Re: digitalkamera vs diafilm
yngve lundström skrev:
Berätta för mig hur en aps-c sensor överglänser en fullformats?
mvh från den korkade.
Skämtar du eller?
Är du så insnöad på FF att du inte ens kan erkänna att det finns massor av egenskaper hos bägge formaten som är både bra och mindre bra. om vi begränsar oss till två sensorer med samma upplösning så får jag det till:
Bättre:
Billigare, når längre med objektiven och speciellt då med teleobjektiven, mindre och lättare objektiv och då speciellt inom teleområdet. Kräver mycket av objektiven men det finns i alla fall objektiv som ger fullgott resultat, även inom vidvinkelområdet
Sämre:
Oftast mer brus på högre iso, sämre DR på högre iso (oftast), brist på snabba vidvinklar, vidvinklar finns det gott om men tyvärr så är de inte speciellt snabba...
Upplösning är som du ser inte uppräknat ovan för den beror på någonting helt annat: Objektivens förmåga att återge motivets alla detaljer, Sedan spelar AA filtret in och mycket annat men inte är det formatet i sig som är den avgörande faktorn...Jag såg ett test där man har monterat bort AA filtret på en D200. Vilken upplösning det gav....
Redan när D2X och 1DSmkII lanserades så var de allra flesta helt eniga om att skillnaden mellan de två, trots avsaknaden av några MP och den mindre sensorn hos D2X, minimal. I alla fall om man undvek de allra högsta isovärdena. Visst gav Eosen i vissa lägen aningens högre upplösning men det har nog mer med att den har 4MP extra än att den har ett större format. Ett litet mindre DR kunde i praktiken märkas hos D2X men det var inte mycket. Likaså påvisade bild efter bild bristen eller skall vi säga svagheten i Canons FF system när det gäller vidvinklar. Inom vidvinkelområdet var DX och då speciellt D2X och 12-24an överlägsen om det är upplösning vi diskuterar. Sätter du på en annat fabrikat (Contax?) på Eosen så visade den vad en 16MP FF kan göra. Nu tycks även Nikon lyckats med vad Canon borde ha gjort för länge sedan. 14-24 verkar ju vara ett bevis på att det går att göra riktigt bra vidvinklar även för FF
Nu var det ju dessutom inte APS-C vs FF som originalfrågan avsåg utan dia vs digitalkameror och då är ju denna diskution än mer onödig....speciellt när det vimlar av tester som påvisar att vilken dslr av modernt snitt har högre upplösning och DR än en diafilm. Oavsett format på DSLRen