Annons

DNG vs CR2

Produkter
(logga in för att koppla)

Bee

Aktiv medlem
Jag har senaste lightroom och har precis bytt dator. När jag installerade LR så valde jag 64bit eftersom jag har en dator som nu klarar det. Nu sparar helt plötsligt LR mina filer som DNG istället för CR2 som det var tidigare. Beror det på att jag valde 64bit? Gör det något? Jag har en Canon 5D mark II.
Bee

Jag kör bara DNG. Du har råkat välja att vid import konvertaras alla CR2 filer till DNG. Det kan du bokka av om du vill.
Nackdelen med DNG är att du inte längre kan öppna dom i Canons egna program DPP.

/Stefan

Jag kör bara DNG. Du har råkat välja att vid import konvertaras alla CR2 filer till DNG. Det kan du bokka av om du vill.
Nackdelen med DNG är att du inte längre kan öppna dom i Canons egna program DPP.

/Stefan

Tack Stefan,
Är det bara den nackdelen så gör det absolut ingenting. Jag använder inte DPP.
Tjing!
//Bee

Blir det dubbelfiler med DNG, så som det blir när man använder RawTherapee? I CR2 och DPP sparas ju inställningar direkt i filen och inte i en hjälpfil.

CR2 sparar definitvt inte inställningar i filen. Det finns säkert bara i din databas. Öppnas CR2 filen i LR så kommer den inte att hitta dina inställningar från RAW-therapee.

DNG däremot gör det. Justeringar gjorda finns både i DNG filen och i LRs databas.

/Stefan

Tack Stefan,
Är det bara den nackdelen så gör det absolut ingenting. Jag använder inte DPP.
Tjing!
//Bee

DNG är Adobes öppna RAW-fil som de försöker få till att bli universell. Så länge adobe finns så lär de stödja filformatet och när de går under så kommer det säkert konverteringsprogram.
DNG tar mindre plats (-20%) och slipper xmp filerna som RAW konvertarna gör så att andra program kan se vilka justeringar man gjort.

/Stefan

CR2 sparar definitvt inte inställningar i filen. Det finns säkert bara i din databas. Öppnas CR2 filen i LR så kommer den inte att hitta dina inställningar från RAW-therapee.

DNG däremot gör det. Justeringar gjorda finns både i DNG filen och i LRs databas.

/Stefan
Säker på det? Lägger jag upp CR2 på en annan dator är det de senaste inställningarna i filen som gäller med DPP.
Med RawTherapee bildas däremot motsvarigheten till XMP

Säker på det? Lägger jag upp CR2 på en annan dator är det de senaste inställningarna i filen som gäller med DPP.
Med RawTherapee bildas däremot motsvarigheten till XMP

Använder du DPP så sparas inställningar i CR2 filen. Det är ju Canons egna programvara och kod.
Använder du nåt helt annat prg så bildas xmp-filer.
Program som stödjer DNG sparar inställningarna i DNG filerna. Dock kan DNG inte öppnas i DPP.

/Stefan

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto