drejjan
Aktiv medlem
Testa att Googla på: canon date code
Vart hittar man tillverkningskoden på hus? På klisterlappen under står det bara(på min 40D): DS126171
No. 2231xxxxx
Det ska ju finnas en: U1140F kod? Vart hittar man denna?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Testa att Googla på: canon date code
Har använt båda för sportfoto.
Det är en rejäl skillnad i autofokus, där 7D är avsevärt bättre.
På snabba oregelbundna rörelser så missar 5D mkII påfallande ofta.
(Snabba regelbundna rörelser är en helt annan sak, det klarar nästan vilken kamera som helst av).
Visst finns det en viss skillnad i bildkvalite.
Men det går att få riktigt bra bildkvalite även ur 7D, speciellt om du plåtar på låga ISO.
Vilket ju inte är något problem när du jobbar med blixt.
För magazinsbruk, där du inte behöver dra upp bilderna så mycket så räcker bildkvaliten från 7D helt klart. Börjar du dra upp bilderna i rejäla storlekar, ja då blir skillnaden tydlig.
Men då pratar vi om betydligt större bilder än ett magazin.
Funderar på systemskifte, i så fall till 5Dm2. Att AF är lite långsammare än 7D kan jag leva med. Men hur är det med pricksäkerheten? Blir det rätt med 5Dm2 när den väl bestämt sig?
En korrekt justerad 5D Mk2 ger lika rätt fokus som de bästa Canonmodellerna.
Dock finns det vissa begränsningar i Canons autofokussystem som medför att du inte kan garantera identisk fokusering vid omfokusering mot stillastående motiv (kallas för "minor variations"), denna begränsning är dock i princip lika för alla Canonmodeller.
Lika rätt, och lika snabb är verkligen inte samma sak.
Har plåtat sport med båda kamerorna.
5D mkII är inte ens nära att prestera lika bra på AF-sidan, som 7D, vad det gäller snabba oregelbundna rörelser.
Största bildmässiga lyftet får du med en större sensor som på 5D mkII. Det kan nog de flesta hålla med om. Så om det är prio 1 så köper du en 5D mkII. 7D är snabbare och därmed bättre på snabba objekt som hundar och springande barn. Är det prio 1 så köper du 7D. 50D gör i princip samma jobb som 7D och du kommer inte att kunna se skillnad på bilderna jmft med 7D, men du får en rejäl slant över till objektiv. Mitt råd är 50D plus ett 70-200 f4 IS som tom Nikonisterna suktar efter.
Tråkigt att utvcklingen aldrig går framåt
Ja varför ska man köpa en 7d för 14000kr när du får en lika bra bildkvalite för 7000kr som 50d kostar.
Halva priset!!
Tråkigt att utvcklingen aldrig går framåt
Ja varför ska man köpa en 7d för 14000kr när du får en lika bra bildkvalite för 7000kr som 50d kostar.
Halva priset!!
Fast frågan var hur skärpan är när kameran väl har låst fokus, där påstår jag att det inte är någon skillnad.
En korrekt justerad 5D Mk2 ger lika rätt fokus som de bästa Canonmodellerna.
Dock finns det vissa begränsningar i Canons autofokussystem som medför att du inte kan garantera identisk fokusering vid omfokusering mot stillastående motiv (kallas för "minor variations"), denna begränsning är dock i princip lika för alla Canonmodeller.
Det låter väl sådär. Har funderat på 5DMk2 med 35/1.4 och 85/1.8 men då vill man ju inte ha några som helst betänkligheter om AF-precisionen.
(Fotar du i RAW kan du strunta i AWB för just de filerna. JPEG påverkas av AWB, men bra eller dåligt kan jag inte svara på eftersom jag alltid fotar i RAWSå har jag äntligen slått till på 5d2, fast det blev 24-70L och Sigma 50/1.4. Kan någon hjälpa mig så jag kommer igång lite snabbare?
1. Påverkar några inställningar RAW-filerna? Brusredusering t ex?
(RAW-filerna påverkas inte.)
2. Kan man ta RAW+JPEG och få JPEG påverkad samtidigt som RAW är opåverkad av inställningarna? (Ja, det går alldeles utmärkt eftersom RAW-filerna inte påverkas.)
3. Tycker inte att AWB hänger med riktigt. Fler som har samma uppfattning?
2. Kan man ta RAW+JPEG och få JPEG påverkad samtidigt som RAW är opåverkad av inställningarna?
Så har jag äntligen slått till på 5d2, fast det blev 24-70L och Sigma 50/1.4. Kan någon hjälpa mig så jag kommer igång lite snabbare?
2. Kan man ta RAW+JPEG och få JPEG påverkad samtidigt som RAW är opåverkad av inställningarna?