ANNONS
Annons

Dimage Z1 vs C-760

Produkter
(logga in för att koppla)
Ursäkta om du redan tänkt på det, men i ditt ställe skulle jag spara ihop till en Z3 så du får bildstabilisator..mycket värdefullt på en kamera med så långa brännvidder.

Hej. Jo jag har tänkt på det, men pengarna räcer inte till. Hade jag haft råd hade jag köpt en Z3:a, men nu måste tyvärr valet stå mellan Z1 och c-760.

Blir alla bilder skakiga om man zoomar mycket utan stativ? även på dagen?

Nä, har du en slutartid på 1/500 (eller snabbare) så ska det inte vara några problem, inte ens på längsta brännvidden.
Givetvis förutsatt att du håller kameran stadigt.

Kort sagt kan man väl säga att Z1 är snabbare och att C-760 har bättre bildkvalitet. Vilket som är viktigast beror ju på vad du tänker fotografera.

Nu är väl kanske inte filmfunktionen det viktigaste, men man kan väl som en parentes nämna att det är många som haft problem med att bild och ljud inte är synkade i videosekvenser tagna med Z1. Kan vara bra att veta om du tänkt att använda den funktionen.

Hade en Z1:a för ett år sedan som jag lämmnade tillbaks efter tre dagar pga FÖR mycket kromatisk aberration.
Annars inget att anmärka för dom pengarna.

Det det bättrade de ju på rätt rejält i Z2. Där är det inte alls lika mycket av den varan. Z3 är ytterligare lite bättre vad gäller kromatisk aberration.
C-760 är åxå avsevärt bättre vad gäller den saken, även om man ser det i bilder från den åxå.

Atck för alla svar!

Jag har faktikst tänkt på filmegenskaperna hoss kameran. Om Z10 hade haft ljud vid videoinspelning så hade jag valt den (pga priset), men nu är de Z1 mot c-760 som gäller.

Har C-760 lika bra upplösning och kvalité på videosekvenserna som Z1?

Måste bara fråga vad "kromatisk aberration" betyder?

Mina krav:)
*En kamera som kan ta hyfsade filmklipp med ljud
*Bra zoom (minst 8ggr optisk)
*Hyfsat smidig, inte så viktig.

Spontant....om du är ute efter filmegenskaperna...köp en videokamera.

Fotot verkar inte särskilt angeläget för dig...

någon annan?

Jag har en videokamera Kent, och jag behöver inte en till.

Men jag vill ha möjligheten att kunna filma klipp me den vanlig kamera också.

Fotot ÄR angeläget för mig Kent!

Någon anna som kan svara på mina frågor?

mvh:magnus

Lägger till några egenskaper jag vill ha på kameran som ja nyss kom på:

*Bra närfoton (marco heter de va?)
*Snabb
*Möjlighet till egna instälningar.

Som ni förstår så är jag 100% nybörjare på foto, men någonvart måste man väl börja;)

Tacksam för alla bra svar!

Det man brukar kalla kromatisk aberration är det som ser ut så här (lila kanter vid höga kontraster):

Bilagor

• 828.jpeg
    828.jpeg
    40.3 KB · Visningar: 118
mangejohan skrev:
Lägger till några egenskaper jag vill ha på kameran som ja nyss kom på:

*Bra närfoton (marco heter de va?)
*Snabb
*Möjlighet till egna instälningar.

Som ni förstår så är jag 100% nybörjare på foto, men någonvart måste man väl börja;)

Tacksam för alla bra svar!

Om jag vore i dina kläder skulle jag lusläsa dom recentioner som finns om kameror som som ligger inom dina marginaler. Det gjorde jag...och lärde mig väldigt mycket på köpet....ändå valde jag fel kamera i början...hehehe.Hela nätet är fullt med fotosidor.

Re: Atck för alla svar!

mangejohan skrev:
Mina krav:)
*En kamera som kan ta hyfsade filmklipp med ljud

Synkning ljud-bild fungerar inte bra på min Z1:a, Kanske det är ett felaktigt exemplar...
Testa i ngn butik innan du köper är iaf mitt tips.

Jag har fortfarande lite svårt att förstå att man snackar om "videokvalitet" när det gäller stillbildskameror.

Vill man ha bra kvalitet på "videofunktionen" så skaffar man för bövelen en videokamera..eller...?

En stillbildskamera är en stillbildskamera...videofunktionen får man på köpet...men det är ju inte DÄR man lagt krutet som tillverkare.....men den tiden kommer säkert...när man kan kolla bredbildsupptagningar gjorda med sin kamera för 4500:- med bioljud!

Men ja köper kameran inte för videofunktionen, MEN jag vill att den ska finnas där.

Jag var på en lång resa i sommras i asien och spelade då och då in små filmsnuttar med gamla kameran, då jag ansåg att en bild inte räckte till... Jag är super nöjd att jag gjorde de, riktigt kul att ha de små klippen.

Snabbheten är bra, men inte HELT avgörande. C-760 har såpass mycket bättre bildkvalitet att det, för den typ av foto JAG sysslar med skulle bli den jag valde. Jag har sällan något behov av snabbhet, men det är givetvis ändå bra om man kan få det åxå.

Eftersom Z1 haft (och har fortfarande?) problem med synk av ljud och bild vid filmning så kanske den inte passar dig, eftersom du ändå planerar att nyttja filmfunktionen?

En snabb fråga till...

Vet någon om man manuellt kan ställa in fokus på Z10, Z1 eller C-760??

tacksam för svar,

Ja, det ska det svjv. Det brukar väl rätt svårt/bökigt att få fokus där den ska vara på sådana kameror dock. Dels pga att det är svårt att se på displayen/i sökaren. Dels för att det är svårt att ratta in den med knappar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar