Annons

Din favoritglugg

Produkter
(logga in för att koppla)
När jag tittar på bokeh kollar jag inte bere på teckningen av områden i oskärpa utan hur övergången mellan skärpa och oskärpa ter sig, de "klassiska" bokeh-testbilder som man ser är tyvärr bara sådanna är man har ett objekt i skärpeplanet och sedan något en bra bit bakom och framför...det tycker jag bara ger halva bilden sas.
Jag tycker att det brukar höra ihop. Om oskärpecirklarna har en ljus kant så ser övergången mellan skarpt och oskarpt "skräpig" ut. Det anstränger blicken och man får inget riktigt grepp om precis var skärpa övergår i oskärpa, eftersom små oskärpecirklar fortfarande uppfattas som skarpa. Av denna anledning valde jag att göra mig av med det mytomspunna 35/1,4, som ger sådan karaktär av den värsta art jag sett. 105/1,8 är inte alls lika illa, men heller inte lika bra som 105/2,5 i mitt tycke.
Men allt handlar ju om smak:) Oskärpecirklar med hårdare kant kan ge högre kontrast både i skärpeplanet och utanför, till för- och nackdel.

Att den skulle ha sämre kontrast är inget jag riktigt vill hålla med om, jag tycker att kontrasten på bländare 2 är jämförbar med den på bländare 2,8...men det är som du säger; mycket kan handla om vilka saker man fotograferar och hur, kraftigt motljus är för mig tämligen ovanligt tex medans hårt ljus mitt på en solig dag är ett större problem som jag oftare brottas med. (Varför jag är mer noga med att kolla på tex överstrålning och i viss mån kromatiskabberation och ofta svär över att gluggarna har för HÖG kontrast.)
Faktum är att det knappt gick att använda gluggen i just "hårt ljus mitt på dan" på D700:an, men väl på D200. I skumt ljus däremot, var den underbar och mycket lättfokuserad.

Om det är så att man får en återspegling av ljuset som du säger så är det mycket troligare att det blir ett större problem på FX än på DX då det i större grad borde påverka ytterkanterna på objketivets bakre element. Jag har använt det en hel del på film också men efter som jag varken har scanner eller mörkrum nu så blir det inte så mycket mer med de bilderna är framkallning och arkivering.
Det kan säkert bli ännu bättre på film, för den bör ju inte vara fullt så blank som en sensor.

Jag ser framemot när (om?) jag får råd med en d700 men det är en annan histora...
Ta ett lån och stimulera ekonomin;-)
 
Inte en chans att jag gör mig av med min AF-S VR 600/4, men allt beror ju på vad man gillar att plåta...

// Daniel
 
Hur är 24-70:n på DX, någon som testat/äger kombinationen? Antar något sämre mittskärpa ialla fall? Fast det finns väl skärpa så det blir över ändå...

Nikons 24-70 2.8 är det som skulle åka ut sist, faktiskt så att man skulle få benda det ur mina kalla händer innan jag släppte iväg det.

Det funkar fint fint på DX, knivskarpt både i center och i kanter, enda nackdelen är ju lite brist på vidvinkel om man nu gillar det som jag gör.

Sen tror jag att objektivet verkligen gör sig på en FX kamera (och det är det som ligger i "köpelistan" för nästa pryl) men som sagt, det funkar verkligen bra på DX också.
 
Nikkor 35 mm f/1.8G är den som sitter på mitt D300 hus 90% av tiden sen jag fick den. Liten, lätt, ljusstark och versatil. :)
Innan var nog min 50 mm f/1,8D en favorit.
 
D40 och ett par kitobjektiv har nu på objektivsidan mer eller mindre ersatts av ett Nikon Micro Nikkor 60/2,8. Ett fantastiskt objektiv, skarpt och med mycket snabb AF.

Låt mig bifoga ett prov på mitt testobjekt...

per
 

Bilagor

  • 58910A42.jpg
    58910A42.jpg
    19.2 KB · Visningar: 347
Tråkigt svar kanske men jag måste säga 70-300VR.

Svårslagen pris/prestanda, mångsidigt som få, och hyfsat ihopskruvat. En blivande klassiker.
 
Tråkigt svar kanske men jag måste säga 70-300VR.

Svårslagen pris/prestanda, mångsidigt som få, och hyfsat ihopskruvat. En blivande klassiker.

Hmm, bra på alla sätt men klassiker? Nä det tror jag inte. den sticker inte ut tillräckligt på något område, möjligen priset då.

Inget on om gluggen dock, funderar starkt på att köpa en själv då jag känner ett behov av spannet 210-300, som jag saknar.
 
Barnsligt förtjust i mitt senaste inköp. PC-E 85/2.8 Micro Nikkor

1:Schematisk skiss
2:f/8 normalt
3:f/8 tilt
 

Bilagor

  • PC-SETUP1.jpg
    PC-SETUP1.jpg
    9.2 KB · Visningar: 277
  • _JEK1004.jpg
    _JEK1004.jpg
    79.4 KB · Visningar: 282
  • _JEK1005.jpg
    _JEK1005.jpg
    73.1 KB · Visningar: 279
Jag hoppas verkligen att dessa tre PC/TS objektiv kommer att bli långlivade, ännu mer hoppas jag att de kommer vara en massa tomtar som köper dem som senare kommer sälja dem billigt på begatmarkanden.

Onekligen är det användbara men tyvärr är de dyra.
Jag måste medge att speciellt 45an har en god möjlighet att bli en bra "enda glugg"...normalens bildvinkel, ok mackro, god optisk prestanda OCH PC/TS.
 
Jag hoppas verkligen att dessa tre PC/TS objektiv kommer att bli långlivade, ännu mer hoppas jag att de kommer vara en massa tomtar som köper dem som senare kommer sälja dem billigt på begatmarkanden.

Med tanke på att priset går upp allteftersom de lagerförda exemplaren blir sålda, så är det snarare tvärtom ;)

Fast en försäljning finns inte på kartan för mig :) Jag köpte detta istället för ett makro dessutom.
 
Med tanke på att priset går upp allteftersom de lagerförda exemplaren blir sålda, så är det snarare tvärtom ;)

Fast en försäljning finns inte på kartan för mig :) Jag köpte detta istället för ett makro dessutom.

Ja om någon glugg skulle kunna ersätta mitt Micro-Nikkor 55 så skulle det väl vara denna...även om det är en viss vikt-skillnad.
 
Det absolut sista gluggen jag hade sålt är nog min AFS 200/2G VR!
Prestandan, skärpan, färgerna ...underbart!

Cheers // M
 
Vilken glugg är den sista som du skulle sälja i din kameraväska?
För mig är det 70-200 2.8, jättesnabb AF, fungerar alltid på största bländare samt ett användbart brännviddsområde.

Favorit vad gäller Nikon...
Tja..
Det är nog 1,8/35 mm för RF (Som jag ännu inte har fått tag i..)

Annars så e 1:2/24 Ais kul, kompetent och litet udda! :)
 
Svårt att säga, det finns flera tänkbara kandidater till favoritobjektivet. Men ett som är underbart att använda och svårt att få tag på är Nikon AI 45/2,8 GN Auto Nikkor.
//Stanislav
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.