Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dolda menyalternativ på D800

Produkter
(logga in för att koppla)

Byråkrat

Aktiv medlem
Hej,
Nu måste jag först erkänna att jag är lat och har inte läst manualen så noga, men... varför är vissa menyalternativ dolda/inaktiverade/grå på min D800? Jag ser t ex att det finns ett menyalternativ för att fälla upp spegeln för rengöring men jag kan inte välja detta för alternativet är inaktivt. Varför är det så?

Hej,
Nu måste jag först erkänna att jag är lat och har inte läst manualen så noga, men... varför är vissa menyalternativ dolda/inaktiverade/grå på min D800? Jag ser t ex att det finns ett menyalternativ för att fälla upp spegeln för rengöring men jag kan inte välja detta för alternativet är inaktivt. Varför är det så?

I manualen kan man, om man orkar, läsa att batteriet SKALL vara nyladdat innan det du tänkte görs. Det finns matnyttiga upplysningar i manualen. Personligen struntar jag i allt som handlar om automatiken, alltså nästan hela "bibeln".//K

I manualen kan man, om man orkar, läsa att batteriet SKALL vara nyladdat innan det du tänkte görs. Det finns matnyttiga upplysningar i manualen. Personligen struntar jag i allt som handlar om automatiken, alltså nästan hela "bibeln".//K

Om man laddar ned manualen som pdf kan man söka i den, vilket gör att man hittar saker betydligt snabbare ån om man bara bläddrar.

Egentligen är det ganska bedrövligt, på den gamla goda tiden då proffskameror var helt manuella var bruksanvisningan högst 30-40 sidor. Känns som om automatiken för att göra saker enklare blivit så krånglig att den är svårrare än ursprungsproblemen den var tänkt att lösa.

Batteriet är nog inte problemet för det är både nytt och fullt. Just det här menyalternativet är bara ett exempel, det finns fler menyalternativ som är inaktiverade men jag har inte kameran tillgänglig just nu och kan återkomma ikväll med vilka andra menyalternativ som inte är tillgängliga för mig.

Egentligen är det ganska bedrövligt, på den gamla goda tiden då proffskameror var helt manuella var bruksanvisningan högst 30-40 sidor. Känns som om automatiken för att göra saker enklare blivit så krånglig att den är svårrare än ursprungsproblemen den var tänkt att lösa.

Jag har själv fotograferat sedan början av åttiotalet och vill nog bestämt hävda att dagens kameror - oavsett nivå - kräver mindre förkunskaper än forna tiders kameror. För övrigt beror ju manualtillväxten till största delen på att kamerorna faktskt klarar av betydligt fler saker idag än gamla kameror gjorde förr.

Vill man ha en enkel kamera idag är det ju bara att välja P-läget (eller motsvarande) och sedan sikta och trycka :) Gäller från enkla kompakter hela vägen upp till yrkeskamerorna. För att vara konkret: Det är avsevärt enklare att få lyckade bilder med min D3:a än det någonsin var med min F1:a. Oavsett hur mycket eller litet man läst i manualen.

Alla de extra finesserna finns där för de som vill använda dem - det är ju inte precis något tvång.

Alla funktioner är inte tillgängliga i alla situationer. Just det som nämns är riktigt, vissa saker funkar inte om inte batteriet har tillräcklig kapacitet, t ex uppgradering av firmware. Beroende på vilken inställning du har i kameran finns ju heller inte alla funktioner tillgängliga. /Frode

Är det så enkelt som att du bara kollat in "inställningsmenyn" ?
Allt är då grått... så testa att trycka på orienteringshjulet/Multiväljaren till höger så kommer du in på alla val som finns under vald meny.

Alla funktioner är inte tillgängliga i alla situationer. Just det som nämns är riktigt, vissa saker funkar inte om inte batteriet har tillräcklig kapacitet, t ex uppgradering av firmware. Beroende på vilken inställning du har i kameran finns ju heller inte alla funktioner tillgängliga. /Frode

Hur tänker du då? Batteriet är fullt och jag skulle inte kunna fälla upp speglen pga en gammal firmware? Vad gäller firmware så det den senaste Nikon kan erbjuda och det här beteende hade jag både innan och efter firmware-uppgraderingen.

Är det så enkelt som att du bara kollat in "inställningsmenyn" ?
Allt är då grått... så testa att trycka på orienteringshjulet/Multiväljaren till höger så kommer du in på alla val som finns under vald meny.

Bra feedback. Kul att du följer ämnet. Jag är nog på rätt nivå för jag ser (och kan använda) övriga menyalternativ, t ex formatera minneskort, "rengöra nu", osv. Bara vissa menyalternativ är inaktiva och inte bara på inställningsmenyn utan även på visningsmeny, fotograferingsmeny (heter den så?), osv.

Nej han menar att spegeluppfällning och uppdatering är funktioner som kräver fullt batteri. Fotar man i raw är väl vissa andra menyval utgråade . Det finns en hel del andra liknande funktioner som kräver ett visst läge på kameran.

Nja, jag vill nog faktiskt hävda att AF-systemet på de modernaste kamerorna mer än väl kompenserar för sidorna man måste läsa för att förstå det jämfört med att fokusera manuellt ;-)

Sedan måste jag säga att en modern kamera är väldigt rättfram och tydlig med hur man kommer åt de olika funktionerna om man bara har en grundläggande kunskap om foto. Dessutom blir det väl oftast så att man använder ett visst antal funktioner och lär sig dem och struntar i dem man inte behöver.

Nja, jag vill nog faktiskt hävda att AF-systemet på de modernaste kamerorna mer än väl kompenserar för sidorna man måste läsa för att förstå det jämfört med att fokusera manuellt ;-)

Sedan måste jag säga att en modern kamera är väldigt rättfram och tydlig med hur man kommer åt de olika funktionerna om man bara har en grundläggande kunskap om foto. Dessutom blir det väl oftast så att man använder ett visst antal funktioner och lär sig dem och struntar i dem man inte behöver.

Kan du förklara hur det du skriver hänger ihop med varför vissa menyalternativ är inaktiva i min kamera?

Har inte manualen till min D700 nu lätt tillgänglig, men samma sak är det i min kamera angående funktionen "fälla upp spegeln för rengöring". Kameran är programmerad så att det inte ska gå att göra det för ofta. (Det står i manualen nånstans, troligtvis i kapitlet som handlar om just den funktionen). Jag kan erkänna att jag använt funktionen emellanåt för att bara kika in på sensorn, men man borde inte öppna den om man inte också tänker rengöra den, eftersom det lätt kommer in damm samtidigt.

Det är likadant med min D7000 och inget konstigt alls att inte alla valen alltid är tillgängliga.
T.ex. om man har satt kameran på AUTO så är det en del val som inte är tillgängliga i menyerna.

Prova att ändra mellan de olika lägena, typ AUTO (om det finns på D800...), A, P, M etc och kolla menyerna för varje gång du ändrar så borde det vara så att vad som är tillgängligt ändras. På M borde det mesta vara tillgängligt.

Slutligen, läs manualen! ;)

Det är likadant med min D7000 och inget konstigt alls att inte alla valen alltid är tillgängliga.
T.ex. om man har satt kameran på AUTO så är det en del val som inte är tillgängliga i menyerna.

Prova att ändra mellan de olika lägena, typ AUTO (om det finns på D800...), A, P, M etc och kolla menyerna för varje gång du ändrar så borde det vara så att vad som är tillgängligt ändras. På M borde det mesta vara tillgängligt.

Slutligen, läs manualen! ;)

Jo, jag förstår att alla menyer inte alltid är tillgängliga. Till exempel kan man inte bestämma storlek på bild när man har valt att jobba i RAW-format. Men nu har jag läst manualen och den säger inget om varför menyalternativet för att fälla upp spegel är inaktivt. Manualen säger att batteriet ska vara laddat, men inget annat.

Nu fick precis första svaret från Nikon support som skriver "I menu ska du går vidare till Anpassade Inställningar (Pennan) > (G) Film > (G4) Tilldela avtryckaren > "Ta foto" måste denna stå på när du ska göra en "Referensbild för dammbortt" och "Fälla upp spegel för rengöring". ". Det här har jag inte testat ännu men det behövs troligen något knep som inte är beskrivet i manualen.

Tycker bara att det är så märkligt att ingen annan på det här forumet som har råkat ut för samma problem, men det är många som är pigga på att uttala sig om saker som de inte har kunskap om.

Ursäkta att vi är några stycken som försöker hjälpa till men det skall inte upprepas. /Frode

Mitt menyval för spegeluppfällningen är inte tillgängligt om mitt batteri inte är ordentligt laddat. Jag skulle gissa att det måste vara typ på minst 80% för att den skall vara tillgänglig.

Tycker bara att det är så märkligt att ingen annan på det här forumet som har råkat ut för samma problem, men det är många som är pigga på att uttala sig om saker som de inte har kunskap om.

Alltid trevligt när forumdeltagare uppskattar att andra tar sig tid att försöka svara på deras frågor. Givetvis jättetråkigt för dig att svaren inte uppfyller dina krav, men så blir det ibland. Vi får väl be om ursäkt för att vi inte råkat ut för samma problem som du och därmed inte i detalj kan beskriva en lösning.

(Jo, jag var nog lite ironisk där :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar