Finns här någon som har erfarenhet av drönarflygning på vintern? Dela gärna era erfarenheter. Batteritid? Nedisning? Andra problem relaterade till kyla? Vilken är den kallaste temperatur ni har flugit i?
Jag har Mavic 2 Pro, men generell feedback är förstås välkommen.
Hej, jag bor i Arjeplog under del av vintern. Här finns svenska köldrekordet-
Jag har flugit med både Mavic Pro Mavic Pro 2 och P4P utan problem i minus 20 och mer.
Det enda problemet var min iPhone som bara svartnade, utan vidare varning.
Numer har jag en smart remote, som är underbar. Dock har jag inte testat den under vintern .
Generellt så är Mavic 2 Pro den bästa drönaren av alla som jag har provat. Då tänker jag flyg och responsmässigt. Ni vet när en pryl känns rätt. Det gör den.
P4P är kanske den bästa då den kameran ger lite bättre bilder (subjektivt) och i vissa lägen känn stabilare.
Varning för dimma!
Den enda gång jag varit riktigt i smeten var när jag flög upp genom en dimbank ovanför Sorsele.
Drönaren ( P4P) blev helt knäpp och lydde inga order. Så småningom lyckades jag få ner den och den var dyblöt och objektivet helt igensatt.
Troligen hände samma med alla sensorer och det var inte förrän jag tagit mig ur dimman (Jag vet vad ni tänker) som drönaren började fundera.
Aldrig mer dimma.
När jag vill komma riktigt högt så finns det många berg att klättra upp på, med bil skoter eller skidor.
Då har jag redan (vunnit) ett antal hundra meter höjd och behöver inte överträda några höjdregler.
I Arjeplog är det också väldigt tyst, så jag hör på långt håll om en helikopter skulle närma sig.
Några andra kommersiella flygfän finns inte här.
Det ideala är att gilla både fotografering och flygning, då är det enkelt att skaffa många timmar med drönaren.
Tre batterier tar snabbt slut när jag har kul.