Gamle Svarten
Aktiv medlem
Naturreservat upptar totalt 9% av Sveriges yta. Merparten av den skyddade arealen ligger i fjälltrakterna, där det finns ett antal gigantiska reservat. I södra Sverige där 90% av befolkningen bor upptar naturreservat en mindre andel av ytan. Jag hittar ingen exakt siffra, men gissar att det handlar om några enstaka procent. Den tätbefolkade delen av Sverige har alltså oskyddad natur nästan överallt. I denna oskyddade natur lever mängder av känsliga djur och fåglar. Djuren är lika störningskänsliga oavsett om de lever i skyddad eller oskyddad natur. Ett totalförbud mot drönare i naturreservat skulle alltså ha en ytterst marginell inverkan på den totala störningen av Sveriges fauna. Även om människor (mot förmodan) skulle respektera ett sådant förbud till 100% så skulle det också ge legitimitet åt ännu mer respektlöst drönarflygande i den oskyddade naturen. Den enda lösningen som verkligen skulle hjälpa vore i så fall ett totalförbud mot drönare överallt. Precis överallt. Vill vi ha det så?
Jag tycker att nuvarande lagstiftning är en bra kompromiss. Alltså totalförbud i nationalparker och lokala förbud i de naturreservat där det bedöms nödvändigt. Korkat och dumdristigt beteende kan vi aldrig lagstifta bort i samhället, vi kan bara informera och utbilda och hoppas på att folk förstår och sköter sig. Det gäller drönare och tusen andra saker.
Är du verkligen säker på att det är som du påstår?
Skulle ett "totalförbud mot drönare i naturreservat" ..... "ge legitimitet åt ännu mer respektlöst drönarflyg i den oskyddade naturen"?
Vad bygger du det påstående på?
Gäller det även för Nationalparker?
Förbud mot motordrivna fordon i naturreservat.
Menar du att det leder till att det körs mer respektlöst med motorfordon i den oskyddade naturen?
Borde man tillåta trafik med motorfordon i naturreservaten, för att rädda naturen utanför, som ju är mycket större än reservaten?
Jag menar, "folk" kanske lika gärna kan tänka som så att ....
Är det inte bra här, kanske det inte är bra utanför heller.
De kanske t.o.m tycker att det är skönt när det inte är något som väsnas.
De kanske lär sig att man kan njuta av naturen, bättre, utan onödiga maskiner.
Eller. Så kanske de beter sig som tidigare utanför naturreservaten.
Men, du är alltså säker på att olika förbud i just naturreservat, skulle leda till större störningar i resten av naturen.
Det där behöver du förklara/styrka lite bättre.
Naturreservat utgör enligt dig endast en mindre del av naturen här nere i söder.
Ja, men då blir det väl inte så stort problem att freda dem från drönare och annat onödigt.
Om det varit en väldigt stor yta, hade det väl blivit svårare att skydda, eller?
Liten yta i procent, javisst, men ofta med speciella biotoper.
I alla fall de naturreservat jag känner till, och speciellt de där jag är i mest.
Säveåns dalgång.
Jag vet inget ställe i närheten med så starkt/mycket forsande vatten, och dessutom skog så nära inpå under långa sträckor.
Strömstare, Kungsfiskare, ett stort antal olika sländor, även mer ovanliga. mm.
Särö Västerskog.
En halvö ut mot havet. Tallskog som går ända ner mot klippor. Klippor och lite sandstrand. Väldigt västligt. Fågelrikt.
Stor yta och knappt någon mänsklig bebyggelse.
Betydelsen för djurlivet är större än ytan i procent, och det samma gäller för människors vistelser/"rehabilitering".
Djur, insekter och växter trivs.
Vi är många som njuter av naturen och den relativa tystnaden.
Skolklasser promenerar runt med sina lärare.
Vi ska vara så rädda vi kan om djuren och naturen här.
Snälla. Låt oss slippa motorfordon, vattenskotrar, drönare, mm.
Året om.
Väsnande och störande vuxenleksaker passar inte in här.
Senast ändrad: