Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Drömkameran 5d mark II

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik68

Aktiv medlem
Nu har jag haft min 5d mk II i snart en månad och det har blivit en del fotande.Har ju sett att det diskuterats tidigare att vissa säger att FF kräver mer av gluggen än crop.Min uppfattning är att FF ger mycket mer detaljrikedom en vad mina c-crop någonsin har gett.Har använt 300D, 350D,400D och 50D.Nu får man ju blura porträtt för att inte alla fjun ska synas.Det är ju ett trevligt problem.Sen att sökaren är så underbar mot 50d är ju värt hur mycket som helst.Jag var rädd att den skulle upplevas slö men det har jag inte lidigt av än i vilket fall.
Det är mina intryck än så länge.
 
Har haft min i ett år nu och förrutom att den ger underbara bilder så retar jag mig på följande saker:

  • sökaren visar inte 100%
  • programratten har en tendens att byta läge när jag har kameran hängades på axeln (fast det har min 7D oxå gjort så jag bär den förmodligen fel)
  • autofocusen är mycket bättre på 1D serien
 
sökaren

Hur kommer det sig att det är få kameror (tror jag) som visar 100% i sökaren?
Vad är problemet/haken?
/L
 
Hur kommer det sig att det är få kameror (tror jag) som visar 100% i sökaren?
Vad är problemet/haken?
/L

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=31087

Erik Liljas förklaring:

''Det är svårt och därmed dyrt att göra en optisk sökare som visar 100% av bilden och det är därför bara de dyraste kamerorna som har en sådan sökare. Oftast är sökarna optimerade för att visa ungefär vad som visas på bilden i en ramad dia.''

Anders
 
Senast ändrad:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=31087

Erik Liljas förklaring:

''Det är svårt och därmed dyrt att göra en optisk sökare som visar 100% av bilden och det är därför bara de dyraste kamerorna som har en sådan sökare. Oftast är sökarna optimerade för att visa ungefär vad som visas på bilden i en ramad dia.''

Anders


Enligt en källa på sony så måste de som har 100% kalibreras manuellt vilket såklart gör dem dyrare.
 
Idag händer det något roligt!

Vad kul att jag köpt en 5d Mark ll. Idag kommer den på posten undra om jag är nervös?
 
Har ju sett att det diskuterats tidigare att vissa säger att FF kräver mer av gluggen än crop.Min uppfattning är att FF ger mycket mer detaljrikedom en vad mina c-crop någonsin har gett.Har använt 300D, 350D,400D och 50D.......
Det är väl egentligen tvärtom. Ju mindre sensor ju mer krävs av objektivet.
 
Det är väl egentligen tvärtom. Ju mindre sensor ju mer krävs av objektivet.

Det flesta objektiv är skarpare i mitten än i kanterna, speciellt de billigare objektiven.
De flesta optiska fel och brister uppträder i kanterna på objektivet.
Med mindre sensor minskar kanternas betydelse.
Med fullstorlek på sensorn syns objektivets optiska brister tydligare.
Större sensor ger bättre bildkvalitet men till priset av sämre räckvidd.

Anders
 
Senast ändrad:
Herr Rockwell skriver:
"Having bigger pixels on a larger format means you can use cheaper lenses and usually get better results than the best lenses on a smaller format".
 
Herr Rockwell skriver:
"Having bigger pixels on a larger format means you can use cheaper lenses and usually get better results than the best lenses on a smaller format".

De bildexempel han visar är litet chockerande. Den billiga gluggen på en 5D utklassar finobjektivet på en D200. Jag vet inte vad jag ska tro.

Per.
 
Jag är löjligt nöjd. Har haft 300D, 350D, 400D, 450D, 40D och nu 5D Mk II och ett gäng L-glas.
Det ÄR skillnad. Markant skillnad.

Nackdelen är att huset är ganska tungt.
 
Jag har haft min 5d sen i dec. ska ringa och kolla om med Canon RCC om jag ska skicka in den på en kolla, för jag e inte så nöjd som ni verkar vara, tycker inte att jag får dom där riktiga skarpa bilderna. sen har man ju sett en hel del test filmer som en del har lagt ut helt oredigerade/handhållna som det e helt makalös bra bild på. Så fort jag filmar folk så blir det "släpningar" i varje rörelse typ.

Ingen annan som har haft nå problem?
 
Jag vet inte vad ni tycker om den gode Mr Rockwell, men hans jämförelse är i alla fall illustrativ!

http://www.kenrockwell.com/tech/full-frame-advantage.htm

Jag tycker dock att exponeringsskillnaderna i exemplen stör jämförelsen.

Per.


Ken Rockwell!?! Följande står att läsa på hans site, under "About"

"I'm just one guy with a computer who likes to take pictures. I have the playful, immature and creative, trouble-making mind of a seven-year-old, so read accordingly.
While often inspired by actual products and events, just like any other good news organization, I like to make things up and stretch the truth if they make an article more fun. In the case of new products, rumors and just plain silly stuff, it's all pretend. If you lack a good BS detector or sense of humor, please treat this entire site as a work of fiction. "

Det säger en hel del om hur seriös han är. Hans namn dyker upp lite här och där på nätet såsom referens (!?). Med ovanstående inställning så vet man ju aldrig vad som är sant... (ungefär som allting annat som man kan läsa på Internet :D )

Hur som helst så är 5DII en fantastisk kamera. Efter en justering på Intervision är allt kalas.

Jonas, om du har mystiska problem så tveka inte att kontakta RCC/Intervision för en kontroll.
 
Jag gillar att man kan förstora lite utan att tappa allt för mycket i kvalitè
 

Bilagor

  • IMG_3775stor.jpg
    IMG_3775stor.jpg
    5 KB · Visningar: 444
  • IMG_3775.jpg
    IMG_3775.jpg
    9.2 KB · Visningar: 436
min erfarenhet är att FF ger bättre bildkvalitet

Jag har gått från D80 (crop) till D700 (FF). Det är stor skillnad i bildkvalitet, givetvis till D700:s fördel. Det ska nämnas att D700 både har en större sensor och en sensor som är en generation längre fram i utvecklingen.

Nästan alla tester antyder också högre bildkvalitet för D3/D700/D3s jämför med D300/D300s, särskilt vid högre ISO-tal.

En annan fördel som jag uppskattar mycket med FF är att jag får en vidare bildvinkel med de vidvinkelobjektiv jag har i väskan.

D700 är, enligt min mening, trots sin relativt höga ålder fortfarande en kamera i absolut toppklass.
 
5DMkII har samma pixeldensitet som 30D från 2006. Objektiv som presterade bra på 30D duger inte alls åt 7D. Högpixalde cropkameror avslöjar obönhörligt objektivs och AFs tillkortakommanden (eftersom vi alla tittar på våra bilder i 100%) - och kräver således mer av objektiv (och handhavande). FF förlåter, och även mediokra linser kan producera väldigt bra. Själv skulle vilja ha en 5DMkIII med 7D's AF och fps. Då har man allt, FF och prestanda och gamla L-linser gör bra ifrån sig :)
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.