Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitalt Minolta vs Canon

Produkter
(logga in för att koppla)
Apropå Volvo och Saab... jag valde inte bara min Dynax 7D utifrån att det verkade vara en bra kamera (vilket det dock är), utan också utifrån att jag ville vara Minolta som märke troget. Min första kamera var en SRT 101, som jag ärvde av mina föräldrar och som de köpt inför min födsel - årsbarn med mig alltså.

Om jag vetat hur dåligt Konica Minolta tar hand om mig när det uppstår fel som omfattas av garantin hade jag definitivt släppt taget om viljan att vara "trogen" och tittat på ett annat märke. Kanske hade jag ändå valt D7:an, men jag hade i alla fall varit mer öppen för andra kameror.

Johan Hackman

..tja, och jag är glad att jag var Minolta trogen, just för att deras service har överträffat mina förväntningar - så man kanske inte ska generalisera allt för mycket. Men visst, även att servicen varierar från fall till fall är väl negativt, men kanske ofrånkomligt? Helt klart (av bl.a. andra trådar här) är i alla fall att man inte kan vara säker på att slippa bli uselt behandlad av någon av tillverkarna.

/Per

Lätt val. Att Canon o andra har fler gluggar e väl inte så konstigt. En IS o en icke IS-variant av varje glugg fördubblar urvalet...

Däremot har jag läst om så låga priser på D7D i Tyskland att jag skulle vara riktigt sugen på att importera en sån istället för att slå till på en D5D om nu digitala systemkameror vore nåt för mej...

Kan inte förstå varför en del väljer ett kameramärke för det stora objektivprogrammets skull när de ändå efter några år bara har 3-4 gluggar och dessutom pirater...he he!

Sen är det lite märkligt det där med en del nyare pirater till Minolta; antagligen beror det på att M 'bara' haft D7D att erbjuda på DSLR-fronten, men både återförsäljare och t.ex. Sigma själva har varit dåliga på att uppdatera att objektiven faktiskt säljs med Minolta-fattning oxå.

T.ex. Sigmas trevliga 18-50/2,8 finns inte till Minolta enligt Sigma's lista, men den trivs då aldeles utmärkt på min D7D just nu! Detsamma gälde Tamron SP90Di tills helt nyligen.

http://www.sigmaphoto.com/lenses/lenses_chart.asp

/Per

hansen2 skrev:
Ingen idé att predika för de redan frälsta :)

/Johan

Allvarligt talat så undrar jag vem som är mest frälst :)

Har själv under 25 år ägt system från alla kända japanska tillverkare + lite annat & kommer aldrig att bli märkesfrälst.

Om man däremot stannar kvar vid ett visst märke av ekonomiska skäl var en annan sak...

//Larsa, som dock aldrig varit speciellt ekonomisk.

Jag håller på att förhandla fram ett bra pris på Konica Minolta Dynax 5D + AF DT 11-18/4,5-5,6 + AF DT 18-70/3,5-5,6D.Jag undrar om någon törs spekulera i kvaliten på Minolta AF DT 11-18/4,5-5,6 D.Som kommer i "Oktober"
Tack på förhand Hans.

Senast ändrad:
wedder skrev:
Jag håller på att förhandla fram ett bra pris på Konica Minolta Dynax 5D + AF DT 11-18/4,5-5,6 + AF DT 18-70/3,5-5,6D.Jag undrar om någon törs spekulera i kvaliten på Minolta AF DT 11-18/4,5-5,6 D.Som kommer i "Oktober"
Tack på förhand Hans.

Antar att denna 11-18 är byggd av Tamron då dom har en likadan med samma ljusstyrka. Tamron bygger optik åt Minolta & kostar lite mindre med Tamrons namn, KM-varianterna brukar dock ha lite finare kvalitetskänsla i materialval.

Har själv KM 17-35 2.8-4 som även den är Tamronbyggd.

Kolla om du hittar nån test på tamrons 11-18 (googla).

//Larsa

Tja

Själv har jag svårt att begripa hur man kan välja ett annat märke än canon, 350 d är ju den mest prisvärda digital kamera som finns att få för pengar idag.

Re: Tja

vargen24 skrev:
Själv har jag svårt att begripa hur man kan välja ett annat märke än canon, 350 d är ju den mest prisvärda digital kamera som finns att få för pengar idag.

Smaken e som baken du vet...

Jag anser att de tekniska skillnaderna ofta är klart mindre än de ergonomiska & där faller 350D platt enligt mig.

Detta är dock min egna åsikt. Om 350D känns bra för dig & du kan leva med sökaren (många gör ju det) så ska du helt klart ha en sådan för tekniskt sett så är den ju förbaskat bra.

Ska tillägga att jag inte känt på D5D utan jämför med Nikon & Pentax, kör själv D7D.

//Larsa

Smaken e som baken du vet

Ja du har nog rätt,fortfarande är det ju på det viset att det viktigaste av allt är vad som är bakom kameran, och vad som är framför

Re: Tja

vargen24 skrev:

Det ska ju gå att hålla i kameran också!
Sen ska den inte bli repig av att man tar i den.

Jag vill börja med att tacka för alla svar jag fick.Efter många turer in till fotohandlaren och privat lånande av en kamera en hel helg så bestämde jag mig för en Nikon D70S + AF-S DX 18-70/3,5-4,5G-optik.Så nu känns allt bra efter alla våndor.

Mvh Hans Jacobsson

My god...Nikon...ja ja, bara du är nöjd så...

Hoppas du blir nöjd, jag tror det är en riktigt bra kamera.

Lite kul att det blev en Nikon. Tråden ligger i KM Digitalt och är döpt till Minolta vs Canon...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar