ANNONS
Annons

digitalt till fotopapper

Produkter
(logga in för att koppla)
Mina s/v printar från canon ip 5000 med canonbläck och canon pro-papper såg bra ut i ett halvår. Nu börjar svärtan att separera och en blåaktig ton syns i övergångarna till mindre svärta. Detta trots förvaring i kartong. Det är bättre att göra ett digitalt neg och sedan kontaktkopiera. Med selentoning håller den i evighet. Kör man bläckstråle får man köra dyra pigmentfärger i dedikerad skrivare och ha total koll på profiler och kalibrering av skärm osv för att få ett motsvarande resultat. Allra bäst blir det förstås att köra analogt hela vägen.

Till epson finns det tydligen möjlighet att köra black only och därmed bara behöva använda pigment på den svarta färgen. Nu har det väl också kommit någon epson med pigment hela vägen hur bra det funkar vet jag inte.

Ska man få snygga s/v från labb så måste man antingen ha tur eller också får man se till att de ställer in grejorna för att få rätt kontrastomfång mm. HAr kört flera s/v film för c41 och endast en gång har jag fått acceptabelt resultat. Annars har det sett rätt grått och trist ut. Men det går labbet kan få det bra om de bara vet hur de ska göra. Detsamma gäller ju s/v utskrifter från digitalt. Riktigt seriösa labb tillhandahåller profiler dedikerade för deras maskiner för att få bästa resultat.

dadlas skrev:
Till epson finns det tydligen möjlighet att köra black only och därmed bara behöva använda pigment på den svarta färgen. Nu har det väl också kommit någon epson med pigment.

Det är ett bra tag som Epson har haft skrivare med enbart pigmenterat bläck. Epson 2000, Epson 2100 och nu Epson 2400 har pigment i alla färger. Det innebär att hållbarheten på utskrifter från dessa skrivare är 30-40% bättre än Fujis färgpapper och mer än dubbelt så bra som Kodaks färgpapper.

Jämfört med en barytprint har ju dessa bättre hållbarhet om de är perfekt gjorda, men det är inte lätt att få till en perfekt fixerad, tonad och sköljd print.

Stefan

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar