" ...... och dessutom mitt i den känsliga säsongen för häckande rovfågel och sjöfågel ....".
" En eventuell drönarbegränsning kan också vara årstidsbaserad. "
Några tankar har kommit upp i min skalle.
Som lite mer "ambitiös" fotograf ........
Med det menar jag sådana som är aktiva på t.ex. Fotosidan, och/eller sådana som skaffar drönare för att fota/filma.
Jag utgår från mig själv.
Ibland blir jag nästan besatt. Jag ger mig inte förrän jag får bilden jag vill ha.
I våras ville jag ha ett foto på en myra och dess "boskap", en bladlus, på samma bild.
Jag kämpade i timmar.
Jag använde flera fotomodeller, det fanns ju många av dem, och det verkade inte som om jag störde dem speciellt mycket med mitt tele-makro.
Men känslan, målmedvetenheten .....
Drönare för konsumentbruk.
Fritidsprodukter. Leksaker.
De har väl sällan fullformatssensorer och långa teleobjektiv.
Jag skulle gissa att mindre sensorer och vidvinkel, eller möjligen mormalobjektiv, är vanligare.
Då får man försöka komma ganska nära om man vill ha bra bilder när man fotar t.ex. fåglar.
Vill minnas att någon här i tråden skrev att hen varit i naturreservatet i min närhet, och fotat strömstare.
Den lille vännen kan finnas på en sten i forsande vatten, under vinter och tidig vår, när det är kallt och ligger is lite här och där.
En bild från en drönare, ganska nära, skulle då bli kanonfin.
Men, skulle inte fågeln riskera att bli skrämd då?
Och på vintern ...... kylan gör att de behöver mycket energi, samtidigt som den mörka årstiden ger lite tid till näringssök.
Att bli ivägskrämd av en drönare då, kanske flera gånger, skulle kunna leda till döden.
Tänker jag.
Och på hösten, då behöver ju flyttfåglarna äta upp sig inför flytten.
Och på vår/försommar är det ju äggläggning och ungar som behöver sitt.
Men, frånsett vinter, vår, sommar och höst kanske det inte är så farligt om man stör fåglarna.
Om jag haft en drönare, och velat ta häftiga bilder härnere i reservatet ....
Flyga med sjöfågeln här i dalgången där ån forsar fram.
Ligga ganska nära, som man ser på TV ibland.
Inte helt lätt, misstänker jag, men man får väl göra några försök.
Är vi flera som försöker, är det väl alltid någon som får kanonfina bilder.
Och mina älskade trollsländor.
Jämfört med en drönare är de snyggare, smidigare och smartare.
Komma glidande in bland dem, när de är så där riktigt många, med drönaren, strax ovanför vattenytan.
Fast, jag vet inte.
Kompisen sa att de ser fantastiskt bra, och att man kan komma så relativt nära i vanliga fall, beror på att de är mest rädda för flygande saker.
Men, ser de så bra, kan de väl se skillnad på en fågel och en drönare!
Och att några bir påkörda av en flygande elvisp, gör väl inte så mycket, när de är så många.
Och störs de för mycket, så bosätter de sig bara någon annan stans. Det finns ju natur utanför reservatet också, som någon skrev.
Kanske så stora rinnande vattendrag här i närheten, men de får väl inte vara för kräsna.
Vill man få de där riktigt häftiga bilderna att lägga ut på nätet, så gäller det nog att snabba på, innan det blir för många drönare här i naturreservatet.