ANNONS
Annons

Digitalt = med slarv eller ?

Produkter
(logga in för att koppla)
jag är relativt ny till denna fotosida, men värst vad akademiskt det blev...

Oavsätt definition på seriös och/eller nogrann, det går inte att komma ifrån att det är kostnaden att ta 1, 2 eller 40 "extra" bilder med en digital kamera är lika med noll, ergo, det är lätt att man tar en mängd extra bilder. Om man fotografer människor under en given händelse så har man inte alltid tid att inspektera histogram utan man klämmer helt enkelt av ett gäng extra exponeringar. lägg därtill att man kan experimentera gratis, t.ex. skjuta från olika vinklar etc. utan att exakt mäta exponsering/fokusing -- det spelar liksom ingen roll eftersom det är gratis.

Fotografer, amatörer eller proffs, som skjuter digitalt är inte med nödvändighet mindre nogranna eller mer slarviga. Det är upp till enskild individ. Men visst inbjuder digital till relativt sätt mer slarv - det är liksom lättare att förlåta...

Proboarder skrev:
ehm
brukar väl vara 50.000-200.000 bilder :)

byta slutaren kostar väl ett par tusen.

Ja, nog får man trycka på slutaren aktivt då.. Jag har på känn att man skall vara rätt aktiv typ pressfotograf för att det skall bli ett större problem. Fast vad vet jag, kanske det går åt många slutare för digitala fotografer (nog för att de säkert slits på analoga också)...

Tja

börjar man tänka på det, eller framförallt folket som skjuter 100 bilder istället för 5, så drar det iväg rätt snabbt.

Aviator skrev:
Det har jag svårt att föreställa mig... Enligt MIN åsikt tror jag att det är lättare att slarva med bilder när det inte kostar någonting att ta dem. Jag betalar ungefär 50 c (5 kronor) för varje bild jag tar och därför satsar jag mera på dem, än då jag fotade bilder digitalt.

Insatsen för en tekniskt lyckad bild är större för den som fotar analogt, pga krav på noggrannhet och filmkostnad. Om man inte scannar bilden utan den används för projektion har man ingen slarvmån. Den noggrannheten är ett hantverkskunnande för dia, men absolut inget självändamål.

Å andra sidan håller jag med Kim vad gäller bildinnehållet, det är upp till var och en att dosera koncentration på det efter vilja och förmåga. Den som slösar med digitala bilder tröttnar rimligen rätt snart på att ta rätt på dom.

För vissa situationer ger digitalt säkert ett bättre resultat och i andra fall film. Men att ta bilden digitalt verkar enklare.

Ett seriöst och allvarligt menat inlägg.

/
Staffan

Staffan skrev:

Ett seriöst och allvarligt menat inlägg.

*Skrattar* Det är bra att du tar det på allvar.

Men jag tror att vi alla (o synnerhet jag) inte skall ta det för allvarligt och seriöst, för folk har som bekant olika åsikter om allting, och om man har fastnat för att fota analogt eller ta bilder digitalt är ju var mans ensak... Huvudsaken är ju att man är nöjd och glad över det man har åstadkommit.

Men en sak är i alla fall säker för min del, (notera, min del) Om jag har föreställt mig en bild och klarar av att ta den med ett foto är jag mera stolt över den än om jag får den genom att prova mig fram.

Å andra sidan vore det trevligt med en digitalkamera ibland. Senaste nyår skulle jag fota fyrverkerier och det hade ju inte varit helt fel med en digitalare för att prova fram rätt inställningar, för av de 36 bilder jag tog blev kanske 3 tillräckligt bra för att visa för släkten... (Men nu har jag i alla fall lärt mig hur man inte skall gå till väga.)

Proboarder skrev:
ehm
brukar väl vara 50.000-200.000 bilder :)

byta slutaren kostar väl ett par tusen.

10D:s slutare är garanterad för 30 000 och slutaren till den kostar ca 3000:- kostnad 10 öre/bilden..om slutaren inte räcker längre (vilket den mycket väl kan göra).
Har tagit 15 000 bilder på ett år..om ett år till borde det bli dax att byta slutare..eller kamera ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar