Annons

DNG, TIFF etc.

Produkter
(logga in för att koppla)

Perplutt

Medlem
Jag fotograferar i RAW och använder Photoshop för att fixa till bilderna. Men i vilket format ska jag spara bilderna i när jag är färdig? Nagonstans har jag hört att DNG ska vara bra, men är inte det, precis som RAW, enbart "negativet" av bilden? Är det kanske bättre att spara i TIFF? Eller kanske nagot annat format?

Det enda jag ska ha bilderna till är att titta pa dem pa TV/projektor, alltsa inget professionellt.

Vill inte använda JPG da jag tycker att det blir för stor kvalitetsförlust. Skärmen som jag tittar pa bilderna pa är 50" och projektorbilden är ännu större och da märks det att bilden har blivit komprimerad.

Tack ända

Vi tar det en gång till ----JPG funkar utmärkt -----

Spara i bästa jpeg och du kommer inte att märka någon försämring.

TIFF blir ju så vansinnigt stora filer. JPG, högsta kvalitet, duger bra tycker jag. Det brukar även accepteras av tryckerier och liknande. Bara om så begärs gör jag en TIFF-fil. Och det har hittills aldrig skett.

Arbetar mest i Lightroom3 och dä är ju den bearbetade bilden "sparad" i Lightrooms databas, dvas ändringarna av råfilen. I övrigt spar jag råfilen, i mitt fall CR2. På två ställen. I datorn och en lös hårddisk.

Ibland jobbar jag i DxO Pro och processar då nästan alltid till JPG.

DNG är som du säger Adobes råfilformat men det går att spara i det också, i alla fall går det att exportera i det formatet ffrån Lightroom.. Men Adobe har ju också ett eget format PSD att spara i men jag vet inte vilka fördelarna är med det.

Men Adobe har ju också ett eget format PSD att spara i men jag vet inte vilka fördelarna är med det.

Psd använder man bara för att jobba med bilderna i photoshop. När bilden är färdigbehandlad sparar man i annat format. Skall det bara visas på skärm eller tv eller projektor går jpeg utmärkt..

Jag fotograferar i RAW och använder Photoshop för att fixa till bilderna. Men i vilket format ska jag spara bilderna i när jag är färdig? Nagonstans har jag hört att DNG ska vara bra, men är inte det, precis som RAW, enbart "negativet" av bilden? Är det kanske bättre att spara i TIFF? Eller kanske nagot annat format?

Det enda jag ska ha bilderna till är att titta pa dem pa TV/projektor, alltsa inget professionellt.

Om du märker kvalitetsskillnad när bilderna visas på en Tv eller projektor måste du komprimerat dem extremt hårt. Jpeg fungerar hur bra som helst för det ändamålet om man håller sig till normala komprimeringsnivåer, 7-10). De flesta bildbyråer använder sig av Jpeg och då är för det mesta både användaren och fotografen proffesionella.

PSD är Photoshops eget format och kan (precis som tiff) innehålla lager, masker och justeringslager. PSD är dessutom ett bra format för vidareanvändning i Indesign, men mycket tveksamt om du kan upptäcka någon skillnad på en TV skärm mellan jpeg och tiff/psd.

Senast ändrad:
du står för nära din TV multiplicera din TV höjd med 3.5 så får du avståndet i centimeter då får du optimal bildkvalité det förutsatt att du valt kvalité 12 i PS

Om du märker kvalitetsskillnad när bilderna visas på en Tv eller projektor måste du komprimerat dem extremt hårt.

Ja, det verkar som att det är det jag har gjort. Testade att göra en JPG och en TIFF och såg nu att när jag skulle spara JPGen fanns det olika komprimeringsalternativ och valde det största. Och sen kunde jag inte se någon skillnad på TVn. Visste inte om att det fanns olika storlekar på JPG.

Tack allihopa!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar