Annons

digitalkamera för bla konsert?

Produkter
(logga in för att koppla)

karingrr

Ny medlem
hej!

jag är på väg att köpa en ny digitalkamera, men jag har ingen aning om vad för kamera jag ska köpa. jag är ungefär så mycket fotograferings-nybörjare man kan bli, men tar väldigt mycket kort och är intresserad av att lära mig mer. fick en olympus mju 400 i julklapp, men det känns faktiskt som om jag på något sätt vuxit ur den kameran. den är bra att ta "vanliga" bilder med, men eftersom det inte finns några manuella inställningar alls blir det inte mycket mer än så.

jag tar väldigt mycket konsertbilder, att få dem ens någorlunda skarpa med mju:n är nästintill omöjligt om motivet inte står helt stilla.

så vad för kamera kan tänkas vara passande?
jag vill ju inte "förköpa" mig och lägga ut massa pengar på teknik jag inte kommer att använda, men inte heller känna mig alltför begränsad av kameran.

jag ska till usa i april och har en kamera-budget på kanske fem, sex tusen svenska kronor. har kollat lite på internet, och kamerorna är ju väldigt mycket billigare där än här.

vore tacksam om någon kunde komma med lite tips på kameror + kanske konsertfotografi-råd.

tack!

Du nämner den kameran ganska flitigt i ett flertal trådar Kim. Men är den verkligen bättre än andra kameror inom samma grupp, IS är väl inte messias inom kamera världen? Tex Olympus 740750/760 , Minolta Dimage Z1/Z2 är ju alla bra kameror. Personligen skulle jag valt någon av olympus modellerna, den enda nackdelen med dom är att dom använder xD vilket är svindyrt, men bildkvaliten på 750UZ är ju inte att klaga på tycker jag. Finns ju också blixt-sko på dessa kameror till skildnad från canon kameran, vilket kan vara väldigt bra om man fotar konserter kan jag tänka mig?

Da´Russian Stallion skrev:
IS är väl inte messias inom kamera världen?

Jo, om man fotograferar handhållet är IS (eller motsvarande) oersättligt! extra mycket om man använder längre brännvidder dessutom!

Da´Russian Stallion skrev:
Tex Olympus 740750/760 , Minolta Dimage Z1/Z2 är ju alla bra kameror. Personligen skulle jag valt någon av olympus modellerna, den enda nackdelen med dom är att dom använder xD vilket är svindyrt, men bildkvaliten på 750UZ är ju inte att klaga på tycker jag. Finns ju också blixt-sko på dessa kameror till skildnad från canon kameran, vilket kan vara väldigt bra om man fotar konserter kan jag tänka mig?

Jag skulle inte välja någon av Olympusmodellerna då jag tycker de har riktigt dåligt grepp..det blir ju så när de är så små.
I övrigt ger de väldigt bra bildkvalitet, japp.

Z1 tycker därimot inte ger någon vidare bildkvalitet.. (Z2 vet jag inte än) och som sagt så saknar de modellerna IS (eller motsv.).

Senast ändrad:
hmm okej, jag är nog fortfarande lite skeptisk mot IS då jag inte provat en kamera som har IS personligen. Är nästan att ja blir sugen att tafsa på en sådan :p

Det tycker jag absolut du ska göra, iaf om du gillar att plåta handhållet eller med hjälp av enbensstativ.

canon kameran är ett fantastiskt alternativ. is gör faktiskt mer än vad man tror. att kameran "endast" har 3,3 Mp ser jag inte som ett problem då dessa pixels gott och väl kan interpoleras upp ifall det skulle behövas.

annars kan du kanske satsa på en analog variant med ex. en nikon f90x med ett ljusstarkt objektiv. sätt in en trevlig 800-1600 ISO film (eller lär dig pressa filmen) och upplev det härliga med analogt korn.

Karin, du har ju redan en digitalkompakt, så glöm den kategorin anser jag.
När det gäller konsertfoto finns det inget som slår en DSLR-kamera, eftersom ljuset oftast är svagt. I USA kostar ju Canon 300D inte så mycket mer än vad du tänkt betala, och du har ju möjlighet att hänga på riktigt ljusstarka objektiv. En 300D med ett 50/1.8 är inte fel och kostar runt $900 skulle jag tro.

Hej,

Jag har själv köpt kamera i USA (på den lite mera "analoga" tiden). Det funkade bra och man kan spara en hel del pengar på vissa modeller.

Men jag vill påminna om att de priser amerikanska handlare anger nästan undantagslöst är angivna utan moms. Hur stor momssatsen är varierar från stat till stat, men jag tror att den varierar mellan 5 och 10%.

Lycka till med kameraköpet!

Hälsn.

Fredrik

Hej!
Jag har skaffat en Fuji S5000 och den tycker jag fungerar hyggligt bra till konsert. Ingen ersättning för SLR/DSLR men helt OK att lära sig på! Kolla på Cyberphoto eller sök här på sidan för info om den.
Bilder från konsert tagna med S5000:
http://www.fphoto.org/erikasberg

//Erik

sagan skrev:
Utmärkt kamera för konsertfotografering, ljusstark med långa brännvidder och IS.
http://www.cyberphoto.se/canon/digital/s1/s1.php

Du kanske tycker att den har för låg upplösning dock.

Jag går också på din linje.

Vill man inte satsa på en systemkamera så tycker jag Kims förslag är det bästa. Ofta på konsertar har man inte möjlighet att vistas nära scenen, då behövs zoom möjligheten som den kameran har. Sedan måste det vara ett starkt plus att den har IS. Kim har ju erfarenhet av IS, så han vet vad det handlar om

beror lite grann vilken typ av koserter det handlar om.
Klubbspelningar eller större scener ?

Vid klubbspelningar så är det mer användbart med en bra vidvinkel än ett rejält tele.

ANNONS