Annons

Dom tre grundfärgerna?

Produkter
(logga in för att koppla)
Är vi det? Det beror väl på var i ledet man behöver konvertera från annan färgregistrering till RGB. Om skärmen t ex inte hade RGB också utan samma som kameran behövs ingen konvertering till skärmvisning. Vi har valt en RGB standard men det är en av många tänkbara standard. Det är hjärnan som konverterar de våglängder som vi uppfattar som grönt till en upplevelse av grönt. Vi kunde ha valt en annan standard än RGB - det är mer en praktisk fråga att det blir svårt att gå ifrån det i hela processen. Hade vi valt andra våglängder på färghjulet skulle väl det vara standard. Det viktiga är väl att de färger man välger ligger på samma ömsesida avstånd från varandra på färghjulet?

Nej. Detta är lite av ett missförstånd som antagligen kommer från nånting som har med subtraktiv färgblandning att göra. I det fallet kan man alltså blanda till en färgnyans som ligger 'inom triangeln' av tre andra färger. Men det gäller alltså på en nyans-yta vid subtraktiv färgblandning.

För att bäst kunna blanda färger additivt bör man ha så rena röd/grön/blå kanaler som möjligt. Ju mer smutsfärg en kanal innehåller, ju sämre blir skärmens färgåtergivningsförmåga. På tjock-skärmens tid var det vanligt att grönt innehöll ganska mycket rött föroreningsljus, dvs, var lite för gul. Av den anledningen kunde vissa färger aldrig återges riktigt djupa och mättade.
 
För att registrera "färger", som sen skall kunna återges, i en annan process på ett sätt där vi människor känner igen färgerna som 'naturliga' och acceptabla, krävs absolut att man gör en likartad uppdelning av våglängderna som vi gör i våra ögon. Alltså ett rött, ett grönt och ett blått band.

Absolut inte. Det finns inget hinder för att använda fler band. Rött-grönt-blått råkar bara vara den enklaste modellen som fungerar hyfsat.
 
Nej. Detta är lite av ett missförstånd som antagligen kommer från nånting som har med subtraktiv färgblandning att göra. I det fallet kan man alltså blanda till en färgnyans som ligger 'inom triangeln' av tre andra färger. Men det gäller alltså på en nyans-yta vid subtraktiv färgblandning.

För att bäst kunna blanda färger additivt bör man ha så rena röd/grön/blå kanaler som möjligt. Ju mer smutsfärg en kanal innehåller, ju sämre blir skärmens färgåtergivningsförmåga. På tjock-skärmens tid var det vanligt att grönt innehöll ganska mycket rött föroreningsljus, dvs, var lite för gul. Av den anledningen kunde vissa färger aldrig återges riktigt djupa och mättade.

Problemet är bara den att färger inte finns det är en upplevelse av olila våglängder av "synligt" ljus. Det må vara så att vissa våglängder favoriseras av våra färgkänsliga koner i näthinnan, men dessa torde kunna skapas av förgfilter i en sensor som är mest känsliga för smått andra våglängder och interpolera. "Rött" "grönt" och "blått" är bara våra intryck av ett våglängdsspektrum.
 
Det här väcker minnen från en diskussion jag haft med en vän. Trots att jag visade med ett förstoringsglas mot en TV så vägrade han ge med sig... men till sist "erkände" han att han var färgblind ;)
 
Absolut inte. Det finns inget hinder för att använda fler band. Rött-grönt-blått råkar bara vara den enklaste modellen som fungerar hyfsat.

”Råkar” och ”hyfsat” är dåliga ordval.
RGB-modellen fungerar. Och fungerar utmärkt. Alla färgprocesser är baserade på den. Dessutom vet vi nuförtiden varför den fungerar. Vi vet att det verkligen är så vårt färgseende fungerar. Modellen är korrekt. Ev. avvikelser beror endast på imperfektioner i implementeringen. Alltså vet vi dessutom att RGB-modellen fungerar bäst.

Vad gäller att dela upp i fler band så har du teoretiskt rätt. Det beror på vad man förstår med ”hinder”. Men då kan man tänka sig två situationer. Antingen baserar sig processen fortfarande på RGB-modellen. I det fallet mångfaldigar vi bara antalet felkällor och får alltså med nödvändighet ett sämre resultat. Eller så baserar det hela sig på en annan färgmodell. I vilket fall man alltså använder sig av en felaktig modell som då rimligtsvis leder till också många andra komplikationer, även om man får den att fungera sådär.
 
Senast ändrad:
Problemet är bara den att färger inte finns det är en upplevelse av olila våglängder av "synligt" ljus. Det må vara så att vissa våglängder favoriseras av våra färgkänsliga koner i näthinnan, men dessa torde kunna skapas av förgfilter i en sensor som är mest känsliga för smått andra våglängder och interpolera. "Rött" "grönt" och "blått" är bara våra intryck av ett våglängdsspektrum.

Visst finns färger. Det är en existerande egenskap som kan både upplevas och mätas och registreras och återges. Det är däremot inte en oberoende fysikalisk egenskap. Vilket antagligen är vad du menar.

Men däremot så tyder kanske formuleringen ”det är en upplevelse av olika våglängder av synligt ljus”, på en uppfattning av färg som är lite fel?

Det är visserligen så att vi ser monokromt ljus av en viss våglängd som en färg. Men omvändningen är inte sann. Denna färg motsvarar inte den våglängden. Varje färg kan skapas av ett godtyckligt antal olika spektrum. Precis detta är grundförutsättningen bakom all färgåtergivning och färgblandning. Vi kan inte återskapa det ursprungliga reflektionsspektrumet. Däremot kan vi med en färgblandningsprocess lätt fixa till ett annat spektrum som ger upphov till samma färg.

Rött, grönt och blått är inte bara våra intryck av ett våglängdspektrum, som du uttrycker det. Det är först och främst de tre signaler som ögat sänder till hjärnan, de enda signalerna som avser färgseende. Och de innehåller ingen våglängdsinformation, bara intensitetsnivån.

Och de är inte ens representativa för nån röd, grön eller blå våglängd i spektrumet. Om vi tar grön signal t.ex., så innehåller den summan av ett brett område. En del av de våglängder som finns med i den gröna signalen, skulle vi enskilt kunna se som ljusröda t.ex. Andra skulle vi enskilt se som blå. Det är alltså ett helt område som vägs samman i en enda ”grön” signal. Samma med röd signal och blå signal. Dessa tre områden är breda och överlappar varandra. Det är tack var den gradvisa överlappningen som du kan se mellanliggande färger som gult och grönblått i en regnbåge. Dessa våglängder stimulerar alltså båda signalerna. Röd plus grön signal upplevs som gult.

När du sen sitter framför din dator- eller TV-skärm så används ett smalt grönt våglängdsband till att stimulera enbart grön signal i ditt öga och hjärna. Och på samma sätt med rött och blått. Här är våglängdsområden avsiktligt väldigt smala, därför att de skall ligga mellan de överlappade ytterområdena, och skall inte stimulera mer än just var sin enskilda signal i ditt öga.

Färgen vägs alltså i tre delar. Över tre breda områden. Vi samplar alltså inte ”röd”, ”grön” och ”blå” våglängd. Sensorns olika filter bör ha breda genomsläpp som motsvarar våra ögons känslighet i sina RGB-områden. Vi får tre intensitetsvärden. Genom att bara återge dessa tre värden i smala RGB segment, vid additiv färgblandning, kan vi återskapa samma vägning i dina ögon och hjärna, som om du hade tittat på orginalfärgen, trots att vi använder helt olika spektrum till att representera färgen.

En färg är en tredimensionell storhet (om vi bortser från belysningssituationen). R, G och B är först och främst koordinataxlarna. Inte färger. Det intrycket kommer från de smala RGBband som används vid additiv färgblandning. Där finns inget att ”interpolera”.
 
Senast ändrad:
Grym genomgång av färger.

Tack så mycket. (Jag antar att du syftade på mitt inlägg, annars är det här väl pinsamt nu ;) )

Jag försökte.

Jag skulle inte lagt ner så mycket krut på det om det inte var så att jag sparade texten för återanvändning. Så det kan tänkas att delar av den dyker upp i andra sammanhang.
 
”Råkar” och ”hyfsat” är dåliga ordval.
RGB-modellen fungerar. Och fungerar utmärkt. Alla färgprocesser är baserade på den. Dessutom vet vi nuförtiden varför den fungerar. Vi vet att det verkligen är så vårt färgseende fungerar. Modellen är korrekt. Ev. avvikelser beror endast på imperfektioner i implementeringen. Alltså vet vi dessutom att RGB-modellen fungerar bäst.
Nej, RGB-modellen är långt ifrån perfekt. Den är rätt dålig på att presentera monokromatiska färger som inte råkar vara just rött, grönt eller blått, t.ex. det orange ljuset från natriumlampor. Orange ljus i RGB innehåller en massa grönt spilljus och är långt från monokromatiskt. Det problemet minskar om man inför flera, smalbandigare färgkanaler som ger högre frekvensupplösning. Högre frekvensupplösning ger bättre färger på samma sätt som högre spatial upplösning ger bättre bild.
 
Komplext ämne

Jag tycker Percys genomgång är bra. Men ju mer man försöker sätta sig in i seendets fysiologi desto svårare blir det. Personligen har jag inget grepp på frågan fast jag gärna skulle vilja ha det.

På engelska wikipedia, länk

http://en.wikipedia.org/wiki/Color_perception

ges en vad jag tror korrekt genomgång av kopplingen mellan våglängder och färgupplevelse. Konernas färgkänslighet har inte särskilt mycket med RGB att göra. Naturen har hittat och använt ämnen som funkat och känslighetstopparna är inte optimala från RGB-synpunkt. Det finns två, ganska olika, färgteorier. Båda är korrekta. (Ungefär som att ljus är både partiklar och vågor för att ta ett annat exempel.)

På en annan länk

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Color_perception.svg

finns ett diagram som visar hur färgsignalerna från ögonen tas om hand av hjärnan. Det är inga enkla raka samband mellan våglängd och signal och upplevelse.

"The opponent color theory suggests that there are three opponent channels: red versus green, blue versus yellow, and black versus white", alltså den färgteorin menar att det finns tre kanaler där rött konkurrerar med grönt, blått med gult och svart med vitt. Gult är faktiskt den enda våglängd/färg som går någotsånär rakt igenom systemet. Om jag fattat rätt vilket jag inte är säker på.

Flertalet däggdjur ser i två kulörer, vi i tre. Flertalet däggdjur är nattaktiva och har större nytta av mörkerseende än färgseende. Våra tre är troligen ett återfall eller snarare ett återerövrande av tidigare varelsers kapacitet. Vi kanske blev av med en viss kapacitet på doftsidan samtidigt. Det finns ju en hel del personer som har färgseende med bara två kanaler. Det kan finnas människor med fyra kanaler, ett utvidgat färgseende, men dom (i så fall kvinnorna) vet inte om det. Fåglar har fyra och insekter kanske fler..... naturen är rik.
 
Nej, RGB-modellen är långt ifrån perfekt. Den är rätt dålig på att presentera monokromatiska färger som inte råkar vara just rött, grönt eller blått, t.ex. det orange ljuset från natriumlampor. Orange ljus i RGB innehåller en massa grönt spilljus och är långt från monokromatiskt. Det problemet minskar om man inför flera, smalbandigare färgkanaler som ger högre frekvensupplösning. Högre frekvensupplösning ger bättre färger på samma sätt som högre spatial upplösning ger bättre bild.

Eller tre bredbandiga kanaler, ungefär som våra ögon.
 
Tack för fint inlägg om färg, Parsi.

Om jag förstått dig rätt, Parsi så kan man dra analogin till en stjärnas spektrum där den sammansatta färgen som dominerar kan beskrivas av en färg men detta är en sammansättning av ljus av många våglängder medan en våglängd inom det synliga spektrat har en färg.

Men hur man än väger in det finns det inget magiskt med R G B, tre andra färger kunde valts som kanske hade haft andra namn. Var går gränsen mellan gul och grön, blå och grön och blå och och röd och gul? Med bara en liten justering av våglängdspreferens skulle R G B bli tre andra namngivna färger - orange, akvamarin och violett kanske? Det kan vara så att det är lättare av tekniska anledningar eller att det är lättare för ögat, men i grunden inte omöjligt.
 
Tack för fint inlägg om färg, Parsi.

Om jag förstått dig rätt, Parsi så kan man dra analogin till en stjärnas spektrum där den sammansatta färgen som dominerar kan beskrivas av en färg men detta är en sammansättning av ljus av många våglängder medan en våglängd inom det synliga spektrat har en färg.

Men hur man än väger in det finns det inget magiskt med R G B, tre andra färger kunde valts som kanske hade haft andra namn. Var går gränsen mellan gul och grön, blå och grön och blå och och röd och gul? Med bara en liten justering av våglängdspreferens skulle R G B bli tre andra namngivna färger - orange, akvamarin och violett kanske? Det kan vara så att det är lättare av tekniska anledningar eller att det är lättare för ögat, men i grunden inte omöjligt.

Jo det är något magiskt, det är just där ögat har sin högsta känslighet för de tre grundfärgerna. Skulle man lägga sig lite vid sidan av skulle man få lite mindre färgrymd och få svårt att producera helt perfekt ren röd färg, som alltså uppfattas som helt perfekt röd.
 
Jo det är något magiskt, det är just där ögat har sin högsta känslighet för de tre grundfärgerna. Skulle man lägga sig lite vid sidan av skulle man få lite mindre färgrymd och få svårt att producera helt perfekt ren röd färg, som alltså uppfattas som helt perfekt röd.

Det är just det - finns det något objektivt sätt att påstå att just dessa tre skulle vara de enda riktiga grundfärgerna?
 
Det är just det - finns det något objektivt sätt att påstå att just dessa tre skulle vara de enda riktiga grundfärgerna?

RGB är väl de "riktiga" grundfärgerna baserat på att de är så våra ögon fungerar? Om våra ögon hade funkat på ett annat sätt så hade man förmodligen valt andra "riktiga" grundfärger?
 
Färgkänsligheten för de tre tapptyperna

Diagrammet visar färgkänsligheten (eller kanske våglängdskänsligheten) för de tre tapptyper människan normalt har. S står för Short M för medium och L för Long. Som synes är det inget rakt samband mellan inkommande våglängder och vad tapparna är optimerade för. Överlappningen är stor. Signalen från ögat bearbetas väldigt mycket innan den blir en medveten upplevelse.

Källa: Engelska wikipedia, länk finns en bit upp i den här tråden.
 

Bilagor

  • tappar.jpg
    tappar.jpg
    48.9 KB · Visningar: 48
Signalbearbetning

Vad jag förstått så bearbetas färgerna stegvis. Först inne i näthinnan, i receptorer och nätverk där. Sen skickas signaler bakåt i hjärnan. Där vidtar en annan bearbetning som enligt oppositionsteorin sker genom att gult ställs mot grönt och rött mot blått. Man ser skillnaden som färg.

Källa och länk: se högre upp i den här tråden.
 

Bilagor

  • Color_perception.svg.jpg
    Color_perception.svg.jpg
    28.2 KB · Visningar: 35
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto