Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitalkamera istället för polaroidbakstcke?

Produkter
(logga in för att koppla)

Smirre

Aktiv medlem
Jag undrar om det är någon som använder digitalkamera för att göra provexponeringar före exponering görs med t.ex. mellanformatare? Detta för att fastställa hur exponeringen blir vid viss slutartid och bländare.

Jag tänkte prova detta när jag får min beggade mamiya.

Något man bör tänka på?

/ Jerker

Har aldrig tänkt på det, jag brukar lita på ae-mätaren i min 645:a. Men det kan nog vara en helt schysst ide, men bara så du vet så måste du tanka över bilderna till en burk innan du bedömer dem, Lcd:n brukar ju inte vara speciellt korrekt vad gäller mörkhet/ljushet. Histogrammet kan nog vara nåt att gå efter.

Har faktiskt tänkt på samma sak. Sitter med en halvkonstig DiMage 5 som har EVF-sökare(tror det hetter så). Man kan se hur exponeringen kommer att bli redan innan man trycker av bilden. Den borde fungera ganska bra som "exponeringsmätare".

Provade detta för tre år sedan och köpte en Canon S20 (?).
Det var inte för att testa exponering i första hand. mera för att se efter utsnitt och belysning.
Tveksamt, ganska dåligt tonomfång och alldeles för stort skärpedjup.
Det gick inte att ställa in tid och bländare på den kameran men man kan se hur den exponerat.
Detta stämde inte så värst bra med verkligheten, tydligen fanns det ett grundfel i angivet ISO-tal för jag lärde mig att kompensera med spotmetern.
Men det kan inte ersätta polaroidbilden vid noggrant fotoarbete, främst för att skärpedjupet är för stort men också för att dynamiken är ganska låg - och rent oduglig vid B/W fotografering.
Men det är ju ett tag sedan och det har gått framåt med digitalkamerorna.
En spotmeter är dock definitivt betydligt bättre för att avgöra exponeringsvärden.
Us

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar