Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ditt bästa försök med din rawkonverterare och min bild

Produkter
(logga in för att koppla)
Stor version http://dl.dropbox.com/u/3697094/_MG_8087.jpg

Justerat färgprofil

Justerat vitbalans.

Framhävt och räddat himmlen

Dragit ner exponering i ravinerna.

Framhävt vattendraget pga ovanstående.

Klonat bort personerna då de inte bidrar till något.

Framhävt gången.

/Stefan
Måste ändå räknas som photoshoppande/gimpande. Hur som helst roligt att se olika versioner utav den plats jag traskat på för två år sedan.
Jag använder adobe camera raw och gjorde ett snabbt försök.

Grund-bilden är lite underexponerad och saknar det rätta trycket. Tycker även att bilden är lite grötig, speciellt i förgrunden (kanske bländare 5,6 inte är tillräckligt för att få bra skärpa över hela bilden?

Nåja, nu var det inte bilden i sig som skulle diskuteras ;-)

Jag har pillat på lite av reglagen och framförallt ökat exponeringen och färgerna. Lagt på lite clarity men inte så mycket mer. Använt recovery för att få tillbaka himlen som frätte ut när jag ökade exponeringen.

http://www.dandanellfoto.se/fotosidan/raw.jpg
Hade bilden varit kanon från början skulle det inte blivit en utmaning.

Även trevligt att fler än jag har problem med "triangeln" i förgrunden.
 
Trevlig och tacksam bild att jobba med!

Jag ändrade profilen från AdobeRGB till sRGB, drog in svartpunkten en smula för att få bilden lite mustigare och la på lite 'clarity' och 'vibrance', allt i Camera Raw6.6. Jobbade vidare litegrann med justeringslager i CS5 (kurvor) mest för att få lite mer teckning i himlen och ökad kontrast i landskapet. Avslutade med lite försiktig oskarp mask, en åtgärd som nog inte märks här.
 

Bilagor

  • _MG_8087_400.jpg
    _MG_8087_400.jpg
    26.9 KB · Visningar: 700
Måste ändå räknas som photoshoppande/gimpande. Hur som helst roligt att se olika versioner utav den plats jag traskat på för två år sedan.

Hade bilden varit kanon från början skulle det inte blivit en utmaning.

Även trevligt att fler än jag har problem med "triangeln" i förgrunden.

Allting är ju gjort i LR och vi skulle ju göra vårt bästa med RAW konverteraren,
HDR är ju godkännt också.

/Stefan
 
Senast ändrad:
Allt detta endast i RAW-konverterare?

Ja.
Ändrat "hue", "saturation" och "luminance" för så gott som alla färger. Har dessutom lagt på en split toning. Dragit upp svärta, "fill light" och skärpa. Justerat kurvor. Tagit bort en del vinjettering. Klonat bort vandraren. Jag har alltså på vinst och förlust dragit i mest alla spakar ;)
 
Allting är ju gjort i LR och vi skulle ju göra vårt bästa med RAW konverteraren,
HDR är ju godkännt också.

/Stefan

Tycker ändå, om man skall börja vara noggrann, att man inte borde ha fått ändra på bildens komposition i denna uppgift: Uppgiften var ju att med RAW-konverterare framkalla bilden. Inte ta bort/sätta till objekt. Beskärning är väl kanske okay, men det blir så olika fokus på bilden då beroende på hur man beskär. Tycker absolut inte att de bilder som är manipulerade här i tråden är dåliga, men jag tycker de hamnar utanför uppgiftens parametrar.
 
Tycker ändå, om man skall börja vara noggrann, att man inte borde ha fått ändra på bildens komposition i denna uppgift: Uppgiften var ju att med RAW-konverterare framkalla bilden. Inte ta bort/sätta till objekt. Beskärning är väl kanske okay, men det blir så olika fokus på bilden då beroende på hur man beskär. Tycker absolut inte att de bilder som är manipulerade här i tråden är dåliga, men jag tycker de hamnar utanför uppgiftens parametrar.

Enligt definition är HDR en manipulerad bild. Men jag förstår dig. Men jag trodde att vi skulle visa hur vi använde våra RAW konverterare och dess kraft.
för mig var persorna så små att de såg ut som smuts och smuts tar jag bort ;)


/Stefan
 
Enligt definition är HDR en manipulerad bild. Men jag förstår dig. Men jag trodde att vi skulle visa hur vi använde våra RAW konverterare och dess kraft.
för mig var persorna så små att de såg ut som smuts och smuts tar jag bort ;)


/Stefan
Ser inte hur tonemapping med en bild kan vara manipulation. Bara kloneriet jag hade en åsikt om.
Ska se om jag kan försöka fixa till en bild med DPP och bilden litet senare.

Hade varit kul om vi kunde fortsätta med en ny rawbild varje månadsstart.
 
Jag har tolkat trådskaparen som att han vill veta hur mycket man kan få ut av en bild genom "vanlig" RAW-konvertering. Mitt bidrag blir att visa vad Lightroom 4 kan göra. Jag har valt att enbart arbeta med verktygen som finns under "Basic", mest för att visa hur mycket det går att göra redan där.

Tyvärr blir resultatet mest en blurrig massa när man laddar upp den här.




www.bilderavmig.se
 

Bilagor

  • _MG_8087-3.jpg
    _MG_8087-3.jpg
    26.2 KB · Visningar: 583
Jag har tolkat trådskaparen som att han vill veta hur mycket man kan få ut av en bild genom "vanlig" RAW-konvertering. Mitt bidrag blir att visa vad Lightroom 4 kan göra. Jag har valt att enbart arbeta med verktygen som finns under "Basic", mest för att visa hur mycket det går att göra redan där.

Tyvärr blir resultatet mest en blurrig massa när man laddar upp den här.




www.bilderavmig.se
Testa högupplöst bild via http://bayimg.com/
Du har lyckats bra med himlen ser det ut som.
 
RawTherapees har jag aldrig hört om, är det lika bra som Lightroom?

Det korta svaret blir nej. Lightroom är så oerhört mycket mer än vad RawTherapee är.

Jag kan dock inte svara på om RawTherapee producerar bättre slutresultat bildmässigt. För min del är dock helheten Lightroom helt överlägset andra lösningar för att få ett hanterligt arbetsflöde.
 
Kul tråd!

Körde DPP

I RAW-filken, ändrade värden:
Brightness -0.5
6200 Kelvin
Contrast +2
Highlight -3
Shadow -1
Saturation +2

Tanken var att framhäva himlen och stigen.
 

Bilagor

  • _MG_8087_400px.jpg
    _MG_8087_400px.jpg
    77 KB · Visningar: 476
Sådana här utmaningar är rätt roliga. Outbackphoto körde mycket med dessa konverteringar på den tiden det var stor skillnad mellan olika raw-konverterare. Numera handlar det mer om hur olika människor tolkar en enskild bild och det är ju rätt intressant i sig.

Här är min tolkning, gjord i PSCS5 och Camera raw 6.6
.
 

Bilagor

  • _MG_8087.jpg
    _MG_8087.jpg
    98.1 KB · Visningar: 472
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.