En regnbåge består av enbart spektralfärger (alla spektralfärger dessutom). En RGB-bild av en regnbåge består av endast tre spektralfärger och däremellan en färgblandning som är en hyfsad aproximation av regnbågens färger.
Det är ungefär som ringsignalerna på moderna telefoner. En piezoelektrisk kristall kan inte producera samma ljud som en orgel eller en gitarr, men den kan låta ganska likt.
Först vill jag beklaga att jag grumlat vattnet något med ett par icke användbara praktiska exempel.
Min diskussionsutgångspunkt har hela tiden varit den tre-kanaliga modellen (tri-stimulus) för vårt färgseende. Jag har hela tiden varit medveten om att praktiska implementeringar innehåller kompromisser, så jag kan bara skylla mig själv.
Det går alltså inte att återge exakt samma färg som Natriumgult på en vanlig bildskärm. Det skall gå att se skillnad (åtminstone enligt den 'standard observer' som färg-koordinaterna utgår från). Men orsaken är inte att det inte går att blanda till samma färgintryck som det monokromatiska natriumljuset ger, med andra våglängder. Det går. Orsaken är att bildskärmar har duktigt breda blaffor till additiva blandfärger. Därför får färgen en aning vithalt. Därför kan en bildskärm inte heller återge någon annan färg som också motsvarar nån spektralfärg.
Skulle man vilja öka färggamuten måste man filtrera ut smalare blandfärger. Men då blir bildskärmen ljussvagare, varmare och drar mer ström. En ytterligare förbättring är att använda fler blandfärger, och antagligen kommer vi att få se t.ex fem-färgs skärmar så småningom. Tyvärr hoppade jag på att länka till ett sådant experiment, i fel sammanhang. Den fem-färgs LCD skärmen kan inte heller återge alla färger som motsvarar spektralfärger, kanske inte ens någon. Den har bara ett rejält större område färgområde än vår vanliga sRGB-skärm..
Så långt misstänker jag eskil och jag nu är överens.
Däremot verkar stötestenen fortfarande vara föreställningarna bakom färgbegreppet. Därför att, enligt mig, innehåller en typisk, praktisk bild av en regnbåge ingen färg alls, som motsvarar en spektralfärg. Om man skall vara noga.
Men det är ju klart, är det en bild sammansatt av tre överlappande projicerade monokromatiska bilder av ljus från tre monokromatiska ljuskällor, t.ex 650nm, 550nm och 465 nm, så är det ju riktigt. Men det är bara det att i just det fallet, finns
alla färger som motsvarar spektralfärger i området 650 nm till 550 nm! Vad gäller de övriga, är de alla vithaltiga nära-färger, ända tills vi kommer till den sista ljuskällan, 465 nm, där vi har en spektralfärg igen. Tre spektralfärger alltså, och ett långt kontinuerligt fält av blandljus-färger som inte går att skilja från motsvarande spektrums spektralfärger, och därför är samma *färger*, och ett fält (motsvarande 550-465) av vithaltiga nära-färger.
Jag hoppas detta exemplet kan göra diskussionen klarare.