Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitalt till analogt

Produkter
(logga in för att koppla)

Malm

Aktiv medlem
Jag har nu fotat analogt i snart 2 veckor och har härmed fastnat totalt verkar det som. Det främsta argumentet att köra analogt istället för digitalt som jag bara har gjort tidigare, känsla! En helt oslagbar känsla att få hämta ut sin första diarulle! Mer bilder kommer..
/Malm

PS: är det inte lite ironiskt att byta ifrån digitalt till analogt och sedan scanna in bilderna till digitalt format igen? :rolleyes: :D

inte alls, helt naturlig utveckling för flera - inkl undertecknad :)

men jag gick från en defekt (skulle det visa sig) systemkamera till en lite fin digital kamera, Canon S10, som fick mig att börja fota igen. Sen har jag lagt ut en faslig massa pengar på digitalkameror för försöka få samma kvalité som med film. Men misslyckats. Nu tillbaka med ny systemkamera + skanner och nöjdare än någonsin. Lycka till.

Mvh
Johan

Jo, så sant som det är sagt.. känslan.. :) Känslan i pekfingret när avtryckaren trycks ner, ljudet när spegeln fälls upp, när filmen exponeras.. Lyckan efter framkallningen och när originalen ligger på ljusbordet.. Kan det bli bättre? :D

Macracantha: Precis det jag menar, det känns när man tar kortet, ett riktigt ljud istället för ett digitalt inspelat "klick".

Enig!

Digital fotografering förstör mycket av glädjen och spänningen med att fotografera. Funkar kanske bra som journalist-redskap eller för snapshots på familj och fest. Men kul och kreativt????? ( En kort stund kanske )

Har tröttnat på Digitalt.

komponera en bild i sökaren, vänta på det rätta ljuset, KLICK, känna att du kanske tatt en super-bild, vänta spännt på framkallning, gråta eller hurra efteråt, sortera negativ och dias..... DET är fotografi för mig.

/ Ola

Re: Enig!

gedödel skrev:
Digital fotografering förstör mycket av glädjen och spänningen med att fotografera. Funkar kanske bra som journalist-redskap eller för snapshots på familj och fest. Men kul och kreativt????? ( En kort stund kanske )

Jag har sett och hört den här debatten till leda, och det här blir nog mitt enda inhopp i den. Må var och en bli salig på sin tro.

För mig har det varit precis tvärtom. Jag har nog aldrig kännt mig så kreativ och det har aldrig varit så kul att "ta bilder" (jag vågar väl inte skriva fotografera i den här samlingen) som sedan jag köpte en digitalkamera. Äntligen så har jag lyckats leka fram något som i alla fall för mig själv börjar likna en egen stil.

Jag har nog aldrig varit speciellt teknikfixerad och är inte det nu heller. Vilket verktyg jag använder, digitalt eller analogt, har ingen som hellst betydelse. Det resonemang ni ger prov på tycker jag är mycket fördomsfullt OCH teknikfixerat. HUR man får fram en bild ÄR av underordnad betydelse. Det är fortfarande bilden som är det viktiga - för mig i alla fall.

MA

Om ni saknat känslan i en digitalkamera, beror det säkert på att ni haft en "digital-pokémonkamera" Visst kan man ha samma känsla som en vanlig SLR kamera, men då behövs dock en digital-SLR kamera. Och de kostar ju, men som man brukar säga. Smakar det så kostar det..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar