Annons

Digitalkompakt med raw.

Produkter
(logga in för att koppla)

Sture E.

Aktiv medlem
Goddag på er alla!
För tillfället har jag tröttnat! på analoga systemkameror och innan jag tar steget över tröskeln till den digitala motsvarigheten vill jag ha en digital kompaktkamera. Men jag har en del krav och jag hoppas att nån kan hjälpa mig!

Följande; Möjligheter till manuella inställningar(såklart), inte alltför stort zoomomfång, gärna RAW, så jag kan ha ett riktigt digitalt mörkrum ;)

Har kikat på Canons Powershot A640, den verkar OK men har inget raw, samt Panasonic Lumix DMC-LX2 som har den trevliga zoomen 28-105 med Leicaoptik. Den har raw, men testbilderna var ganska brusiga.

4 eller 10 MP spelar mig ingen större roll, det viktiga är att det är bra pixlar. (Hade gärna sett en fullformatssensor på en kompakt) Det är trevligt med knappar och vred, typ Canons G7, som tydligen heller inte var nån höjdare. Samtidigt vill jag inte lägga ut 20 papp på en kompakt..

Så ni kunniga gubbar&gummor, har ni tips och ideer så hör väldigt gärna av er!
Sture

Sigma DP1 helt solklart. 28mm fast skarp lins och så kan du beskära om du vill "närmare"

OOOtroligt!

Vilket kunnande ni har! Nu får jag fundera lite grann, kanske jag vågar satsa på en A640 å lägga in firmwaren så det blir raw. Undrar om det blir nåt problem med de svenska språkmenyerna?

Firmwaren som ger RAW-möjlighet lägger sig bara som ett plugin så jag antar att de vanliga menyerna fortfarande är på svenska men att de nya sakerna blir på engelska. Men men, det är bara nyttigt att träna sin engelska! :)

Det är ett plug-in som läses av kortet när du startar kameran. Svenska menyer som vanligt på kameran. Dock inte i plug-in:et. Men det är inga problem. Vill du ha Raw bockar du för det. Vill du ha battery icon kryssar du för det osv.

Peter, har du installerat det på nån av dina kameror? Är det svårt, eller fattar en som jag - knappt sett engelsk text på 20 år - det ändå ;)

Det tog ett tag att hittade allt, men jag skulle kunna förklara installationen på fyra fem meningar.

Nackdelen är att man inte kan formatera kortet i kameran. Då raderas uppdateringen och man är tvungen att lägga över den från en kortläsare igen.

För utförligt detaljerat finns det här:
http://scratchpad.wikia.com/wiki/CHDK/FAQ

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar