"Jag gör ibland bilder utifrån mina känslor, eller bilder som jag kanske vill ska illustrera känslor, men trots det så är det egentligen inte associationerna ni gör som jag främst vill ha kommentarer om (trots att jag själv ibland kommenterar så.) Det jag vill ha när jag laddar upp bilder här är tips och råd för att göra bilden bättre fast bilden ska ju fortfarande vara efter min känsla och därför anser jag tekniska kommentarer viktigare för min utveckling. Den känslan som jag vill visa i bilden ändras nog inte så mycket iaf.."
TILL LOTTA
nä, du kanske inte vill ha förslag på vilken annan känsla du hade kunnat förmedla men du kanske ändå vill ha en hum om om den känslan du ville gestalta nådde fram? sen tror jag ofta att "tekniska" kommentarer och andra kommentarer som är mera känslorelaterade hänger ihop. om jag tex skulle önskat en annan typ av ljussättning så kan det mkt väl grunda sig i att den nuvarande ljussättningen inte överensstämmer med den känsla jag tror att bilden vill förmedla. så man kan nog inte helt separera de båda åt. själv tycker jag nog att tekniska kommentarer som liksom är motiverade på nåt sätt utifrån helhetsupplevelsen av bilden är mer värdefulla än om de bara kommer separata och avskalade från upplevelsen av bilden.
men jag tror att jag förstår hur du menar, att du vill ha handfasta och konreta råd på vad som kan bli bättre eller vad som redan är bra? visst har man såna sådana tips och tankar är det ju bra, men det ena utesluter ju inte det andra.
sen tror jag att mer konkreta tips och råd resulterar i en mkt mer direkt "utveckling". får jag veta att bilden är alldeles för mörk och jag testar att göra den ljusare tex och blir nöjd så märker jag ju klart och tydligt att det "hände" nåt". den andra typen av utveckling märks nog inte på samma sätt, den som sker vid sidan av för att man fått ta del av mindre konkreta tankar och funderingar kring ens bilder.