Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dröm Objektivet

Produkter
(logga in för att koppla)

Pettson_

Aktiv medlem
Om man någon gång i livet skulle ha råd med RIKTIGT bra objektiv då skulle jag vilja ha:

Nikon AF-S 400/2,8 ED VR
Pris: ca 80 000 kr

Hur länge tror ni ett objektiv som ovan skulle "räcka" innan de komemr ut nya som är betdligt bättre t ex med f/1.8 (400mm) eller kommer det någon gång komma nått sånt ?

Vilket objektiv anser ni är det bästa objetivet alla kategorier ?

Bonus fråga: Någon som vet någon hemsida där man kan läsa om hur objektiven utvecklas genom åren till nu ?

Ett 400/1.8 skulle få en frontlins på 22 cm mot den 14 cm som f/2.8:an har. Dessutom skulle den väga ungefär dubbelt så mycket. Kommer inte att hända.

Canons 400/2.8 och 200/1.8 är de två som fått absolut bäst resultat rent skärpemässigt-

Jag skulle vilja smälta ihop mina gluggar till ett super objektiv så man slipper släpa på två kamerahus + gluggarna. Det skulle iså fall bli en EF17-200/2.8L IS, gärna i samma storlek/vikt som EF17-40/4L och samma grymma skärpa som EF70-200/4L IS :)

Samma sak med mina kamerahus. Kvickheten, stabiliteten & autofokusen från EOS 1D MKII med samma sensor och hus som EOS 5D :)

Senast ändrad:
Pettson_ skrev:
Om man någon gång i livet skulle ha råd med RIKTIGT bra objektiv då skulle jag vilja ha:

Nikon AF-S 400/2,8 ED VR
Pris: ca 80 000 kr

Hur länge tror ni ett objektiv som ovan skulle "räcka" innan de komemr ut nya som är betdligt bättre t ex med f/1.8 (400mm) eller kommer det någon gång komma nått sånt ?

Vilket objektiv anser ni är det bästa objetivet alla kategorier ?

Bonus fråga: Någon som vet någon hemsida där man kan läsa om hur objektiven utvecklas genom åren till nu ?
Här verkar det som om du blandar ihop begreppen lite. Vad lägger du in i begreppet"bästa objektivet"? Bästa för vad? Är 400/2,8 ED VR bätte för att det kostar 80 000 kr? Om du har behovet lång brännvidd och hög ljusstyrka så kanske det är bäst, men för all annan fotografering är objektivet mer eller mindre värdelöst. För övrigt står sig Nikkor-objektiven från 80-talet kvalitetsmässigt än idag. Och Leitz eller Hasselblad är lika bra idag som på 60-talet. Att sedan digitaltekniken gjort att man inte behöver kunna fotografera för att ta bilder, "det går ju att fixa i Photoshop", det är en helt annan diskussion.

Objektiv jag gärna skulle vilja testa:

35/1.4
50/1.2
AF 85/1.4
AF VR 200/2

Har "turen" att redan äga några av de bästa Nikonobjektiv som gjorts.

Ett utav dom bästa Nikon objetiven äger jag redan...AF-D 85/f1.4

Men skulle jag få erbjudande att välja en utav Nikons gluggar gratis så skulle det bli AF-S 400/2,8 ED VR :)

/kent

Jusst nu. Faktiskt ett välfungerande 17-40 f4 usm pga att mitt Tamron 17-50 strular, fokuserar helt fel och skärpan är ju undermålig.

En EF28/2.8L USM eller EF35/2L USM med exakt samma storlek som de existerande plastvarianterna. Vikten skulle ju öka med plasten ersatt av metall och annat glas i.

Mer realistiskt, få tag på en 300 till min Sinar, med slutare och platta färdigt. Billigt :)

av de befintliga objektiv som går o köpa så är det ett 85 1,4 som står högst upp.

Men jag skulle gärna se att nikon kommer med ett ljusstarkt 24mm eller varför inte ett 20-135 f2.8 alt f4 och VR

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar