Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitalt, Digitalt, Digitalt

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas74

Aktiv medlem
Läste repotagen om Photokina och det gör mig lite nedstämd.Det är ju bara digitalt.
Nu även en digital mellanformatare????!?!??

Jag ser en död för det analoga systemet inom en snar framtid. Visst kommer det finnas entusiaster men det dröjer nog inte länge innan alla professionella även naturfotografer kör digitalt.

Inget fel i det, det är ju suveränt att slippa alla filmkostnader, se bilderna direkt m.m
Men det känns trist att kämpa sig fram med diabilder om det kommer att försvinna om några år.
Blir väldigt dyrt att behöva byta hela sitt system och sätta sig in i allt det digitala som förnyas hela tiden.
Känns allmänt bara lite................jobbigt.

(Behövde skriva av mig lite)

Du får väl se det som att det analoga är redan perfekt så det behövs inget nytt där :)

Men sen så kom väl bla. Nikon och Canon med nya analoga på mässan?

I en annan tråd länkas det till en intervju med Mr. Takaya Iwasaki (Höjdare från Canon). Han säger att Canon kommer att fortsätta tillverka analoga kameror eftersom det finns delar av världen som inte har tillgång till datorer och digital teknik. Kanske du kan flytta dit? :)

Man har nog redan utmaningar så det räcker och blir över. Man skulle kunna byta lite utmaningar mot pengar istället, vill du köpa en? :)

Finns dom som tror att det knappt kommer att säljas analoga kameror efter 2008, då har de digitala tagit över helt. Dom är ju på god väg redan med kompakterna , hur många analoga sånna säljs det nu?
Är ju bara första året med DSLR som är överkommliga för de flesta, kommer priserna ner mer där så kommer dom att ta över där också.

Hur ofta ser man någon som fotar med storformat idag? Har ju hela tiden funnits utslagningar av olika tekniker.

Re: Re: Digitalt, Digitalt, Digitalt

Petny skrev:
I en annan tråd länkas det till en intervju med Mr. Takaya Iwasaki (Höjdare från Canon). Han säger att Canon kommer att fortsätta tillverka analoga kameror eftersom det finns delar av världen som inte har tillgång till datorer och digital teknik. Kanske du kan flytta dit? :)

Ingen dum ide, fast då kommer jag ju bort från vackra norrland och det är ju å andra sidan inte alltid så bra. :)

Andreas74 skrev:
Jag ser en död för det analoga systemet inom en snar framtid.

Tror du har kapitalt fel här...
Det analoga kommer med sannolikhet att samexistera med det digitala under en lång tid framöver...

Däremot kommer det säkert att vara så att det är en minoritet av dem som fotograferar som väljer den tekniken, men den kommer att existera. Så som mellanformat, svartvitt o.s.v. fortfarande existerar...

Det är dock lite intressant att filosofera över varför så många väljer att arbeta digitalt...

Känner igen mig i trådförfattarens ord även om jag inte ser läget som 100% svart;)

Fotografi kommer alltid till sisstens att handla om bilder och om uttryck skaptat i ett medium som stammar från en sorts fotografisk process,, Hur man kommer fram till resultatet spelar ju långt mindre roll.

Så länge man vet varför man väljer en digital kamera framför en analog så existerar inget problem. Tyvärr så verkar det som att många som köper Dslr inte ens funderat på varför man inte väljer en analog,, Många har ju faktiskt i efterhand sökt sig mot det analoga fotografiet.

Visst har det digitala fotografiska mediet många fördelar, med det betyder inte att det analoga är på ngt sätt utkonkurerat. Hur långt når en fin analog kvalitet i dagens ditala mått mätt? =LÅÅngt, enligt mig också en lång tid framöver.

Mvh Niclas, som menar att det hur som helst alltid handlar om bilderna,,

Loj skrev:

Det är dock lite intressant att filosofera över varför så många väljer att arbeta digitalt...

Precis, jag tror helt säkert att vissa (vet en del) som inte ens såg den analoga kameran som ett alaternativ, handlar såklart ofta om okunskap.
Många har börjat fota just för att Dslr blev överkommlig och att det gick hand i hand med det redan existerande dataintresset,,

Mvh Niclas,

Personligen så är jag så beroende av ett manuellt och analogt hantverk att jag helt enkelt måste arbeta med färg, pänsel och linduk,,, jag upplever stort motstånd "bara" i den teknik som min analoga kamera har.

Jag tror att man hjälper sig själv att hålla focus på bilden och det estetiska om man med jämna mellanrum jobbar med traditionella medium och metoder. Samma sask gäller för mig på det rent teoretiska planet, = Att läsa gamla böcker och recept ger annan näring än att läsa dagsfärska kritikerrosade historieböcker och via dataskärm,,, Så fungerar det för mig i alla fall, men jag vet också att jag är lite sär;/

Mvh Niclas, som måååste hålla VID det manuella och traditionella för att inte nåjja sig på all flyktig teknik.

Loj skrev:

För mig personligen är det de uppenbara orsakerna - praktiskt och ekonomiskt.

Jag har stått i mörkrummet i större delen av mitt liv ;-) men har i dagsläget inte tillgång till något mörkrum.

Jag kan sakna känslan av att stå och arbeta med en kopia - men det väger ändå inte upp de praktiska fördelarna som det digitala mörkrummet ger.

Bor man som jag i lägenhet så är det inte ett alternativ att börja bygga ett eget mörkrum hemma. Ska man kopiera färgbilder från mellanformat så krävs det ett "avancerat" mörkrum med RA4 apparat och en förstoringsapparat som klarar upp till 6X9 negativ.

Det är dessutom en hel del rörliga kostnader för kemi och fotopapper (och lokalen).

Jag har nu ersatt detta med en scanner för mellanformat.

Jag har än så länge inte gått över till digitalkamera - men ser att det kommer innebära ytterligare praktiska och ekonomiska fördelar då jag slipper kostnader för film, polaroider, framkallning etc.

Jag vill koncentrera mig på att ta bilder, inte på saker runt omkring.
Jag vill ha en utrustning som funkar och inte bekymra mig så mycket om den.

Det har varit så bra med det analoga, kameror och objektiv håller både värde och funktionallitet under lång tid, man behöver inte bekymra sig så mycket.

Blir man i framtiden "tvingad" in i det digitala så kommer det spruta ut nya kameramodeller, bytande av datorer, lagringsmedier, ditt & datt, det blir så mycket runt omkring.

Det känns nog jobbigt nu med att skanna in bilder och allt vad det innebär.

Men samtidigt så välkommnar man både bildscannrar och digitala kamerorna med de fördelar de har.
Man måste bara offra så mycket tid och pengar på det matriella istället för att kunna vara ute och fota.

Andreas74 skrev:
Jag vill koncentrera mig på att ta bilder, inte på saker runt omkring.
Japp, det var största anledningen till att jag gick över till digitalt, bara stoppa in minneskortet när man kommer hem och föra över bilderna...klart :D

Hur smidigt som helst, minimal tidsåtgång.

sagan skrev:
Japp, det var största anledningen till att jag gick över till digitalt, bara stoppa in minneskortet när man kommer hem och föra över bilderna...klart :D

Hur smidigt som helst, minimal tidsåtgång.

Jovisst, Men jag förstår vad Andreas menar. Det kan kännas MYcket när man försöker få samma överblick över det digitala som utvecklar sig så fort,,
Nu behöver man ju inte hela tiden uppdatera sig med ny utrustning men visst är det på ett vis betryggande att inte oroa sig över förlorad data och omformateringar.

Det hela beror nog mycket på just HUr man ser på det hela ur sitt eget subjetiva perspektiv;)

Dessutom så är det enligt mig betyngande att måsta bära med sig PC,n vart jag än flyttar;/

Mvh Niclas,

Jag tror risken för ett digitalt bakslag är stor. När nyhetens behag lagt sig och familjealbumen plötsligt är tomma kommer det att hamna många digitalkompakter i byrålådan.

sagan skrev:
Varför skulle familjealbumen vara tomma?

Det är uppenbart att det blir ett mer selektivt urval av bilder som blir printade,, många glöms bort i minnseskorten eller blir överskrivna.
Tidigare så fick man de bilder som exponerades ok,, idag så raderas många. Ofta är dessa komiska bilder med fingrar framför linsen och barnet som befinner sig halvt utanför bilden bortprioriterade idag, det KAn faktiskt vara lite tråkigt tycker JAg.

Vi måste också komma ihåg att alla INTE är lika noga som oss när vi fotar digitalt. Inte alla har ordning på sina bilder och filer,,
När folk enbart fotade analogt så var det neggen som försvann men ofta hade man i alla fall kopian kvar,, fanns bara en "originalkopia" så var den också mer kär.

Upplevelsen och värdet i ett fotografi har förändrats sedan den famlijevänliga digitala printen kom och det inte till det positiva.

mvh Niclas,

Det är knappast samma sak som "tomma", för övrigt tas det garanterat långt många fler bilder med digitalkameran, vilket i slutändan rimligtvis ger betydligt fler bilder...inte färre.

Jag tycker utan minsta tvekan att det på alla sätt är till det positiva...många fotograferade inte mer än att de hade julbilderna på samma rulle som midsommarbilderna...nu blir det en helt annan fart på fotograferandet för de allra flesta, mycket positivt.

Hur man kan se det som något negativt är för mig obegripligt.

Digitalt - enkelt?

Min erfarenhet är att det inte är så "100%-igt enkelt" med digitalt. Eller är det bara jag som råkat ut för följande:
* Batterierna tar slut efter 10 bilder och att ladda går inte förrän jag konmmer hem.
* Inget ledigt minneskort och datorn/minnesläsaren är inte tillgänglig.
* Reglbundet göra backup, för att minimera risken att ngt "försvinner"

Räkna inte ut de ålderdomliga analogkamerorna, ty ännu vet ingen hur gammalt det otidsenliga kan bli...

ANNONS