Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DNG- filformat

Produkter
(logga in för att koppla)

neolit

Aktiv medlem
Hej

När jag besökte Elmia i Jönköping, togs det fyra bilder på mig med en Hasselblad H3D, och bilderna blev fantastiska.
Jag fick en DVD-skiva med bilderna hem. När jag väl öppnade de i min Mac, så, när jag förstorar de för att komma närmare detaljerna, blev det "pixligt". Bilderna är i formatet DNG som sagt, och av storleken 40-60 mb styck.

Hur kommer det sig att det blir så, bilden är ju så pass stor att det borde klara av att zoomas in hur mycket som helst.

En av bilderna som på plats konverterades till svart/vill och till formatet TIFF, går att zooma utan någon kvalitetsförlust.

Vad ska jag göra/bör göra.

Tacksam för svar.

Neo

dng är om jag inte är helt ute och snurrar adobes egna raw-format. du måste således antagligen konvertera dem i någon raw-konverterare för att få dem till tiff... och anledningen att du inte kan zooma in är nog att programmet du använder (iphoto?) bara visar en tumnagel och inte den egentliga filen eftersom den inte kan processa den.

Tack för ditt svar
Jag tar och testar med att öppna dessa med ett program som följde med min Canon 30D:a
Får konvertera med hjälp av det och se vad som händer.

Tack för tipset än en gång

Neo

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar