Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitalt/Analogt

Produkter
(logga in för att koppla)

Micke K

Aktiv medlem
Jag undrar hur ni som har fotat analogt tidigare och börjat fota digitalt idag upplever skillnaden?

fördelar och nackdelar? kvaliten på bilderna? Bättre eller sämre?

är/blir en digital bild bättre idag motsvarande en analog bild med likvärdig optik och förutsättningar förstås? förutom kamerahuset då.
Undrar
Mikael.
 
Fördelararna med det digitala kamror är att det är snabbt och praktiskt och det finns ingen filmkostnad , man slipper dammiga neg (får en dammig sensor istället). Men där slutar fördelarna.

Digitala systemkamror lider fruktansvärt av nyhetens behag. Husen är plastiga, sökarna små och allt är väldigt dyrt.
Det kanske blir bättre.

Nu börjar vi dock gå mot ett skifte där DSLR i amatörklass kommer att erbjuda bildkvalitet som motsvarar 35mm film.

Just nu är det jävligt kul att vara analog fotograf, all utrustning har sett otroliga prisfall. Så det man förr bara drömde är möjligt för en student.
 
"Digitala systemkamror lider fruktansvärt av nyhetens behag. Husen är plastiga, sökarna små och allt är väldigt dyrt."

Sant om dyrheten...emn kör du en minolta 7d så är de husen väldigt stabila...mer så än många analoga hus. Har du sedan vertikagreppet så är känslan otrolig. Men dyrt är det.
 
Bilbo2 skrev:
Har du sedan vertikagreppet så är känslan otrolig. Men dyrt är det.

Jag tycker att grepp är överreklamerade. Grepp är skönt att hålla i så länge man inte fotograferar, dvs bär kameran. Med kameran framför ögat tillför greppet inget utan möjligtvis fel balans. Med vänster hand under objektiv och kamerans bottenplatta/gavel får man mycket bra balans på hela "paketet". Tvivlar starkt på att någon tar bättre bilder pga skönare grepp.

För många knappar och knöliga menyer i min smak gör fotograferandet stundtals långsammare.

Visst är det skönt att slippa fundera över filmkostnaden och det går att rädda mindre bra tagna bilder.

Vitljusbalansen på digitalkameror är en trevlig funktion.

Det går himla snabt och smidigt att dela med sig av sina bilder över internet. För egen del den klart starkaste orsaken till att fotografera digitalt.
 
Fast grepp är ju såklart inte unikt för digitalt...sedan tycker jag du har helt fel....testa med en tung optik så får du se att balansen blir optimal (åtminstone på 7d). Men den borde ingå i paketet när man köper kameran.

"Med kameran framför ögat tillför greppet inget utan möjligtvis fel balans."

Öööh....har du testat ett BRA grepp med kontroller som gör att man inte behöver fumla runt utan bara kan ta bilden? Nej trodde inte det.
 
Bilbo2 skrev:
Öööh....har du testat ett BRA grepp med kontroller som gör att man inte behöver fumla runt utan bara kan ta bilden? Nej trodde inte det.

Har du verkligen jämfört hur pass avslappnad du är i greppet med din kamera och en tegelsten från förra årtusendet?
 
Ja,det är väl en fördel med det digitala att det går fortare och att slippa filmen/framkallningen.
Det kan vara lite nervöst att vänta på en rulle när man provat något nytt och få se resultatet och om det blev bra eller dåligt.

Det kanske inte är så dumt att köra analogt och verkligen lära sig saker och ting och köpa på sig lite bra optik nu när priserna blir lägre och lägre.

Sedan när priserna börja bli bättre på digitala hus investera i ett bra sånt och använda befintlig optik?
för de äldre gluggarna passar väl på dagens digitala
hus med undantag?
Hälsningar
Mikael
 
Micke K skrev:
Sedan när priserna börja bli bättre på digitala hus investera i ett bra sånt och använda befintlig optik?
för de äldre gluggarna passar väl på dagens digitala
hus med undantag?
Ja, alldeles utmärkt i de flesta fall. Äldre tredjepartsoptik kan ha problem, men för t.ex. Canon fungerar allt som är EF, för Nikon är det lite knepigare då de har fler versioner med och utan CPU, o.s.v. På de utan CPU förlorar du ljusmätningen på konsumentkamerorna men inte på proffshusen.
 
arneri skrev:
Jag tycker att grepp är överreklamerade. Grepp är skönt att hålla i så länge man inte fotograferar, dvs bär kameran. Med kameran framför ögat tillför greppet inget utan möjligtvis fel balans. Med vänster hand under objektiv och kamerans bottenplatta/gavel får man mycket bra balans på hela "paketet". Tvivlar starkt på att någon tar bättre bilder pga skönare grepp.
Jag tycker att greppet är skitviktigt. En liten kamera med dålig ergonomi blir jobbig att hantera. Man ska komma åt knappar och reglage även med kameran mot nyllet, vilket är omöjligt med en för liten kamera.

För många knappar och knöliga menyer i min smak gör fotograferandet stundtals långsammare.

Många knappar = få menyer.
Är det något som är jobbigt är det att bläddra i menyer istället för att bara trycka på en dedikerad knapp.

Visst är det skönt att slippa fundera över filmkostnaden och det går att rädda mindre bra tagna bilder.
Jag skulle inte tagit en tredjedel så många bilder om jag haft en analog kamera. Nu tar man istället på allt hela tiden, och sållar i efterhand:)
Jag tror man ganska snabbt kommer upp i en högre total kostnad om man fotar analogt, i alla fall om man fotar mycket.

Vitljusbalansen på digitalkameror är en trevlig funktion.

Det går himla snabt och smidigt att dela med sig av sina bilder över internet. För egen del den klart starkaste orsaken till att fotografera digitalt.
För min del är det den totala avsaknaden av krav på eftertanke som gör att digitalt är grejjen. Men jag är också fattig student, så jag måste tänka på kostnaderna.
Att kunna se bilden direkt efter att man tagit den är också guld. En felexponerad bild slänger man, och tar sen en ny (om det finns möjlighet). Med en analog kamera har du ingen aning om hur det blev innan du får bilderna, och då är det för sent att göra något åt det.
En oerhörd bonus är också ISO-inställningarna. Hur ofta har man en rulle 1600-film med sig? Eller hur jobbigt blir det inte om man mitt i rullen vill ha större ljusskänslighet?

I rest my case;-)
 
Makten skrev:
Jag tycker att greppet är skitviktigt. En liten kamera med dålig ergonomi blir jobbig att hantera. Man ska komma åt knappar och reglage även med kameran mot nyllet, vilket är omöjligt med en för liten kamera.

Ähm, gamla analogare utan stort batterigrepp brukar ha objektiv med bländarring och tidsratt + eventuellt en knapp för spotmätning och nedbländning. Oftast syns den information som behövs i sökaren.
 
Micke K skrev:

Det kanske inte är så dumt att köra analogt och verkligen lära sig saker och ting

Fast grejen är ju att man lär sig mycket fortare om man fotar digitalt! Varför skulle man lära sig mer på att fota analogt??
Med en digital ser man direkt vad man har gjort för fel, inte en vecka senare när man har glömt vad man egentligen gjorde på en viss bild. Det är för mig den allra största fördelen med en digital kamera.
 
Visst är det många fördelar i arbetssätt med det digitala. Ingen ifrågasätter det tror jag. Är själv inte speciellt förvånad att yrkesfotografer idag blivit digitala, när bilderna snabbt ska fram och då de bara ska tryckas i skrifter etc. Men en del argument faller ändå. Det är t.ex inte omöjligt att mitt i en rulle byta ISO. Bara att veva tillbaks filmen och sätta i en ny (om du har manuell tillbakaspolning vill säga, annars spolas väl hela filmen in i kasetten). När man sedan vill byta tillbaka ISO vevar man tillbaka och sätter i den gamla filmen, drar fram och exponerar med optiklocket på till den ruta man slutade (och lägger till en för säkerhets skull). Men smidigare är att ha två eller flera kamerahus med sig, då slipper man byta film i kameran. Bäst är naturligtvis att ha tillräckligt ljusstark optik så att man inte behöver ändra ISO. Själv har jag en 35:a med ljusstyrka 1,2. Med Tri-X i kamerahuset kan man då fotografera från starkaste solsken till mörka inomhuslokaler med svag belysning utan att behöva byta film. Att jag heller inte skulle kunna ha någon som helst vetskap om slutresultatet är också en missuppfattning. Med erfarenhet och kunskap kan du visualisera och veta exakt hur varenda yta i bilden kommer att bli på slutlig bild med en viss exponering och framkallning av filmen (se Zon-systemet), i alla fall när det gäller svartvitt. Men för nybörjare är det kanske inte så lätt det kan jag hålla med om.
 
arneri skrev:
Ähm, gamla analogare utan stort batterigrepp brukar ha objektiv med bländarring och tidsratt + eventuellt en knapp för spotmätning och nedbländning. Oftast syns den information som behövs i sökaren.
Jovisst, men på en modern kamera är det ju mycket mer att hålla reda på, och då är ergonomin och knapplaceringen viktigare. Det är ju onödigt att ha fräsiga funktioner om man inte kan utnyttja dem för att de är oåtkomliga.
 
Graal skrev:
Visst är det många fördelar i arbetssätt med det digitala. Ingen ifrågasätter det tror jag. Är själv inte speciellt förvånad att yrkesfotografer idag blivit digitala, när bilderna snabbt ska fram och då de bara ska tryckas i skrifter etc. Men en del argument faller ändå. Det är t.ex inte omöjligt att mitt i en rulle byta ISO. Bara att veva tillbaks filmen och sätta i en ny (om du har manuell tillbakaspolning vill säga, annars spolas väl hela filmen in i kasetten). När man sedan vill byta tillbaka ISO vevar man tillbaka och sätter i den gamla filmen, drar fram och exponerar med optiklocket på till den ruta man slutade (och lägger till en för säkerhets skull).
Visst går det också, men jösses så mycket osmidigare. Det beror givetvis på hur man fotar. Jag är då i väldigt olika ljus under en och samma fotosession väldigt ofta. Ränner ut och in mellan inomhus och utomhus, och att då byta rulle skulle ta väldigt mycket tid.

Men smidigare är att ha två eller flera kamerahus med sig, då slipper man byta film i kameran. Bäst är naturligtvis att ha tillräckligt ljusstark optik så att man inte behöver ändra ISO. Själv har jag en 35:a med ljusstyrka 1,2. Med Tri-X i kamerahuset kan man då fotografera från starkaste solsken till mörka inomhuslokaler med svag belysning utan att behöva byta film.
Men då börjar vi snacka riktigt mycket pengar här, och jag tror inte det är många amatörfotografer som har råd med vare sig flera kamerahus eller så ljusstarka objektiv som f1,2.
Nu vet jag inte precis hur många steg det skiljer mellan f1,8 och f1,2 (två max?), men det väldigt knappt för egen del att fota med ISO 1600 och f1,8 i vissa fall. Det borde motsvara Tri-X (som väl är 400?) och två bländarsteg ljusare än f1,8. Rätt så likvärdigt alltså, men väldigt mycket billigare med digitalaren, samt framförallt smidigt. Men visst blir det säkerligen snyggare bilder analogt när det är så mörkt, det tvivlar jag inte på. Mångsidigheten är dock inte lika stor, varför jag som amatör i dagens läge aldrig skulle köra analogt.

Att jag heller inte skulle kunna ha någon som helst vetskap om slutresultatet är också en missuppfattning. Med erfarenhet och kunskap kan du visualisera och veta exakt hur varenda yta i bilden kommer att bli på slutlig bild med en viss exponering och framkallning av filmen (se Zon-systemet), i alla fall när det gäller svartvitt. Men för nybörjare är det kanske inte så lätt det kan jag hålla med om.
Det är ju en fråga om erfarenhet, och det är klart att man kan lära sig hur det ska bli, relativt exakt med en analog kamera. Men det måste ju ta mycket längre tid, då man inte ser resultatet direkt. Sen har ju den analoga filmen ett större dynamiskt omfång, varför man kan justera exponeringsfel bättre i efterhand, åtminstone om man framkallar själv.
Jag tror inte att det är bara nybörjare som tjänar på att fota digitalt, utan de flesta som inte kommit upp nån slags "semi-proffsklass".

Det roligaste är antagligen att kombinera analogt och digitalt. Jag skulle hemskt gärna fota i mellanformat analogt, men jag har inte råd tyvärr. Jag är mest överlycklig över att kunna ta såpass bra bilder som jag kan göra med den förhållandevis enkla utrustning och erfarenhet jag har. Det hade jag aldrig lyckats med om jag fotat analogt.

Edit: Jag tycker förresten att du tar väldigt fina bilder Nils, så du har nog den erfarenhet som krävs:)
 
Makten skrev:
........Men då börjar vi snacka riktigt mycket pengar här, och jag tror inte det är många amatörfotografer som har råd med vare sig flera kamerahus eller så ljusstarka objektiv som f1,2.

Ett begagnat analogt kamerahus av hög kvalitét kostar idag bara en spottsyver av ett digitalt amatörhus. Det argumentet biter inte på mig i alla fall. Min Nokton 35mm/1,2 inklusive ett Bessa R2 kamerahus, båda med 7 mån garanti kvar och i toppskick, köpte jag på annons för 6500:-. Vad får du för digital utrustning för 6500 spänn? Inte heller det argumentet biter på mig.

Tack för att du gillar mina bilder förresten!
 
Makten skrev:

Men då börjar vi snacka riktigt mycket pengar här

Vadå mycket? Du kan köpa två begagnade EOS 1:eek:r eller två F4:eek:r etc för samma pris som en ny 350D och ändå få pengar över.

Intressant att så många som knappast har hållt i en analog systemkamera har så mycket erfarenhet från dem.
 
Graal skrev:
Ett begagnat analogt kamerahus av hög kvalitét kostar idag bara en spottsyver av ett digitalt amatörhus. Det argumentet biter inte på mig i alla fall. Min Nokton 35mm/1,2 inklusive ett Bessa R2 kamerahus, båda med 7 mån garanti kvar och i toppskick, köpte jag på annons för 6500:-. Vad får du för digital utrustning för 6500 spänn? Inte heller det argumentet biter på mig.

Tack för att du gillar mina bilder förresten!

Jag syftade mest på optiken. Trodde det var oerhört mycket dyrare med en så ljusstark glugg, men jag hade tydligen fel.
Nu snackar vi förresten begagnat, vilket inte kan jämföras med nypris. En begagnad digital äldre systemkamera kan också vara rätt billig. För 6500:- får man en Nikon D70 och skaplig optik till exempel.

arneri skrev:
Intressant att så många som knappast har hållt i en analog systemkamera har så mycket erfarenhet från dem.
Ursäkta, men vad fasen vet du om vad jag eller andra har för erfarenhet av analoga systemkameror, bara för att vi är amatörer? Jag skulle tro att det omvända förhållandet är precis detsamma. Hur många är det inte som vägrar att ens ta i en digital kamera, utan att ens ha provat?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.