Annons

Dimage 7,i och hi skillnader

Produkter
(logga in för att koppla)
7i måste vara det "förnuftigaste" köpet... har själv en 7;a som är firmwareuppgraderad, o därmed väldigt lik 7i sånär som på ljudet o kanske något av AF-hastigheten fortfarande saknas ( o så kan man inte fjärrstyra blixtar med sjuan :-( ). Likväl har jag börjat fantisera om en 7Hi, svart är ju så sexigt *s* o visst är väl serietagning i maxupplösning ett måste? eller? *s* köper en 7Hi när priset kryper ner, om inte Dimage 9 kommer före... hoppas den har bildstabilisator o säkrare autofokus.

I USA går 7 Hi för 8000 spänn... här hemma kostar den 12000 lite häftig prisskillnad...

En i mitt tycke viktig skillnad är att Hi har ett JPEG läge med lägre komprimering än 7i - på berkostnad av det läge som på 7i jag tror kallas "Economy"

Färgen och snabbheten är väl det som motiverar en premie på 3000 spänn... men visst har Hi några finesser till, minnesfunktionen som gör att du kan spara manuella inställningar o hoppa mellan dem o helautomatik med en enkel knapptryckning. Fler färgrymder, bla helt kompatibel med photoshop utan tvång att använda Dimage Viewer programmet. Styrning av studioblixtar o annat via PC-uttaget. Greppet känns ännu stabilare och zoomringen likaså jämfört med framförallt min sjua, 7i har ju fått förbättringar därvidlag. Men ändå hade jag velat ha nåt mer för att tycka att prisskillnaden till Hi skulle vara motiverad, t ex ett ljusstarkare objektiv, eller en bildstabilisator... oj vad jag vill ha en sån när jag har lång brännvidd. Nån som vet när nian kommer?

När jag köpte min 7Hi var det inte samma reapriser på 7i men hur som helst är det ju en värderingsfråga.

För min del ser jag till kostnaden utslaget över det antal år jag räknar (rätt eller fel...) med att ha kameran och i det perspektivet skulle jag nog gjort samma val i även idag.

Det som slog mig är att jag tycker mig se väldigt mycket annonser för 7i men i stort sett ingen för 7Hi längre. Någon mer som noterat deta ?

Ja, det har du rätt i Janne, annonserna handlar nästan alltid om 7i liksom de flesta testerna... vad kan det tyda på?

Det kan man fråga sig, kanske att det är den som efterfrågas mest helt enkelt ? Men jag noterade att den tidning om digital fotografi som annonseras alldeles till höger om detta inlägg testade 7i. Tror också handlaren där jag köpte min 7Hi hade en 7i i skylten istället sist jag var där!

Utrymme för spekulation - eller är det kanske bara så att man vill bli av med återstående 7i så snart som möjligt ? Vill man ägna sig åt spekulation kan man ju tänka sig att det kommer en ny modell som sänker priset på 7Hi och då blir 7i troligen osäljbar - kanske...?

Ja, jag tror att det kommer en ny Dimage, gissar att den kommer att heta 9... tänker på Dynax 5, 7 o 9... men den kommer nog inte förrän till hösten eftersom den inte ens är annonserad än... och i USA kostar en 7Hi 8.000:-, vet inte hur bra Minoltas "dyra" digitalkameror har sålt, men de brukar ju få mycket goda omdömen i alla tester o har utsetts till Årets Kamera osv så de vill nog ligga kvar o slåss i klassen. Däremot kanske det dröjer innan vi får se en digital systemkamera från Minolta... men numera samarbetar de med Konica så vem vet...

nåja, momspåslaget är "bara" 25%... skiljer ytterligare dryga 20% o då jämför jag med de absolut lägsta priserna i Sverige...Skulle jag trava in på Expert o köpa kameran får jag pröjsa uppemot 15000 för den o då är det 50% skillnad även efter momspåslaget...

Fortsätter på den här tråden då frågan är på samma tema. Jag har länge funderat på att köpa mig en Dimage 7'a av något slag för att börja fotografera lite seriösare än vad jag idag gör med min Ixus. När man tittar på begagnat marknaden så finns det rätt många Dimage 7 ute och några Dimage 7i, frågan är om det är någon skillnad på en Dimage 7 och en Dimage 7i som man sedan uppgradera till i?

/Henrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar