Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitalt eller system i regnskogen

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonte_rm

Aktiv medlem
Tjenare alla hjälpsamma fotofolk :)

Planerar en resa till antingen sydamerikas regnskogar eller asiens skogar någon gång nästa år men jag är lite fundersam över fotandets skull. Jag åker inte för att fota men jag vill gärna ha med mig bilder därifrån.

Min digitalkamera är en Canon powershot pro 1.

Jag har även en systemkamera av märke Nikon EM med ett Nikon series E 36-72 mm objektiv.

Vad ska jag ha med och varför?

Om jag tar med digitalkameran så sätter jag på ett uvfilter sen får nog den vara som den är för pengarna kommer ju gå åt till minneskort.

Tar jag med systemkameran så köper jag en blixt och ett par till objektiv tex ett 28 mm och ett 300 mm eller liknande.

Om jag ni inte tycker jag ska ha med någon av dom av något skäl så säg gärna till. Jag vill oxå ha tips om hur jag kan skydda den kameran jag ska ha med mig.

mvh // Johannes
 
Jonte_rm skrev:

Om jag tar med digitalkameran så sätter jag på ett uvfilter sen får nog den vara som den är för pengarna kommer ju gå åt till minneskort.

Mitt råd är nog att inte lägga alltför mycket pengar på en mängd minneskort.

Mitt tips är nog en Epson P-2000

http://www.dpreview.com/reviews/epsonp2000/

Det kan vara klokt att ha åtmindstånde två minneskort med, om det ena går sönder samt att byta till medans överföring pågår.
 
Morsning!

Först vill jag säga att du kommer inte bli missnöjd med din resa!! Finns så mycket häftigt att plåta i regnskogen!!!

Mina erfarenheter från mina resor till Neotropikerna är att allt har fungerat utmärkt. Jag har haft Nikon FA, 301 och F5 med diverse gluggar med mig. I blixtväg har min Metz 45 CT4 fungerat kanon förutom vid ett tillfälle.

SCA 300-adaptern la av en dag i en molnregnskog i Costa Rica. Fukthalten var så hög där, så det var fullt med mikroskopiska vattendroppar i luften utan att det regnade.

Det hela löste sig efter en natts torkning (öppnade upp adapterna för lufttorkning innomhus). Tejpade sedan för skarven på adaptern, varvid detta problem aldrig mer uppstod.

Jag har ännu ej testat min digitala utrustning i regnskogen, det blir först nästa år.

Lycka till på resan!!

Oscar
 
Vad du än tar med dig skulel jag rekommendera att ta med någon form av torkningsmedel som du kan lägga i din väska. Detta fungerar utmärkt (om man inte stannar väldigt länge och mediet blir mättat med fukt).

Rickard
 
En fortsättning på Rickards inlägg apropå torkningsmedel (silica gel). Om man har varje lös del av sin fotoutrustning i en återförslutningsbar plastpåse tillsammans med en silica gel-påse så håller utrustningen sig relativt torr. Lite bökigt ibland, men funkar väldigt bra i längden. Det viktigaste är väl att man låter utrustningen "torka" under nätterna eller under perioder då den inte används samt att man har bra plastpåsar som inte går sönder (alternativt har många plastpåsar så man kan byta ut de som går sönder).

Min gamla EOS elan överlevde 3,5 månader i regnskog mha täta påsar + torkmedlet (samtidigt som skjortor och kepsar möglade, svamp växte i kikaren etc). Dessutom finns det silica gel som man kan "återanvända" efter att den tagit upp en massa fukt genom att man helt enkelt hettar upp det. Detta är praktiskt för då slipper man ta med sig ett "stort" lager.

Men glöm inte att silica gelen är giftig så var försiktig.
/Johan
 
johanlind skrev:
tillsammans med en silica gel-påse

Var kan man få tag på silicagelpåsar?
Räcker det med en i varje plastpåse?
Ska tälta i Sarek i sommar med 350D och en hel del utrustning. Kan komma rätt häftiga regnväder i fjällen.
 
Man tackar för alla svar.

Jag har kommit fram till att det blir systemkameran pga det är lite dåligt med ström till batterier m.m i regnskogen. Kommer väll ha en separat väska för fotoutrustningen med plastpåsar och torkningsmedel i.

mvh // Johannes
 
objektiv i regnskogen

Jag var i Costa Rica for tva ar sedan och efter lite research bestamde jag mig for att inte kopa ett telezoom, utan aka ivag med ett 28-90mm.

Detta angrade jag dock manga ganger om. Fastan att man tror att regnskogen ar tat, sa ar det manga ganger man kommer till en flod (eller tom fardas pa en flod, ett av de basta satten att komma nara djuren) och da kommer det in tillrackligt med ljus...

Sa glom inte telezoomen!
 
Jag vill inte låta som en grinig gubbstrutt, men min erfarenhet av regnskogar (Australien och SE asien) är att de är bra mycket trevligare att titta på från tv-soffan, företrädesvis någon BBC producerad historia på discovery chanel. I verkligheten bebos regnskogar av ziljoner mygg, knott, fästingar, blodiglar, superilskna röda myror, nojjiga ormar och grodor som är så giftiga att man dör omeldebums om man bara råkar urinera på dom. Om du trots allt åker dit kan jag varmt rekomendera polfilter mot reflexer i vatten och blad samt snabb film eller en digitalare med lågt brus vid högt iso, då det är förvånansvärt mörkt i regnskogar, även mitt på dagen. Glöm för f-n inte djungeloljan och en stor tub klass 3 kortisonsalva mot insektsbetten. Det finns en hysteriskt kul bok (Into the heart of borneo) skriven av en engelsk zolog som heter Redmond O'Hanlon, som handlar om hur han och en kollega får för sig att hitta den legendariska vita noshörningen på borneo. Lycka till!
 
Hehe. Tvsoffan är jag stamkund hos vad gäller discovery chanel och animal planet. Och även national geographic.

Är hobbyherpetolog så ormarna gör mig inget. Tvärtom. Jag älskar dom. Det enda som kan besvära mig är myggen då jag mot myggen här hemma i sverige, kan vara lite allergisk och får oftast 3 gånger så stora "bulor" av betten som andra får. Doch har detta börjat gå ner och mitt senaste myggbett blev inte alls stort.

Du skriver polfilter. Ska man då ha både uvfilter och polfilter och när ska man använda vardera.

Jag vill även veta vad en "snabb" film är för något och vad djungelolja är :p

mvh // Johannes
 
Det låter som en härlig resa!

Bara man är mentalt förberedd och påläst och tänker på att ha skyddande kläder och stadiga kängor går det att skydda sig mot insekter och blodiglar och stukningar. Apotekets myggmedel Mygga i roll-on (fanns bara den varianten då) är det bästa jag har provat och slår klart djungelolja och det lokala starka myggmedlet jag köpte när jag var i Mexico. För första gången någonsin tvekade myggen, som i normala fall biter mig genom jeans utan att bry sig om de andra som sitter i shorts.

Snabb film har högt ISO-tal, vilket här kan innebära 400 ISO. Nackdelen är att det blir mer grynigt. Om du har ljuskänsliga objektiv kan du kanske använda en långsammare film med 100 ISO.

Skaffa gärna en väska som står emot regn eller har regnskydd att dra över.
 
Glöm inte att att kiselgelen ganska snabbt kan bli mättad på vatten - färgen övergår från blå till ljust rosa eller vit (om det är den typen med färgindikator i - vilket kan rekommenderas).
Jag brukar ha som vana att lägga mina påsar med kiselgel på en sten intill eldstaden om man nu har en sådan.
En annan rekommendation är att ha en liten och smidig kameraväska så att man kan få ner kameran i skydd, men samtidigt slippa böka runt i en ryggsäck. Jag har en LowePro Topload Zoom.

Gillar man att fota macro är en regnskog rena himmelriket! Vänd på ett blad, spana på en trädstam i ett par minuter, eller sitt still på en sten ett tag och du kommer upptäcka massor!
Så macroutrusting rekommenderas varmt!

Digital eller analog är väl en smaksak, jag tror inte att det spelar någon roll egentligen. Nackdelen med den digitala är ju förstås att den slukar batterier så om man är ute länge blir det ett problem. En fördel med digitalkameran är väl att det är lätt att justera ISO-inställningen eftersom det är ganska skiftande ljusförhållanden i en regnskog.
Och som någon annan skrev så skulle jag definitivt satsa på en extern lagringsenhet istället för många minneskort. Man knäpper ju MASSOR av bilder och det är dumt att begränsa sig pga för lite lagringsutrymme.

Hoppas du får en trevlig resa!

/Mattias
 
Jag vet inte hur det är med regn i Sydamerika, men jag vet att det i Malaysia (under regnperioden) regnar MYCKET. Det går inte att jämföra med Sveriges värsta regnskurar, det är helt enkelt abnormt mycket regn som kommer på en gång. När jag var i Malaysia (Taman Negara) så började det regna vid fyra varje eftermiddag och det regnade sedan till morgonen.

Behöver jag nämna att det blev översvämning varje dag i byn där jag bodde? :)

Av den anledningen skulle jag dra mig för att ta med min digitala utrustning. Regnet kommer så snabbt att kameran kan bli helt genomblöt på några sekunder. Dessutom var luftfuktigheten i Taman Negara under regnperioden 100%, eller strax därunder.


Men bortsett från allt regn&fukt, så var resan mycket lyckad. Myggen och andra djur, kryp och insekter var inte så jobbiga som jag trodde de skulle vara. Se bara till att vaccinera dig mot så mycket som möjligt, tropiska sjukdomar är inte att leka med (jag drabbades själv av denguefeber där nere).
 
Varför är det värre att ha med en digital än en system ur fuktighetssypunkt? Är dom känsligare?

Sen undrar jag vart man kan köpa en sådan där lagringsenhet??

mvh // Johannes som tackar för all hjälp.
 
Olika lagringsenheter går att hitta hos Zebra media. finns både de dyrare med bildgranskningsmöjlighet och billigare utan.

http://62.95.127.45/

Jag funderar själv på att skaffa en Epson P-2000 (40 Gb) då jag och min sambo åker till "Taman Negara" Malaysia nästa år.

mvh
Robert
 
Senast ändrad:
Jonte_rm skrev:
Varför är det värre att ha med en digital än en system ur fuktighetssypunkt? Är dom känsligare?

Sen undrar jag vart man kan köpa en sådan där lagringsenhet??

mvh // Johannes som tackar för all hjälp.

Sensorn i digitala kameror gillar inte fukt, tillverkarna rekommenderar oftast inte att man använder kameran i mer än 80% luftfuktighet. Sen så gillar ju inte analoga kameror fukt heller, men de brukar fungera bättre.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.