Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ditt bästa försök med din rawkonverterare och min bild

Produkter
(logga in för att koppla)
nu fick jag inte ner en högupplöst bild så jag lånade en av era o gjorde om den mest med komposition/beskärning o i x-pan format är aldrig fel.
 

Bilagor

  • 01.jpg
    01.jpg
    13.8 KB · Visningar: 445
Varför har du spegelvänt den?

Nyfiken.

för att bilden gav ett helt annat intryck då. Berget kändes större o (floden) blev större samt kul att göra tvärtom mot alla andra. Självfallet gör jag inte så med uppdragsbilder, eller det har hänt när jag tagit företagsporträtt att om inte kunden känner sig helt nöjd så kan man få ett mer igenkännande ansikte av sig själv om man vänder bilden.Prova så får du se.
 
för att bilden gav ett helt annat intryck då. Berget kändes större o (floden) blev större samt kul att göra tvärtom mot alla andra. Självfallet gör jag inte så med uppdragsbilder, eller det har hänt när jag tagit företagsporträtt att om inte kunden känner sig helt nöjd så kan man få ett mer igenkännande ansikte av sig själv om man vänder bilden.Prova så får du se.

Tack för de intressanta tankarna. Skall ta dem till mig.
 
RawTherapees har jag aldrig hört om, är det lika bra som Lightroom?

Det är inte lika flexibelt, och det innehåller inga direkta redigeringsunktioner. Inte heller några fungerande katalogfunktioner.

Sett som ren konverterare - för att fortsätta med bilder i PS t.ex - är det helt lysande. Omvandlarkvaliten är mycket bra.

Mitt förslag:

(fullupplösning på https://lh5.googleusercontent.com/-...L4/G0eT8m44YoE/s0/rawconverter_only_large.jpg)

En massa lager med justeringspenslar och grad-filter i Lightroom 3.6 (arbetsytan såg ut som en krigskarta med pluttar...), sedan fuskade jag (!) och slutskärpte i PS. Ja, jag vet. Men LR's exportskärpning su*e*.
Jag försökte hålla allt så "naturligt" som möjligt, inget effektsökeri.
 

Bilagor

  • rawconverter_only.jpg
    rawconverter_only.jpg
    93.7 KB · Visningar: 834
RawTherapees har jag aldrig hört om, är det lika bra som Lightroom?
Långsammare, men hög bildkvalité. Att konvertera raw till JPG tar tid. Ju fler funktioner man sätter igång, desto långsammare blir det. Det som tar 5 sekunder i DPP tar 3,07 minuter på min fyrkärniga Phenom i 3,8 GHz och 1,45 minuter på min fyrkärniga i7:a i 2,2 GHz. Bara till att ställa datorn och göra något annat den eftermiddagen om man har ett gäng bilder.
 
Min version

Kul med sådana här uppgifter. Att kunna jämföra, få idéer och inspireras.

Min version är väl ungefär som många andras ovan. Lightroom 3. Har generellt ökat Intensitet, Konstrast och Klarhet för att få en mer kontrastrik och mindre "dull" bild. Har (uppenbart) fördjupat himlen. Men även ökat Skärpa/Klarhet/Kontrast/(Exponering) i diverse valda delar av bilden med pensel. Speciellt har jag ökat på i bergsdelar längst bort i horisonten, samt vatten-rännil i dalgång.

Tror jag skulle kunna jobba mer med bergs-/stenytor för att hitta bättre "sting". Samt finlira mer med brus och artefakter som uppstått i min (hårda) redigering.
(Kommentar; fast det syns ju inte i, ser jag nu, den hårda komprimering som Fotosidan gör ...)

/JonasBy
Som just nu bidrar med mitt första inlägg på Fotosidan. :)
 

Bilagor

  • _MG_8087-2.jpg
    _MG_8087-2.jpg
    26.6 KB · Visningar: 508
Glömde att säga att jag använt Camera Raw, passar på att lägga upp en i ett kallare utförande!
 

Bilagor

  • _MG_8087b.jpg
    _MG_8087b.jpg
    19.5 KB · Visningar: 524
Alltid roligt att se hur olika vi redigerar. Vad som bäst motsvarar vad fotografen såg vet bara fotografen själv.

Översta bilden: Jag har gjort en tämligen normal konvertering i ACR 4.6 och slutligen samplat ner bilden i PS3 och även skärpt den där efteråt. Även om panoramat är mäktigt så tyckte jag att bilden var lite splittrad så jag beskar den till kvadratiskt format.

Mittbilden: När jag är ute och reser har jag med en Asus eeePC med solid state diskar. På den ryms inga större program utan jag förlitar mej då till Faststone image viewer som till nöds kan fixa till en bild från en rawfil om man skulle vilja skicka en bild tex. Resultatet är starkt beroende på hur originalet är exponerat men den här bilden blev rätt hygglig. Dessvärre får vid en sådan "konvertering" bilden ingen färgprofil utan jag har efteråt tilldelat den srgb i PSCS3.

Den högra delen av bilden är värd en egen bild tycker jag så den ligger längst ner och är fixad i Faststone och bara fått srgb sig tilldelad i PSCS3. Hoppas TS accepterar det här tilltaget.

All redigering är gjord i en laptop som inte är profilerad.
 

Bilagor

  • _MG_8087_400p_sn.jpg
    _MG_8087_400p_sn.jpg
    36.7 KB · Visningar: 472
  • _MG_8087_400p_fsiv_sn.jpg
    _MG_8087_400p_fsiv_sn.jpg
    26.4 KB · Visningar: 474
  • _MG_8087_högra delen_fsiv_400p_sn.jpg
    _MG_8087_högra delen_fsiv_400p_sn.jpg
    35 KB · Visningar: 481
Så här blev mitt försök. Ca 5 min i LR 4 beta. Kontrast +21, Högdagrar -27, Svärta -9, Klarhet +17, Blå mättnad -35 och luminans -51. Objektivkorr aktiverad. Sen tog jag penseln och drog ner exponering -69, konrast upp +45 och klarhet +34 i "triangeln" i fonden.
 

Bilagor

  • _MG_8087.jpg
    _MG_8087.jpg
    24 KB · Visningar: 463
Rättelse: (Man kan tydligen bara redigera en gång) Triangeln är i förgrunden förstås, inte i fonden!
 
Förvånansvärt många har valt en ganska kall, giftgrön/cyan toning av gräsytorna, är det någon mer än jag som reagerat på det?

Själv tycker jag det ser lite väl kliniskt ut.
 
Förvånansvärt många har valt en ganska kall, giftgrön/cyan toning av gräsytorna, är det någon mer än jag som reagerat på det?

Själv tycker jag det ser lite väl kliniskt ut.

Jo jag har noterat det. Tänkte just att det skulle vara kul om man fick ge och ta emot konstruktiv kritik!

Jag har redan "pinnat" ut en hel del brister i mina, för lite kontrast, "färgfel" osv. Mitt gräs ser ganska giftigt ut i visa partier. Sedan blir det inte bättre av att bilden trycks ihop vid uppladdning heller.
 
Jag kan hålla med. Det är intressant att se de stora variationerna som presenterats. Kanske beror det på att miljön är lite främmande för oss? Eller så är smaken helt enkelt så olika??
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.