rätt enkel om man har en plan på var man startar o landar samt har rekat o kollat av terrängen. Fast det var lite mer sport med dom förra drönarna som inte hade varning för föremål ivägen etc. Dagens är som bilen när man ska backa.Backvarnare på alla sidor.
 
Jag har inte hört talas om att någon drönare har störtat för att den tappar GPS-signalen, min förra Mavic tappade ofta GPS-signalen och det var bara att flyga vidare men kartan hängde förstås inte längre med.

Som jag skrivit tidigare så störtade min Phantom 4 Pro från 60 meter rakt ned i backen utan orsak, men det vara bara att skicka in den så lagade DJI:en den åt mig. Dock när jag fick tillbaka den så fungerade inte GPS som den skulle, fungerade ibland men tappade signalen väldigt ofta. Men märkte att man är rätt bortskämd med GPS, inte helt enkelt att landa när det blåser och GPS:en inte fungerar då du hela tiden måste kompensera för vindavvikelserna. Men kontaktade DJI, och fick skicka in den ännu en gång och dem bytte ut GPS-modulen och efter det fungerade den som den skulle.

Här är film jag som jag filmade åt ett tyskt rederi med min P4P, osäker om jag postat denna redan, men här blåste det ca 10-12 s/m, och 20 grader kallt, men tycker inte man ser det som mycket på filmen förutom på diset över vattnet. Men sen beror det självklart på hur man filmar osv. Däremot märktes det att mot vinden gick det otroligt sakta trots fullt gas, men i medvind gick det undan :)

https://www.youtube.com/watch?v=bYPslRIHth8
 
ND-filter vid filmning, hur viktigt?

Jag är nybliven drönarägare. Har mest tagit stillbilder så här långt, men ska börja filma mer i sommar.

ND-filter rekommenderas ofta för att förlänga exponeringstiden och få en mer ”filmisk känsla” när man filmar med drönare. Jag förstår fysiken bakom och behöver ingen föreläsning om detta.

Min fråga till drönarpanelen är:
Hur viktig tycker ni att exponeringstiden är i praktiken?
Har ND-filtret en helt avgörande verkan på filmupplevelsen, eller är det bara en nyansskillnad för finsmakare?

Låt höra. :)
 
Det är stor skillnad i resultatet man får om man använder nd-filter. 1/2000sek mot 1/250sek gör att resultatet ser heeelt annorlunda ut. Jag skulle rekommendera att du testar dig fram helt enkelt. Du kan låna filter från mig om dessa passar.
 
Jag är nybliven drönarägare. Har mest tagit stillbilder så här långt, men ska börja filma mer i sommar.

ND-filter rekommenderas ofta för att förlänga exponeringstiden och få en mer ”filmisk känsla” när man filmar med drönare. Jag förstår fysiken bakom och behöver ingen föreläsning om detta.

Min fråga till drönarpanelen är:
Hur viktig tycker ni att exponeringstiden är i praktiken?
Har ND-filtret en helt avgörande verkan på filmupplevelsen, eller är det bara en nyansskillnad för finsmakare?

Låt höra. :)

Exponeringstiden är helt avgörande, det är inte känslan utan för att få bort hackigheten.

Undantaget är om saker i bild rör sig extremt långsamt.

Kör så lång slutartid du kan när du filmar, det brukar bli 1/60s om du filmar HD 30fps.

Det gäller all video, tex körde jag en timelapse i förrgår och tog en bild per sekund, slutartid 1/2 sekund.

DJI på grevturegatan säljer ett fyrpack med olika grader på filtren.
 
Tack för synpunkterna!
Jodå, jag kommer självklart att pröva mig fram med filmandet och exponeringstiderna. (Att göra praktiska tekniska experiment råkar vara mitt yrke sedan 35 år).
Det är bara kul att få lite input innan man börjar.
 
Tidigare när jag tryckte på fjärrens kamera-avtryckare hördes ett tydligt klickljud, nu plötsligt är det borta, kameran funkar ändå, men måste kolla varje första gång om det blev något. Någon oavsiktlig inställning? Mavic 2 pro med mobil undertill, ljudet på den funkar.
 
Tidigare när jag tryckte på fjärrens kamera-avtryckare hördes ett tydligt klickljud, nu plötsligt är det borta, kameran funkar ändå, men måste kolla varje första gång om det blev något. Någon oavsiktlig inställning? Mavic 2 pro med mobil undertill, ljudet på den funkar.

Du är säker på att ljudet inte är avstängt i mobilen?
 
Jodå, är helt säker på det eftersom jag strax innan snackade i den. Det var likadant med den andra m2p jag har, stumt ljud, inget tydligt klick som det var tidigare. Får väl kolla vidare, tack för ditt svar!

Du kan snacka i en telefon och ändå ha alertljudet avstängt.

Jag har gjort samma misstag, haft telefonen på ljuslöst eller låg volym och så flyger man och behöver höra slutarljudet tydligt.
 
Flög idag och tog en serie stillbilder med Mavic 2 Pro, inget märkligt, allt var som vanligt. Skulle ladda in bilderna till datorn men upptäckte då att inga bilder blev tagna...? Testade hemma med samma dåliga resultat, ser bilden i mobilen som sagt, men inget sparas på SD-kortet.

Såg under flygningen bilderna i mobilen, det klickade till som vanligt, men som sagt inga bilder blev det. Bara häromdan gick allt bra.

Start och landning gick utan problem efter sedvanlig kompass och landningspunkt-inställningar.

Trodde först att internminnet hade tagit över, men så var det inte, allt skulle hamna på SD-kortet. Någon som råkat ut för detta?
 
Ingen bild. Funderade rätt mycket varför det blev så. Tänkte ett varv till och satte mig ned och kollade igenom alla bildinställningar en gång till.

Felet, så larvigt enkelt (när jag väl kom på det) var att jag hade valt Singel-bild men inte tryckt tillräckligt på den symbolen….

När jag nu markerade Singel-bild igen så voila! allt funkar igen.

Det finns ett gammalt ordspråk som säger: ”Den dag man inte lär sig något nytt, är en förspilld dag…”

Problemet löst!

// Lars T
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar