Annons

Dom tre grundfärgerna?

Produkter
(logga in för att koppla)

Erikhaglund

Aktiv medlem
Lärde mig i förskolan att dom tre grundfärgerna är rött, gult och blått. Ibland kan man räkna in grönt, men å andra sidan får man grönt genom att blanda gult och blått.

Har lärt mig på äldre dagar att man kan få fram alla andra färger av rött, grönt och blått.

Jag får inte ihop detta. Google har inte lyckats hjälpa mig.
 
Lärde mig i förskolan att dom tre grundfärgerna är rött, gult och blått. Ibland kan man räkna in grönt, men å andra sidan får man grönt genom att blanda gult och blått.

I förskolan lekte du med färg på papper och då är det rätt att säga att grundfärgerna är en kallröd färg (magenta), gult och en blågrön färg (cyan). Det är de färgerna som används vid tryckning, tillsammans med svart färg. Sök på subtraktiv färgblandning så får du reda på mer.

I datorn arbetar vi med färgat ljus istället. Då är grundfärgerna rött, grönt och blått. Sök på additiv färgblandning så finns det en beskrivning om hur det fungerar.
 
För bildskärmar gäller RGB (röd, grön, blå) enligt det additiva färgsystemet. Du börjar med svart och sen lägger du til ljus (färger).

För tryck och skrivare gäller CMYK (cyan, magenta, gul, svart) enligt det subtraktiva färgsystemet. Du börjar med vitt och sen tar du bort ljus (färger).
 
Jo, alltså jag förstår teoretiskt CMYK kontra RGB. Men det jag har svårt att förstå är hur det i praktiken fungerar för blandar jag den röda oljefärgen (exempelvis) med den gröna så blir det brunt. Tillsätter jag vitt blir det ljusbrunt. Jag uppfattar det som en fysikalisk regel, liksom att om jag släpper ett äpple så faller det till marken.

En förklaring jag kan köpa är att datorn inte kan omsätta ettor och nollor till färger på samma sätt som jag vill. Är det så "enkelt"?
 
Jo, alltså jag förstår teoretiskt CMYK kontra RGB. Men det jag har svårt att förstå är hur det i praktiken fungerar för blandar jag den röda oljefärgen (exempelvis) med den gröna så blir det brunt. Tillsätter jag vitt blir det ljusbrunt. Jag uppfattar det som en fysikalisk regel, liksom att om jag släpper ett äpple så faller det till marken.

En förklaring jag kan köpa är att datorn inte kan omsätta ettor och nollor till färger på samma sätt som jag vill. Är det så "enkelt"?

Du tänker hela tiden i pigment, du blandar oljefärger. Datorns skärm blandar ljus, inte färgpigment. Blandar du rött och grönt ljus ser du en gul färg.

Stefan
 
Påminner mig om en fikabordsdiskussion på min (inte alls fotorelaterade) arbetsplats för några år sen. Någon ställde frågan "Vad står RGB för?" varpå nån annan blixtsnabbt kontrade ungefär "Röd, gul och blå. Med dem kan ju datorn blanda alla färger." Jag fick inget gehör alls för mina invändningar om att det där G:et nog ska vara grön. Antagligen googlades det på sina håll under dagen - på eftermiddagsfikat erkände de sig besegrade ;-).
 
Fast i hrunden kunde man väl ha valt villa tre färger som helst så länge de ligger på så långt ömsesidigt avstånd från varandra på färghjulet som möjligt. Man skulle kunna haft gult om man valt en annan blå och röd nyans. Nackdelen skulle varit att en i naturen vanligt förekommande färg, grön, skulle krävt interpolering av den blå nyansen och gult. Allt är ju bara våglängder av synligt ljus.
 
Fast i hrunden kunde man väl ha valt villa tre färger som helst så länge de ligger på så långt ömsesidigt avstånd från varandra på färghjulet som möjligt. Man skulle kunna haft gult om man valt en annan blå och röd nyans. Nackdelen skulle varit att en i naturen vanligt förekommande färg, grön, skulle krävt interpolering av den blå nyansen och gult. Allt är ju bara våglängder av synligt ljus.

Eftersom de färgkänsliga tapparna har sin maximala känslighet i våglängdsområden som svarar mot blått, grönt respektive rött ljus så är det naturligt att basera det additiva färgsystemet på dessa färger.
 
Eftersom de färgkänsliga tapparna har sin maximala känslighet i våglängdsområden som svarar mot blått, grönt respektive rött ljus så är det naturligt att basera det additiva färgsystemet på dessa färger.

Fast det beror väl på vilken färg man sätter framför det som i grunden är en charge coupled device (vare sog det heter CCD eller CMOS) för att filtrera bort andra våglängder än blått, grönt och rött? Valde man andra filterfärger istället skulle andra våglängder (färger) registreras.
 
Fast det beror väl på vilken färg man sätter framför det som i grunden är en charge coupled device (vare sog det heter CCD eller CMOS) för att filtrera bort andra våglängder än blått, grönt och rött? Valde man andra filterfärger istället skulle andra våglängder (färger) registreras.

Det har funnits kameror som använder andra färger än RGB. Kodak har gjort en som använde cyan, magenta och gult. Sony har gjort en kamera som kompletterade RGB med en cyan-aktig färg. Man experimenterar nu med att ha en ofiltrerad pixel, alltså RGBW (W=White). Så en kamera är inte bunden till RGB som grundfärger, men vi är det.

Stefan
 
Det har funnits kameror som använder andra färger än RGB. Kodak har gjort en som använde cyan, magenta och gult. Sony har gjort en kamera som kompletterade RGB med en cyan-aktig färg. Man experimenterar nu med att ha en ofiltrerad pixel, alltså RGBW (W=White). Så en kamera är inte bunden till RGB som grundfärger, men vi är det.

Stefan

Är vi det? Det beror väl på var i ledet man behöver konvertera från annan färgregistrering till RGB. Om skärmen t ex inte hade RGB också utan samma som kameran behövs ingen konvertering till skärmvisning. Vi har valt en RGB standard men det är en av många tänkbara standard. Det är hjärnan som konverterar de våglängder som vi uppfattar som grönt till en upplevelse av grönt. Vi kunde ha valt en annan standard än RGB - det är mer en praktisk fråga att det blir svårt att gå ifrån det i hela processen. Hade vi valt andra våglängder på färghjulet skulle väl det vara standard. Det viktiga är väl att de färger man välger ligger på samma ömsesida avstånd från varandra på färghjulet?
 
Fast det beror väl på vilken färg man sätter framför det som i grunden är en charge coupled device (vare sog det heter CCD eller CMOS) för att filtrera bort andra våglängder än blått, grönt och rött? Valde man andra filterfärger istället skulle andra våglängder (färger) registreras.

Med "färgkänsliga tappar" avses väl hur ögat fungerar antar jag? Och då är det väl naturligt att basera andra system på detsamma.
 
Färger existerar alltså bara i samband med våra ögon och hjärna. I övrig, fysikaliskt, finns det en kontinuerlig varians av en egenskap hos ljus, våglängden. Vi kan inte se vad ljus har för våglängd. Men vi kan göra en sorts enkel vägning av ljusets innehåll av olika våglängder. Ögat genererar nämligen tre olika signaler, som var och en registrerar styrkan av ljus inom ett område av våglängder. Den sammansatta vägningen av dessa tre områden uppfattas av oss i hjärnan som en 'färg'.

Antag att vi kallar dessa tre områden R, G, och B. Låt oss också anta att vi håller oss till endast passiva, reflekterande ytor – alltså inte ljuskällor. Om ljuset som reflekteras från en yta då består av 14% (av det infallande ljuset) från inom område R, 11% från område G, och 6% från område B, så sammanställer vårt färgseende ihop dessa tre vägningar, plus det faktum att totalt en intensitet av 24% av det infallande ljuset reflekteras, till nån upplevelse av en brungrå färgnyans.

Men, säger ni kanske, 14% + 11% +6% blir ju 31, inte 24? Jo, men nu är det så att de tre områdena överlappar varandra. Så några våglängder kommer att samtidigt stimulera både signal R och signal G, t.ex. Det här förhållandet är en oerhörd komplikation för subtraktiv färgblandning, och är också anledningen till att det i praktiken inte alls går att blanda till alla färger med endast tre grundfärger. Något som de flesta konstnärer upptäcker tidigt, som en praktisk verklighet, oavsett vad sort av ”färgblandningsteori” de fortsätter att tro på. Detta är också anledningen till varför 4-färgstryck används, och varför ännu mer avancerade färgtryck & printrar använder ännu fler färger, 6 eller 8, 10...

Teoretiskt, tror jag, behöver man åtminstone 8 grundfärger för överspännande subtraktiv färgblandning. - För färger som skall påverka infallande, belysande, allmänt rumsligt ljus!
Skapar man däremot färgintrycken tillsammans med en aktiv, kraftig, speciell ljuskälla som enbart belyser eller genomlyser färgerna, så går det faktiskt bra med enbart 3 grundfärger, även för subtraktiv färgblandning. Detta är anledningen till att t.ex. dia-bilder hade så mycket bättre färgåtergivning än färgkort. Med en aktiv, lokaliserad ljuskälla förflyttar vi färgsammansättningens mättnadsgrad, relativt den som våra ögon och hjärna har kalibrerats för av det rumsliga ljuset.

Tittar vi på ett spektrum av ljus som enbart innehåller våglängder som stimulerar signal från område 'R', så uppfattar vi färgen som röd. Enbart våglängdsområde 'G' så ser vi grönt. Enbart område 'B' så ser vi blått. De tre grundfärgerna är alltså Röd, Grön, Blå. RGB. Ingenting annat. Genom att addera ihop nån viss mängd av varje sorts ljus, rött, grönt och blått ljus, får vi alltså en sammanvägning som vi uppfattar som en viss färg.

”Men vad är då allt det här om de tre grundfärgerna rött, gult och blått, som vi fick lära oss på teckningslektionerna i skolan?”, kanske nån undrar?
Tja, först och främst måste vi göra klart att beteckningarna är felaktiga! ”Rött” skall vara Magenta, ”Blått” skall vara Cyan. Varför lärare tjafsar om ”blått” och ”rött” får ni fråga lärarförbundet och skolöverstyrelsen om. Möjligtsvis handlar det om nån sorts tvångsmässig motvilja mot ord och beteckningar som är internationella, och inte ”rent svenska”. Det är iaf så grundligt fel det kan bli. Det är lika stor skillnad på Magenta och Rött som mellan Gult och Grönt.

Sen handlar den här sortens färgblandning, som kallas ”Subtraktiv”, inte direkt om sammansättningen av ljuset som når våra ögon, utan om hur det infallande, belysande ljuset förändras av färgen, innan det reflekteras tillbaka till våra ögon. Det enda en passiv, reflekterande yta eller målarfärg kan göra med det ljuset är att ta bort delar av det. Absorbera, subtrahera. Vår målarfärgsblandning tar alltså bort delar av Röd, Grön och Blå signal från ljuset innan det reflekteras tillbaka till våra ögon. Förenklat uttryckt kan vi anta att ”Vitt” belysningsljus består av rött, grönt och blått ljus. För att få en viss färg, försöker vi alltså att selektivt ta bort lite av varje sorts ljus, en komponent i taget. Vi behöver alltså en blandningsfärg som tar bort rött ljus, men helst inget annat. En som tar bort grönt ljus, men helst inget annat. Och slutligen en som tar bort blått ljus, men helst inget annat. Då har vi tre blandningsfärger som vi borde kunna använda till att åstadkomma många färger med. Den färg som absorberar rött ljus men släpper grönt och blått är ”Cyan”. Den som absorberar grönt och släpper rött och blått är ”Magenta”. Den som absorberar blått och släpper grönt och rött är ”Gul”.

Enligt denna förenklade teori kan vi alltså styra det reflekterade eller filtrerade ljusets sammansättning, genom blanda till en ljusabsorberande färg av gul, cyan och magenta.
Observera att en äkta blå färg absorberar både rött och grönt ljus. Och att gult alltså absorberar blått ljus. Skulle man således blanda en sådan blå färg med gult så skulle man få svart, inte grönt. Att blått + gult = grönt är alltså en felaktig föreställning om färgblandning. Nu är det i praktiken dock så att de flesta existerande blå färgämnen och pigment absorberar aggressivare i det röda området än i det gröna. Så tillsätter man en måttlig, liten mängd ”blå” färg till gul färg får man vanligen en grön nyans. Det underlättar att våra ögon är selektivt extra känsliga för grönt, och vi ser alltså dåligt hur 'oren' den gröna nyansen i själva verket är. Det är också så att många av de färger som vi lärt oss kalla ”blå” innehåller tämligen mycket grönt, och alltså lutar mer eller mindre kraftigt åt cyan-hållet.

Nåväl, nu till överkursen i subtraktiv färgblandning. Kom ihåg att de tre färgområdena delvis överlappar varandra i våra ögon. Det kan alltså inte existera nån perfekt ”Gul” blandningsfärg. En perfekt gul färg skulle absorbera allt blått, men samtidigt släppa allt grönt och rött ljus. Men en gul färg som absorberar allt blått måste alltså då också absorbera en del grönt ljus, eftersom områdena delvis överlappar. Och tvärtom, en gul färg som släpper allt grönt och rött ljus kommer då också att släppa en del blått ljus. Samma problem gäller ”Magenta” och ”Cyan”. Några perfekta sådana subtraktiva blandningsfärger kan inte existera. Särskilt magenta blir struligt om man skall kunna spänna över viktiga blå och röda nyanser, tillsammans med gula eller cyan blandningsfärger. Minst fyra olika magenta behöver man, tror jag.

Tittar man på målande konstnärer, så utvecklar de ofta en intressant palett. Förutom vissa praktiska färger, t.ex. jordfärger, svart, och grönt, finns ofta en utvidgad grundfärgspalett. Det finns en tendens till att det finns ett par av gula t.ex. En ljus citrongul färg som släpper/reflekterar stort i grönt och rött men också inte absorberar fullt i blått. Den kompletteras av en kraftig mörkgul som drar åt orange, och som absorberar mer fullständigt i blått, men då också i grönt. Samma sak med cyanblå färger. Oftast har de två. En ljusare, grönare, och en mörkare, blåare, kraftigare ”minus-röd”. Det avsevärt mer komplicerade magenta-problemet brukar lösas på ett delvis annorlunda sätt. Man kompletterar helt enkelt med en ren röd och en ren blå, och slipper då försöka nå dessa punkter med färgblandning. Sen har man då kanske också en ljusare rosa magenta och en kraftig minus-grön, som mörkt rött med en violett ton (alizarin crimson, krapplack). Lösningen är väl inte fullständig så, men väl kanske för konstnärens alla behov.

Det om subtraktiv färgblandning. Additiv färgblandning är betydligt ”perfektare”, men drabbas av andra komplikationer istället. Som t.ex. relativ vitpunkt och relativ ljusstyrka. En viss färgnyans på en reflekterande yta, kan aldrig direkt översättas till en viss additiv blandning. Det beror alltid på det förhärskande, rumsliga ljusets nivå och sammansättning, liksom belysningens sammansättning. Så det här med färger är ganska komplicerat egentligen.

Några avslutande intressanta fakta. Färg är ingen fysikalisk egenskap. De färger vi ser är alltså egenskaper som delvis är beroende av oss själva. Färg är inget absolut. Andra djurarter kan t.ex se ”färger” på ett helt annat sätt. De flesta däggdjur ser inte färger. Det är mest apor och människor som kan det. Fåglar och insekter har däremot typiskt mycket långt utvecklat färgseende.

Vi ser alltså färger i en färgrymd som är tre-dimensionell. Färgblinda ser också färger, men ser bara färg i två dimensioner. Djur kan ha fyr-dimensionellt färgseende. Jag minns inget specifikt just nu, men jag är rimligt säker på att jag läst att några djur faktiskt ser i fyra olika färgkanaler.

Två olika spektrum av våglängder kan ha samma färg. T.ex kan två olika reflektions-spektrum få samma färg i en viss belysning, för att sen tydligt kunna skiljas åt i en annan belysning. För arbete med färger är det viktigaste att ljuset är i fysikalisk mening ”vitt”. Dvs innehåller en normalfördelning av ljus i alla våglängder. Detta är viktigare än ljusets ”färgtemperatur”, dvs vitbalans. Hellre måla tavlor i skenet av massor av stearinljus, än i skenet av lysrör alltså. Detta sista är möjligen inte längre helt sant dock, därför att fluoroscerande belysning utvecklats och genom att blanda olika sorter kan man komma ännu längre.
 
Tja, det kan var det om våglängderna stämmer men det finns inget fysikaliskt krav att välja RGB.

För att registrera "färger", som sen skall kunna återges, i en annan process på ett sätt där vi människor känner igen färgerna som 'naturliga' och acceptabla, krävs absolut att man gör en likartad uppdelning av våglängderna som vi gör i våra ögon. Alltså ett rött, ett grönt och ett blått band.

Ju bättre ett filter efterliknar våra ögons känslighet för färger, desto bättre förutsättningar för att kunna utnyttja informationen för återgivning av naturtrognare färger. "Bättre" färger.

Däremot kan man bygga filtren på olika sätt. Det bästa är förmodligen RGB färgämnen direkt á la Bayerfilter. Men det finns andra sätt. Färgämnen är inte stabila. Röda tenderar att vara känsligast för blekning. Fuji har ett patent som jag tror går ut på att man drar över det mesta med ett cyan-filter. Sen dubblerar man det med antingen ett grönfilter eller blåfilter under. Där det nu är hål i filtret, jämför man värdet från hålet med omgivande cyan-siter, och registrerar skillnaden som 'rött'.
Beroende på om man använder grön eller blå filter gör man liknande med en annan färg. Vitsen är att ett cyanfilter kan framställas som ett dikroitiskt interferencefilter istället för från färgämne, och är alltså absolut permanent. Dessutom skyddar det delvis den andra färgen som används. Man kan naturligtvis använda tre dikroitiska filterskikt, men det blir ordentligt dyrt. Skikten kan då vara överlappande för bättre upplösning, eller så har man enkla CMY skikt och räknar fram RGB informationen genom att jämföra med omgivande siter.
 
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto