Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitalsystemkamera, använda gamla objektiv ??

Produkter
(logga in för att koppla)

Satyg

Ny medlem
Hej,

Jag är grymt ny på det här med foto, men tänkte försöka lära mig lite, verkar skoj !
Jag har idag en gamal Minolta systekamera och ett gäng objektiv till den.
Det jag undrar är om jag skulle kunna använda dom gamla objektiven till en ny digitalsystemkamera ?

Tips på en bra digitalsystemkamera i 7000:- klassen som då skulle passa mig uppskattas :)

Tack på förhand!

// Jeppe
 
Hur gamal är din Minolta (modell?) Det är möjligt att dina gamal objektiv kan funka. Men är kameran allt för gamal, så är det möjligt att dina gamla objektiv inte funkar med den nya digitala systemkameran.
 
Aha.. den är så pass gammal. Nu är jag inte helt säker... Men jag tror nog knappast att dina gamla objektiv funkar på en modern systemkamera. Men någon som är mer insatt i Minolta borde kanske uttala sig.

Missänker nämligen att man har bytt standard på objektivfästet för ganska så många år sedan.

Så det bästa är nog att satsa på en ny kamera och optik. :eek:(
 
Satyg skrev:
Är den för gamal kanske ?
Ja. De manuellt fokuserade objektiven till de gamla kamerahusen passar inte direkt på kamerahusen med autofokus. Autofokusobjektiv tillverkade de senaste 20 åren ska dock fungera.

Det finns adapter till manuellt fokuserade objektiv, men denna metod är inte jättebillig och bara rimlig om det är något väldigt speciellt objektiv. Anledningen är att adaptern tar plats och att objektivet därför kommer för långt från film/sensor för att kunna fokusera på oändligheten och adaptern innehåller därför några linser som kompenserar för detta, men som samtidigt gör att objektivets största bländaröppning minskar med något steg.
 
Göran Larsson skrev:
men som samtidigt gör att objektivets största bländaröppning minskar med något steg.
Och dessutom försämrar skärpan och förlänger brännvidden hos objektivet. Adaptern är helt enkelt en telekonverter.
 
Jag andvänder ibland MC/MD objektiv med min Minolta 5D det funkar med de flesta objektiv och då är vissa av dem är mer än 20 år gamla. Adptern är dock svårt att hitta finns på EBAAY ibland.

Förstoring skall var 1,1 till 1,2 gång med den.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.