Annons

7d eller 5d mark II för mig?

Produkter
(logga in för att koppla)
"Minor variations" finns hos alla kameror för hade en tillverkare varit bättre än andra så hade det onekligen skrytits om det, vitt och brett. Vad jag vet så är det ingen som törs de idag.

Varför skryter inte Sony? Åtminstone A900 och A850 har ju återkoppling i AF-systemet så att det aldrig behöver bli bak- eller fram-fokus. På bekostnad av AF-hastigheten, förstås.
 
Varför skryter inte Sony? Åtminstone A900 och A850 har ju återkoppling i AF-systemet så att det aldrig behöver bli bak- eller fram-fokus. På bekostnad av AF-hastigheten, förstås.

Det finns ingen återkoppling i ett fasdetekterande af-system då det enda som kan användas för återkopplingen är bildsensorn.

Sony är f.ö. inte ett dugg bättre än gågon annan vad gäller fasdetekterande af. Det finns många här i trådarna som fått lämna in Sony-kameror och objektiv för af-kalibrering, men av naturliga skäl är dom inte lika många som nikon- och canonanvändare..
 
Jag tror att det var i det här forumet jag läste om återkopplingen i Sonys AF-system för A900. Gissningvis av någon som har en sådan kamera. Själv har jag ingen så jag kan inte verifiera saken.
 
AWB går inte hur långt ned som helst i kelvin. Så inomhusbilder kan bli lite gula. Det finns en tanke bakom detta. Den erfarne fotografen kör råformat och kan finjustera färgtemperaturen i efterhand eller vitbalanserar sina jpeg-bilder vid fotograferingen.


Men jag förstår inte vad det är för tanke med att begränsa kompensationen så att bilder i glödlampsljus blir gula i JPEG?
 
Inställningarna hänger helt med in i Canon DPP och delvis in i Adobes program. Men det fins med råformat är att man kan finjustera alla inställningar i efterhand.



Ja. Råfilen är i grunden alltid opåverkad (i stort sett iaf). Du har tillgång till rådatan och kan hantera den på olika sätt. Du har med dig inställningarna från kameran men kan ändra dem i efterhand.

Jag tycker det är bra att kolla igenom bilderna i TVn när jag kommer hem . Därför tänkte jag att det kunde vara bra att ha en JPEG som är justerad enligt inställningarna, och sedan ha en råfil för de bilder jag vill jobba vidare med.
Men nu har jag märktt att även om jag fotar i enbart raw så ser jag en justerad bild i TVn. Vad är det jag ser?
 
Men jag förstår inte vad det är för tanke med att begränsa kompensationen så att bilder i glödlampsljus blir gula i JPEG?

Det minskar risken för att kameran helt missuppfattar ett gult motiv och för det grått

Man räknar med att folk i gemen föredrar lite gula bilder framför bilder som kan uppfattas som kalla. Även om vitbalansen är neutral och inte kall kan det göra att stämningen i bilden försvinner.

De tycker helt enkelt att de som vill ha det helt neutralt också är dem som vet hur man vitbalanserar.
 
Jag tycker det är bra att kolla igenom bilderna i TVn när jag kommer hem . Därför tänkte jag att det kunde vara bra att ha en JPEG som är justerad enligt inställningarna, och sedan ha en råfil för de bilder jag vill jobba vidare med.
Men nu har jag märktt att även om jag fotar i enbart raw så ser jag en justerad bild i TVn. Vad är det jag ser?

Antingen ser du jpeg-filen, eller så ser du verkan av de inställningar du haft på kameran när du tog råfilen. Kameran måste ju tolka råfilen på något sätt när den ska visa den och då väljer den de inställningar som kameran hade.

Kamerans inställningar används också som utgångsläge i råkonverteringsprogrammer, särskilt i Canons eget.
 
Så det är bättre att inte brusreducera i kameran?

Brusreducering vid långa exponeringstider görs bäst av kameran. Tar du t.ex. en bild med 5 s exponeringstid så tar kameran efter din exponering även en "svartexponering" med stängd slutare på lika lång tid, om funktionen är satt till "På", och använder "svartexponeringen" som brusmall för den första exponeringen. De brus som hittas i den andra exponeringen dras helt enkelt bort från den första exponeringen innan din bild lagras på minneskortet. Ställer du funktionen i läge "Auto" så anpassar kameran "svartexponeringens" tid till i princip hur varm sensorn är, vilket oftast innebär en kortare tid än din valda exponering.

Vid Högdagerprioritet underexponeras bilden ett steg. Använder du Canons DPP återlyfter DPP exponeringen ett steg och lägger en kurva som bevarar högdagrarna så gott det går. Använder du en annan rå-konverterare så fungerar Högdagerprioritet i de flesta fall som en vanlig underexponering med ett steg och du får återlyfta och lägga lämplig kurva själv.
 
Men nu har jag märktt att även om jag fotar i enbart raw så ser jag en justerad bild i TVn. Vad är det jag ser?

Det du ser är en jpeg-bild som finns inbäddad i råfilen (justerad efter dina inställningar i kameran), rådatat i sig går inte att titta på utan kräver framkallning för att bli en betraktningsbar bild.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.