Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitalkamera med bra slutartider...

Produkter
(logga in för att koppla)

fredric_citrus.nu

Aktiv medlem
Köpte en Olympus Mju 300, kompaktkamera och stänkskyddad för att ha med när man är ute och reser och strapatzar... Bra med en kamera med stålchassi ansåg jag..

Dock så fungerar ju inte kameran som jag vill.
Alla bilder blir något suddigt, när jag tar dem i högsta kvalitet, är det så att slutartiden på alla kompakta digitalkameror är usla???

Finns det någon som är snabb mellan bilderna och tar bilder med bra skärpa och färg?

Några rekommendationer?
Detta är min tredje kamera och de två sista har varit katastrof. Olympus Mju 300 samt HP Photosmart 812.. Min gamla Kodak DC 240 Zoom tog bättre bilder för att ha på skärmen.... Mycket bättre... Och det är en 1.3 Mpixel kamera...

Hjälp mig!!! Nu har jag minnes kort av typen XD som jag förmodligen inte kan nyttja, och väska och extra batterier..... Puuuuh.....

Tacksam för hjälp!

Fredric
www.strapatz.com
 
Nej, det är säkert inte tiderna som det är fel på - om du nu inte ständigt försöker "pressa" fram resultat i mycket dåligt ljus. Eller om du är alldeles osedvanligt skakig i händerna. En digitalkamera har ju oftast kortare brännvidd än en 135-kamera och därmed lite högre tolerans för skakning. Återstår konstruktionsfel eller fabrikationsfel.
En kollega hade nyligen köpt en digital Minolta, minns inte modellbeteckningen men tydligen var det snäppet precis under 7i. Han var inte glad. Inte heller blev han gladare av att få höra från Minolta svenska att "de är inte bättre än så". Han sålde bort eländet och köpte en Canon 50 nånting. Nu är han glad igen.
Kanske är det så att det är de gamla omtjatade märkena man skall satsa på? Vad vet jag? Men jag är väldigt neutral i märkeskrigen.
Us
 
det är...

Så att Olympus säger samma sak, jag håller på att processa detta med konsumentskyddslagen, jag anser inte att de utlovar vad de säger... Får se hur detta slutar... Jag är smått sugen på att få rekommendation på en liten och kompaktkamera med stålchassi som man kan ha med i lite mer ruffig miljö, eftersom jag sysslar lite med Multisport...

Men, vad är det som påverkar "suddiga bilder" och att det är svårt att ta bra bilder i mörkare miljöer? Mörka miljöer blir korniga...

Håller på att titta på Leica lilla variant samt en Powershot G2, hört att IXUS 400 skall vara bra med... Men vågar inte förrän jag får ett bra svar med bevis på kvaliteten.....

Idéer på bra kameror i bra format?!
 
Jag har gjort värsta jämförelsen mellan digitalkameror i prisklass 3000-5500 exklusive moms. Har tagit med alla märken från början och sorterat undan en efter en. Återstår gör nu fem kameror varav två är favoriter. En av dessa favoriter är just ixus 400.

Jag har hört mig för bland vänner, läst åtskilliga sidor på internet oberoende av varandra och det verkar verkligen som om ixusen är tillräckligt bra för att de som köper den ska vara nöjda. Slutartiden är 15-1/1500s vilket borde kunna ta snabbare bilder än en slutartid på 1/1000. Det bästa jag har sett är 1/4000 - kanske är det en sådan kamera du vill ha?

Maila mig om du vill se min jämförselse, den finns i excelformat.
 
Alltså, har jag missat något? För mig låter det helt enkelt som att optiken inte är tillräckligt ljusstark, dvs du får för långa slutartider för att köra handhållet. Detta kommer man aldrig undan, skaffa ett stativ eller en kamera med ljusstark optik..


Eller är jag ute och snurrar?
 
Fotograferar du när det är mörkt eller finns problemet när det är ljust också? Har du provat med blixt och blir det likadant då? Har du kollat vilka slutartider som kameran har tagit bilden med? För att slippa rörelseoskärpa räcker det ju oftast med 1/100 eller snabbare om man inte kör med långa telen. Alltså: slutartiden räcker gott och väl på alla kompaktkameror för att slippa rörelseoskärpa om det nu inte är så att man fotograferar i mörker. Om det är i mörker väljer kameran kanske högre känslighet (iso-tal) och då blir det mer brus i bilderna också...
 
Mörkt eller ljust kan vara svårdefinerat, inomhus på eftermiddagen är mörkt i exponeringssammanhang.. medans i andra sammanhang kan det vara ljust ;)

Har du provat att fota utomhus på dagtid? Får du samma oskärpa? Testa en solig dag, för att göra dig ännu säkrare.. ställ ner kameran på något som du kan använda som stativ, ett bord eller dylikt..
 
SunKi skrev:
Alltså, har jag missat något? För mig låter det helt enkelt som att optiken inte är tillräckligt ljusstark, dvs du får för långa slutartider för att köra handhållet. Detta kommer man aldrig undan, skaffa ett stativ eller en kamera med ljusstark optik..


Eller är jag ute och snurrar?
I princip är du väl inte helt ute och cyklar men att någon skulle använda sin kamera endast under svåra förhållanden så här års verkar inte rimligt. Och även om det skiljer en del i ljusstyrka mellan olika fabrikat och modeller så är den skillnaden inte så stor att det borde ha någon praktisk betydelse. Olympus är inte känd för vare sig ljussvag eller dålig optik.
Nej, detta är något annat. Det där med digitalkameror är långtifrån klart ännu - verkar det som.
Us
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.