Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
digitalt till fotopapper
- Trådstartare David G
- Start datum
maxzomborszki
Aktiv medlem
Visst skulle du kunna exponera pappret på detta sätt och resultaten skulle nog kunna bli rätt intressanta.
Du måste nog lägga pappret mot skärmen för att få någorlunda definition i bilden och även då antar jag att de skulle bli rätt så suddiga. Lite svårare är det med hur man ska tajma exponeringen. Eftersom en skärm sakta går igång så är det lite klurigt. Man kan ju inte ha den igång hela tiden eftersom den kommer lysa upp mörkrummet. Kankske kan man täcka den med någon huv när den inte används och en mörk skiva som man kvickt kan rycka undan när man trycker pappret mot skärmen. Kom ihåg att tejpa över alla onödiga ljuskällor på den så de inte stör i onödan. Ofta har de ju en diod som visar att strömmen är på.
Du måste nog lägga pappret mot skärmen för att få någorlunda definition i bilden och även då antar jag att de skulle bli rätt så suddiga. Lite svårare är det med hur man ska tajma exponeringen. Eftersom en skärm sakta går igång så är det lite klurigt. Man kan ju inte ha den igång hela tiden eftersom den kommer lysa upp mörkrummet. Kankske kan man täcka den med någon huv när den inte används och en mörk skiva som man kvickt kan rycka undan när man trycker pappret mot skärmen. Kom ihåg att tejpa över alla onödiga ljuskällor på den så de inte stör i onödan. Ofta har de ju en diod som visar att strömmen är på.
Robert_Vallentuna
Aktiv medlem
Bla Kodak... Det finns en printer som består at ett 8" s/v CRT rör som källa, ett roterande YMC filter och en zoom lins eller revolver med linser. Printar i upp till typ 300Dip och A4 size. Fanns i lite olika konfigurationer och varianter. Många av dessa har printat inxed för APS film. Några även på skolfotolabb runt om världen.
maxzomborszki
Aktiv medlem
Det kanske kan gå att göra. Du bör nog ha någon form av bälg, skärm eller annat som ser till att bara ljus via optiken når pappret och inte ströljus påverkar fotopappret.David G skrev:
Det är ju rätt tjockt glas på skärmen så det blir nog suddigt om man lägger pappret imot, optik från en OH-projektor borde funka.
Tanken att kontaktkopiera var lite att utnyttja det naturliga "sudd" det blir eftersom skärmen inte har så hög upplösning. Men det var mest ett infall. Är du beredd att bygga något kan du så klart få lite mer ut av det.
Det är väldigt olika beroende på hur stark lampan är (och hur känsligt fotopappret är). Det färgpapper jag har använt är betydligt känsligare än det svartvita pappret som jag kör med. Sen handlar det hur mycket man bländar ned och hur nära huvudet på förstoringsapparaten är.Hur länge exponerar men normalt ett fotopapper?
hinner man öppna och stänga en lucka framför optiken?
Men en skärm borde vara ljussvagare än en OH-projektor (eller förstoringsapparat) så du har nog tid på dig.
holmbo
Aktiv medlem
Om man använder en flatskärm (LCD/TFT) så borde kontaktkopieringen kunna fungera hyfsat. Avståndet mellan bilden och fotopapperet blir ganska liten. Spegelvänd bilden bara. Jag har inga mörkrumsgrejor kvar så jag kan inte prova. Det vore kul att höra om nån får för sig att testa.
;-) //Lars
;-) //Lars
Graal
Avslutat medlemskap
Digitalt till fotopapper är det vanliga sättet idag när du lämnar filer till labb. Lämnar du in en digital fil i en fotoaffär så får du den kopierad på ett vanligt färgfotopapper av RA4-typ via laserteknik i kopieringsmaskinen. Skickar du dina filer till ett labb är det samma sak, de kopieras på ljuskänsligt färgfotopapper. Så varför göra det omständigare? Tekniken att omvändla digitala filer så att de kopieras på ljuskänsligt fotoppaper har funnits ett bra tag. Men du kanskle vill experimentera och se vilken effekt som säkerligen uppstår om man lägger skärmen direkt på fotopapperet? Ja det vore kul att se hur resultatet blir!
David G
Aktiv medlem
Provade nyss med ett förstoringsglas och skärmen (dålig) på min bärbara dator,det blev en liten bild på ca 15cm, skarp med tanke på förutsättningarna.
Om jag får tag på nån OH-projektoroptik, ska jag köpa sv-fotopapper och göra ett riktigt försök.
Kontaktkopiering mot TFT vare min första ide, fast dom skärmar jag har, har väldigt dålig kontrast, det svarta blir aldrig riktigt svart, se är man ju låst till skärmens storlek på fotopappret om man vill utnytja alla pixlar, annars hade det ju varit enklast.
En 17tum CRT med 1280x1024 eller mer, till ett fotopaper stort som en halv A4 borde bli rätt bra bild. (ca 150pixlar/tum 213pixlar/tum på 15cm bredd)
Varför man ska göra det? tja kompaktkamera och snabblabb finns ju men det skulle va kul att vara mer delaktig i processen. Det är nog rätt dyrt att köpa en riktig digital förstoringsappart, såg en annons om en begagnad för några tusen dollar.
Om jag får tag på nån OH-projektoroptik, ska jag köpa sv-fotopapper och göra ett riktigt försök.
Kontaktkopiering mot TFT vare min första ide, fast dom skärmar jag har, har väldigt dålig kontrast, det svarta blir aldrig riktigt svart, se är man ju låst till skärmens storlek på fotopappret om man vill utnytja alla pixlar, annars hade det ju varit enklast.
En 17tum CRT med 1280x1024 eller mer, till ett fotopaper stort som en halv A4 borde bli rätt bra bild. (ca 150pixlar/tum 213pixlar/tum på 15cm bredd)
Varför man ska göra det? tja kompaktkamera och snabblabb finns ju men det skulle va kul att vara mer delaktig i processen. Det är nog rätt dyrt att köpa en riktig digital förstoringsappart, såg en annons om en begagnad för några tusen dollar.
stefohl
Aktiv medlem
David G skrev:
Men hur vore det med en skrivare? Bättre hållbarhet än färgpapper, större färgomfång och mängder med olika material att skriva ut på. Mycket vackrare än dessa torftiga RC-papper som vi idag har för färgbilder också.
Stefan
Lennie
Aktiv medlem
David G skrev:
Jag förstår resonemanget, även om det kanske är en extremt jobbig väg att gå. Jag har faktiskt själv genomfört detta i ett analogt färglabb med en skärm ungefär som du beskrev. Inte för att jag förväntade mig någon kvalitet utan för att öppna en dörr för kreativiteten och låta faktorer som slump styra hur resultatet skulle bli.
Hur blev resultatet då? Inget vidare, men det är kul att ha provat. Idag hinner jag dock inte med analogt labb överhuvudtaget och gör som Stefan föreslog; skrivare.
David G
Aktiv medlem
Det är alltså svartvita bilder jag tänkt göra.
Egentligen behöver jag ju inte ha bilderna på nåt papper alls, har tittat på mina bilder på bildskärm sen första digitalkameran 1999, snart är väll bildskärmarna så billiga att man kan ha några hängande på väggen med bilder, fast än är vi inte där.
Har bara en svartvit laserskrivare som inte är så bra på bilder men desto bättre på allt annat, de sv- och färg-bläckstråle skrivare jag haft har alla varit långsamma, dyra i drift, och allmänt kladdiga plus att dom alla gåttsönder, nästa skrivare blir en färglaser.
Av två saker jag skulle vilja göra med analogt foto är kopiering till sv-fotopapper det ena.
Du som hadde testat med färgpapper, varför blev det inget bra? var det färgerna som inte stämde?
//david, den andra saken är framkallning av positiv färgfilm.
Egentligen behöver jag ju inte ha bilderna på nåt papper alls, har tittat på mina bilder på bildskärm sen första digitalkameran 1999, snart är väll bildskärmarna så billiga att man kan ha några hängande på väggen med bilder, fast än är vi inte där.
Har bara en svartvit laserskrivare som inte är så bra på bilder men desto bättre på allt annat, de sv- och färg-bläckstråle skrivare jag haft har alla varit långsamma, dyra i drift, och allmänt kladdiga plus att dom alla gåttsönder, nästa skrivare blir en färglaser.
Av två saker jag skulle vilja göra med analogt foto är kopiering till sv-fotopapper det ena.
Du som hadde testat med färgpapper, varför blev det inget bra? var det färgerna som inte stämde?
//david, den andra saken är framkallning av positiv färgfilm.
stefohl
Aktiv medlem
David G skrev:
DHar bara en svartvit laserskrivare som inte är så bra på bilder men desto bättre på allt annat, de sv- och färg-bläckstråle skrivare jag haft har alla varit långsamma, dyra i drift, och allmänt kladdiga plus att dom alla gåttsönder, nästa skrivare blir en färglaser.
Tråkigt att du har så dåliga upplevelser av skrivare. Jag tror de flesta gör felet att tro att eftersom det finns skrivare i 1000-kr klassen att man kan nöja sig med dessa. Jag provade nyligen en Epson 2400, och den kostar ju bra mycket mer än 1000 kr, men de svartvita resultaten du får fram slår det mesta analoga på fingrarna. Djupare svärta, oerhört bra skärpa och detaljåtergivning.
Så om du är beredd att betala för en färglaser, som är idag ger OK resultat, men ändå är långt ifrån den kvalitet som du kan få av en bra bläckstråle, så skulle jag börja med att titta på den.
Stefan
niklasl
Aktiv medlem
Man kan göra digitala negativ på plastfilm (Pictorico OHP) med en bra bläckstråleskrivare som sedan kontaktkopieras till vanligt, traditionellt fotopapper som framkallas på sedvanligt sätt. Är det det du menar, David?
Dan Burkholder säljer bok/CD om hur man går till väga: http://www.danburkholder.com/ (klicka på "Digital Negatives").
Här är en sajt till i ämnet: http://www.precisiondigitalnegatives.com/.
Dan Burkholder säljer bok/CD om hur man går till väga: http://www.danburkholder.com/ (klicka på "Digital Negatives").
David G
Aktiv medlem
niklasl skrev:
Man kan göra digitala negativ på plastfilm (Pictorico OHP) med en bra bläckstråleskrivare som sedan kontaktkopieras till vanligt, traditionellt fotopapper som framkallas på sedvanligt sätt. Är det det du menar, David?
Intressant, men varför i hela världen ska man göra det? då kan man väll lika gärna skriva ut bilden direkt på skrivaren.
stefohl
Aktiv medlem
David G skrev:
Intressant, men varför i hela världen ska man göra det? då kan man väll lika gärna skriva ut bilden direkt på skrivaren.
Många som använder detta som utgångspunkt för s k ädelförfaranden. Alltså gummitryck, palladium-, platina, pigmenttryck och allt vad det heter. Genom de kontrollmöjlighter man har är det lätt att göra negativ som är perfekt anpassade till respektive förfaranden.
Stefan
niklasl
Aktiv medlem
Det finns de som inte vill ha den slutliga bilden utskriven med (pigment)bläck på skrivarpapper utan vill ha traditionellt barytpapper exponerat med ljus och framkallat som förr, men som föredrar digital efterbehandling från när bilden tagits fram till själv kopieringsmomentet.David G skrev:
Jag tror iofs att betydelsen av denna process var större förr - Burkholder började med digitala neg 1992 - numera har bläckstråleskrivarna (Epsons senaste generation) blivit väldigt bra och nyligen kom även papper för dem som lyft kvaliteten, t ex Crane Museo Silver Rag som diskuterats i annan tråd här på FS.
janc
Aktiv medlem
David G skrev:
Som jag ser det skulle hållbarhet vara ett klart argument för detta, Även urvalet av papperstyper men jag måste erkänna att jag har dålig koll på urvalet av bläckstrålepapper numera så det är kanske inte lika relevant som för några år sedan.
stefohl
Aktiv medlem
janc skrev:
Som jag ser det skulle hållbarhet vara ett klart argument för detta, Även urvalet av papperstyper men jag måste erkänna att jag har dålig koll på urvalet av bläckstrålepapper numera så det är kanske inte lika relevant som för några år sedan.
Att analoga bilder skulle vara hållbarare än digitala bilder gäller ju bara svartvita bilder. Och urvalet av papper är idag snarast ett argument för bläckstråleskrivare.
Stefan