Annons

Digitalt eller system i regnskogen

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är ganska så övertygad om at det inte är någon större skillnad mellan moderna digitala och analoga systemkameror. Att sensorn i sig inte tål luftfuktighet är nog inte helt sant, utan tillverkarnas gränser är förmodligen någon form av allmän elektronik vs fukt skräck. Jag reser mycket i regnskogar och har de senaste fyra åren haft med digitala kameror och inte haft problem med några av dessa. Däremot har en del av mina resekompisar haft bekymmer med analoga system. Skillnaden är, som jag ser det, enbart omhändertagande. Har man kameran hängande direkt mot en svettig kropp, i regnet, får man problem. Har man kameran i en vattentät väska, och tar fram kameran när den behövs, får man inte problem. Sedan spelar analog vs digital ingen roll (om vi nu inte diskuterar OM1 och liknande stenålderskameror som aldrig strular).
 
Bent C. skrev:
Jag är ganska så övertygad om at det inte är någon större skillnad mellan moderna digitala och analoga systemkameror. Att sensorn i sig inte tål luftfuktighet är nog inte helt sant, utan tillverkarnas gränser är förmodligen någon form av allmän elektronik vs fukt skräck. Jag reser mycket i regnskogar och har de senaste fyra åren haft med digitala kameror och inte haft problem med några av dessa. Däremot har en del av mina resekompisar haft bekymmer med analoga system. Skillnaden är, som jag ser det, enbart omhändertagande. Har man kameran hängande direkt mot en svettig kropp, i regnet, får man problem. Har man kameran i en vattentät väska, och tar fram kameran när den behövs, får man inte problem. Sedan spelar analog vs digital ingen roll (om vi nu inte diskuterar OM1 och liknande stenålderskameror som aldrig strular).

Det är säkert sant det du säger, jag har ingen koll på det tekniska förutom att jag vet att sensorn i digitala kameror inte alls gillar fukt. Men jag vet inget om den egentliga smärtgränsen eller så.

Men som du säger så spelar ju handhavandet roll. Fast jag skulle ändå dra mig för att ta med min digitala till Taman Negara :)
 
Fortfarande är jag ganska säker på att det inte är sensorn i sig, utan det blir någon form av kortslutning i någon koppling, som gör att kameror kör ihop sig om det blir för blött. Och det är knappast någon skillnad där på en EOS 33 (analog film) och en 300D i känsligheten för kortslutningar.

Jag har numera med mig 20D och tidigare 10D i regnskogar. Jag brukar vara där en vecka till 14 dagar i taget. Hittills inga problem alls. Nästa år planerar jag en veckas vandring i centrala Borneo där 20D kommer att följa med. Jag har med mig vattentäta påsar till utrustningen och har aldrig kameran hängande rakt mot kroppen. Packar ner allt när det regnar i påsarna. Om tillfälle ges packas allt upp och får torka. Det enda som oroar mig lite är eventuell svamptillväxt inne i optiken, men det påverkas ju inte av om det är en digital kamera eller en analog.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.