Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Dimage 7,i och hi skillnader
- Trådstartare abbe-l
- Start datum
janc
Aktiv medlem
abbe-l
Aktiv medlem
Ja jag tänkte precis det när jag kikade på länken att det var inte så stora skillnader mellan dessa bara några förbättringar och ändå så är det i runda slängar 4000 - 5000 spänn i prisskillnad även till den vanliga 7:an
Sen är det väl vad man tycker är värt att lägga ned, om ett halvår så ligger väl säkert priset bra till för 7hi när nästa uppföljare kommit en 8hi kanske
Sen är det väl vad man tycker är värt att lägga ned, om ett halvår så ligger väl säkert priset bra till för 7hi när nästa uppföljare kommit en 8hi kanske
abbe-l
Aktiv medlem
jo det är klart att det är det bästa om man skulle kunna testa kamerorna innan man köper.
Jag tror jag fått ganska stor hjälp av denna och andra trådar på dimage-forumet, jag lutar lte åt 7i hållet
En annan sak jag är lite fundersam över är hur stor bildfilen blir i högsta upplösningen, RAW är det väl den kallas, tänkte mest på om 128 mb minneskort räcker för att ta ett par bilder som man tänkte ha för tryck i A3 och A4 storlek
Jag tror jag fått ganska stor hjälp av denna och andra trådar på dimage-forumet, jag lutar lte åt 7i hållet
En annan sak jag är lite fundersam över är hur stor bildfilen blir i högsta upplösningen, RAW är det väl den kallas, tänkte mest på om 128 mb minneskort räcker för att ta ett par bilder som man tänkte ha för tryck i A3 och A4 storlek
janc
Aktiv medlem
Enligt en test jag läste innan jag köpte min Hi (minns inte vilken av alla jag plöjde...) är det i praktiken omöjligt att se någon skillnad i kvalité mellan TIFF bilder och Extra Fine. Jag har inte gjort något försök till uttömmande tester men för de motiv jag testat tycker jag det stämmer. Att JPEG ger en förlust även vid väldigt låg komprimering är naturligtvis fakta, jag säger inte att TIFF / RAW är onödigt! Vilka erfarenheter har ni andra ?
Det är något att ta hänsyn till eftersom det är stor skillnad i upplevd tid att spara en JPEG på 3 - 5 MB jämfört med en TIFF.
Det är något att ta hänsyn till eftersom det är stor skillnad i upplevd tid att spara en JPEG på 3 - 5 MB jämfört med en TIFF.
Arleklint
Aktiv medlem
Ett tips är att gå in på Minoltas sida och hämta ner bruksanvisning. Där anges allt data.
janc
Aktiv medlem
Jag har 7Hi och är enormt nöjd med den men det är svårt att "tänka bort" funktioner. Jag använder nästa alltid ExtraFine vilket ger mycket bra kvalité i kombination med hygglig minnesekonomi, jag vet inte om det skulle krävas TIFF med 7i etc, etc.
Att möjligheterna finns gör att jag använder dom så jag har svårt att besvara din fråga.
Att möjligheterna finns gör att jag använder dom så jag har svårt att besvara din fråga.
abbe-l
Aktiv medlem
arleklint skrev:
Grattis!!
Tack
Väntar bara att arbetsdagen tar slut, så man kan testa kameran
jnse
Aktiv medlem
abbe-l skrev:
Ni som har en 7:an eller 7i vilka funktioner saknar ni, som 7hi har ?
Lite sent svar men...
Jag har en 7i, och brukar i princip alltid fota i RAW-läget..
Jag tycker det ibland är väldigt irriterande att vara tvungen att vänta tills kameran har skrivit till kortet innan man kan använda den igen..
Så DET är ju en stor nackdel med 7i (7hi hade väl större minne i kameran?)
Men utöver det så tycker jag det är en skitbra kamera... blev först lite besviken på batteritiden med de medföljande NiMh batterierna, men jag köpte ett 8-pack 2000mAh NiMh batterier och en 2-timmars laddare från cyberphoto och dom batterierna räcker klart mycket längre än dom medföljande 1850mAh batterierna..