Annons

Djup på skrivbord för 27" skärm

Produkter
(logga in för att koppla)

gunnargren

Aktiv medlem
Hej,
Ska köpa nytt skrivbord, men problemet är att de flesta skrivbord är 60cm djup och jag vet inte om det blir för nära om man har en 27" skärm. Just nu har jag en 22", men har tänkt införskaffa en Dell 27" skärm under hösten. Vad tror ni?

Edit: Ska tillägga att jag ska ha tangentbort, ritplatta och mus där också.

Senast ändrad:
Bör inte vara några problem. Jag kör 30" skärm på ett 60 bord och har en del utrymme tillgodo i djupled. I början kändes skärmen gigantisk men efter ett tag vänjer man sig. Pixlarnas storlek är ju ungefär de samma så arbetsavståndet bör vara ungefär lika oavsett vilken skärm du har, eller?

Hej,
Ska köpa nytt skrivbord, men problemet är att de flesta skrivbord är 60cm djup och jag vet inte om det blir för nära om man har en 27" skärm. Just nu har jag en 22", men har tänkt införskaffa en Dell 27" skärm under hösten. Vad tror ni?

Edit: Ska tillägga att jag ska ha tangentbort, ritplatta och mus där också.

Jag antar att det är härliga Dell U2711 som vi snackar om. Man ska inte tro att man behöver flytta långt bort bara för att man skaffar större skärm. Jag bytte upp mig från Samsungs 23" 1080p skärm till en U2711. Tvärtom vad man förväntar sig, så fick jag flytta mig närmare skärmen pga skärmens upplösning på 2560x1440 pixel. Lyckligtvis har jag flyttbart tangentbord, så de gånger jag sätter igång ett datorspel med en 720p-upplösning så får jag flytta mig längre bort. Men tänker du uteslutande jobba i full resolution, så kommer du att sitta väldigt nära skärmen.

Ett problem som du kommer att märka med U2711 är att om du sitter på arbetsavstånd, så kommer du att få väldigt varmt i ansiktet, då denna skärm, även kalibrerad, alstrar otrolig mängd värme.

Största problemet med skärmen är att bilder på FS i 1024x1024 ser väldigt små ut....

Jag tyckte att 60cm var för nära för min 30" med 2560x1600. Då jag inte hittade något bra skrivbord som var större så beställde jag helt enkelt en 2mx1m skiva, köpte ben från IKEA och så skruvade jag fast mitt utdragbara tangentbordshylla under det och vips så blev jag nöjd.

/Karl

Jag antar att det är härliga Dell U2711 som vi snackar om. Man ska inte tro att man behöver flytta långt bort bara för att man skaffar större skärm. Jag bytte upp mig från Samsungs 23" 1080p skärm till en U2711. Tvärtom vad man förväntar sig, så fick jag flytta mig närmare skärmen pga skärmens upplösning på 2560x1440 pixel. Lyckligtvis har jag flyttbart tangentbord, så de gånger jag sätter igång ett datorspel med en 720p-upplösning så får jag flytta mig längre bort. Men tänker du uteslutande jobba i full resolution, så kommer du att sitta väldigt nära skärmen.

Ett problem som du kommer att märka med U2711 är att om du sitter på arbetsavstånd, så kommer du att få väldigt varmt i ansiktet, då denna skärm, även kalibrerad, alstrar otrolig mängd värme.

Största problemet med skärmen är att bilder på FS i 1024x1024 ser väldigt små ut....

Liten text blir lite jobbig att läsa i 100% även om det går, men jag har zoomat dom flesta saker med text.

/Karl

Jag kör med tre stycken Dell U2410 på ett 80 cm djupt bord. Skulle inte vilja ha ett smalare, men med tre skärmar vill jag förstås vinkla de yttre skärmarna lite mot mig och det kräver mer djup.

En 23"'s skärm med upplösningen 1920*1080 verkar ha en pixelstorlek på 0.266, och en 27"'are med 2560*1440 som arbetsyta verkar ha 0.233 i pixelstorlek.

Det borde innebära att 27"'aren borde vara närmare för läsa fotosidan lika tydligt och få texten i samma storlek.
Men däremot blir ju arbetsytan större och kanske kräver att man tar en liten promenad till andra änden av skärmen för att se vad som hänt där om jag tillåts överdriva en smula. Nej men lite mer motion på nackmusklerna kanske det blir i alla fall.
Alternativet att placera skärmen längre bort innebär ju annars att det kan bli en plåga att se små detaljer, och bara att läsa mindre text kan bli ett äventyr för några.

Nej jag tror att jag skulle ställa en 27"'are på liknande avstånd som jag använder idag med 23".

Senast ändrad:
Jag kör 30" skärm på ett 60 bord och har en del utrymme tillgodo i djupled.

Korrigerar mig själv, mitt skrivbord är faktiskt 70 djupt, men jag har ca 20 cm tillgodo bakom foten till skärmen så även ett 60 skulle funka.

Jag tycker det är lite av ett problem när dot pitchen blir för liten. Då blir texten svårläst.

Angående värmeutveckling, jag har aldrig från någon skärm märkt av att det skulle bli så varmt från skärmen så att man märker det.

Jag tyckte att 60cm var för nära för min 30" med 2560x1600. Då jag inte hittade något bra skrivbord som var större så beställde jag helt enkelt en 2mx1m skiva, köpte ben från IKEA och så skruvade jag fast mitt utdragbara tangentbordshylla under det och vips så blev jag nöjd.

/Karl
Jag har varit inne på den idén, men blev lite snål. Kollade på ikea vad dom skulle ha, tog en vit skiva och då skulle dom ha 15-1600 eller nåt sånt + frakt då jag bor i Umeå och vi har inte ikea än. Kommer du ihåg vad du betalade.

Men om man hör dom andra verkar det kanske fungera med 60cm djup.

Jag har varit inne på den idén, men blev lite snål. Kollade på ikea vad dom skulle ha, tog en vit skiva och då skulle dom ha 15-1600 eller nåt sånt + frakt då jag bor i Umeå och vi har inte ikea än. Kommer du ihåg vad du betalade.

Men om man hör dom andra verkar det kanske fungera med 60cm djup.

Köp inte skivan på IKEA, köp den obehandlad på ett byggvaruhus nära dig, dom har säkert olja och sandpapper också. När man oljar reser sig fibrerna så man måste sandpappra lite. Du har ca en halvtimmes jobb 3 dagar i rad sedan är det klart.

/Karl

Korrigerar mig själv, mitt skrivbord är faktiskt 70 djupt, men jag har ca 20 cm tillgodo bakom foten till skärmen så även ett 60 skulle funka.

Jag tycker det är lite av ett problem när dot pitchen blir för liten. Då blir texten svårläst.

Angående värmeutveckling, jag har aldrig från någon skärm märkt av att det skulle bli så varmt från skärmen så att man märker det.

Jag personligen tycker att text är mera lättläst på denna skärm än på många andra skärmar där ute. Nu kan jag inte säga hur det är jämfört med min gamla Samsung. Men svårt att läsa text är det inte. Om ni läser min recension om skärmen här på FS, så lär ni få reda på att U2711 har fruktansvärd anti-glare coating som är extremt märkbar då man inte är van. Nu i efterhand så ser jag den inte längre, då jag vant mig och ser igenom den. Men om man börjar fundera på det, så märker man genast av AGCn.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto