fotobollfoto
Aktiv medlem
Den där killen har jag missat, bra när 96 vetenskapsmän kommer in.
[...].
men muppigt att de bara kacklade i munnen på varandra. Tänk om de istället samstämmigt uttryckt det vetenskapliga beviset.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Den där killen har jag missat, bra när 96 vetenskapsmän kommer in.
[...].
[...]
Seglade hem från Käringön i en det var inte så kul.[...]
Jag tror att det alltid har varit så (även i Sverige), men att det märks mer nu när alla kan synas och höras mycket mer än förr.Jag tror att vi lever i en värld där religion och kultur många gånger är viktigare för individen när denne ska fatta beslut än vad vetenskapen är. Åtminstone globalt sett. I lilla Sverige måhända att vi lutar oss lite mer på vetenskapen.
Inte jag heller.Men jag har inga vetenskapliga bevis för min hypotes
Nej, den är inte katastrofal i dagsläget. Däremot kommer klimatet förmodligen att ändras rätt mycket de närmaste 50 åren. Hur katastrofal ändringen blir får vi se. Det är jättesvårt att förutse det annat än i grova drag.Det lär vara svårt att få gamla hundar sitta. Diskussionen här visar på att det är sant.
Den klimatförändring vi redan ser är katastrofal och kommer bara bli värre.
Ja, man ska inte blanda ihop väder och klimat.Se nu på Bahamas. Den stormen kunde hänt tidigare. Ingen forskare kan säga det inte kunde hänt för 100 år sedan.
Men beteendet påverkar hur man hanterar konsekvenserna. Som privatperson är det svårt att göra något.
Det är bara politiska beslut som kan stoppa avverkningen i Amazonas?
Det kommer nog att gå, tror jag. Så värst många fler än 11 miljarder lär vi inte bli.Det som kommer avgöra om man lyckas med detta är om man kan hejda ökningen i befolkningstrycket per yta.
Jag tror att vi lever i en värld där religion och kultur många gånger är viktigare för individen när denne ska fatta beslut än vad vetenskapen är. Åtminstone globalt sett. I lilla Sverige måhända att vi lutar oss lite mer på vetenskapen.
Men jag har inga vetenskapliga bevis för min hypotes
[...]
Att 'lilla Sverige' skulle vara någon slags mönsterelev är vad jag kan se en stor myt som spridits av hela etablissemanget sedan 1945.
[...]
Jag själv skaffade elhybridbil i våras. Jag vill ju gärna tro att det är bra för miljön. Men jag vet inte! Jag byggde inte mitt beslut på rationell grund. Jag byggde det på tro och övertygelse.
...Jag själv skaffade elhybridbil i våras. Jag vill ju gärna tro att det är bra för miljön. Men jag vet inte! Jag byggde inte mitt beslut på rationell grund. Jag byggde det på tro och övertygelse.
Egentligen vill jag inte kalla det rationella beslut, men har alltid levt efter någons slags ådra att inte ödsla på något i onödan, återanvända eller förbättra det som går om man kan undvika att slänga och jag kan svära på att jag ALDRIG slänger mat. Så inordnar jag mitt liv, inte av snålhet, utan för det ligger för mig.
I linje med det ligger det inte för mig att påverkas av alla skriverier i den grad att jag känner skam över att köra min lilla bil, driva mitt lilla hus och göra någon resa då jag har råd. Som t.ex. 2009, 2014 och 2017
Man får gärna anpassa sitt liv med vilka motiv som helst och det är ju inget ont i att med vetenskapens hjälp hitta nya sätt att utvinna energi. Dock är det ju helt utsiktslöst att på något sätt växla ut det enorma behov hela världen är beroende av på några 10-tal år. HELT utsiktslöst om man inte är ok med överlevnadskatastrofer vi inte ens vill föreställa oss. Vind och sol är bara dugligt på micronivåer men min övertygelse är att det finns tid och förr eller senare når vi ett trappsteg. Det finns nämligen delar inom vetenskapen som redan idag klarar mer än vi själva föreställer oss. Får jag raljera över datormodeller så hade IPCC's månraket inte klarat biffen.
Ett alarmismperspektiv med skrämda människor och unga arga som i sin tro på att slåss för det goda kan vara farligt. Ett resonemang där 'planetens liv' står på spel är inte friskt och kan leda vissa helt fel.
Så får vi bara tro och tycka vad vi vill är vi också mottagliga för att kommunicera. Men dramatiken är uppblåst och allt uppskruvat. Enligt mitt sätt att se
PS. Jag negligerar absolut inte miljöproblem. Det finns det gott om utsläpp av olika slag, rovfiske är ett faktum i vissa områden, antibiotikaresistens, pandemier ja katastrofer kan och kommer nog inträffa. Klimatkatastrofer har inträffat som varit värre än vi nu levande känner till. Bara att se lite gamla foton och illustrationer för att konstatera. Så unga idag reagerar nu, p.g.a. kampanjen, på rätt ordinära stormar och hårda oväder och har ju hört att de beror på CO2. Och tidningar säljer nu mer på att fläska på med naturkatastrofer - som på intet sätt plötsligt uppstått. Historielöshet är också en fara.
Jo, du har rätt i att:
Vissa individer svälter hellre än äter fläsk. Eller?
Vissa föredrar deckare framför verk inom litterturvetenskap
Vissa agerar efter tidigare vetenskapliga utsagor, även om de är förlegade.
Då folk röstar kan de inte förvänta sig en validerad vetenskaplig analys vad konsekvenserna blir om du väljer politiker A eller B.
Vissa är lite vetenskaps-freak och gör val enligt vetenskapliga hypoteser. Och håller tummarna att det stämmer. Tar själv 1/4 Treo varje morgon p.g.a. sådana.
Till din förvåning så är en av mina egenskaper att jag är 'vetenskaps-freak'. Vilken inte är en utstakad väg att gå. Det finns hypoteser och först då du kan förknippa det med ett visst utfall kan det vara värt att satsa på. Annan vetenskap har förstås levererat ren skit. Och hela politiska agendor har sedan satsat på att det var rätt i decennier. Politiker har rätt svårt att erkänna de gjort fel.
Att 'lilla Sverige' skulle vara någon slags mönsterelev är vad jag kan se en stor myt som spridits av hela etablissemanget sedan 1945.
Min hypotes är att möjligheten att finansiera sin politik utgår från möjligheten att ta in skatter. Utan hänsyn till folk och hälsa. Den tesen är testad och validerad i och med att beskattningen av röktobak var en kassako och en 'säker' inkomst - så länge folk rökte som borstbindare fram till 80-talet.
Den seriösa vetenskapen, som hanterade värden och utfall i kliniska experiment, konstaterade att snus inte kunde förknippas med cancer och ej heller med hela den uppsjö av livsförkortande o sjukdomsbildande effekter rökning ger.
Rädda om hälsa och liv gick en stor del av befolkningen över till snus, som kostade 5:- då ett paket cigg kostade 30:-. Gissa om det märktes i skattekistan? Och så kan vi ju inte ha det - att folk fortfarande vill använda nikotin och vi inte kan visa att det är livsfarligt. Men de hade ett annat beroende och annan inkomstkälla till staten. Så då fixade man till tobaksskatten så en dosa idag kostar MER än ett paket cigg.
På tal om att 'lilla Sverige' är så enastående att anamma vetenskap. Svenskens 'sekulära' förhållningssätt till religion är att om man inte följer etablerade sådana kan man skapa sig en egen. Med så koncentrerad mediavärld i ett litet land finns risken att något man legitimerar som bekräftad vetenskap (trots det handlar om utsagor snarare än upplevd verklighet) och tillåter stort känslosvall och engagemang att 'rädda planeten' OCH tilldelas (visserligen via kampanjande marknadsförare smygande i kulisserna) den perfekta frälsarfiguren som i oskuld förmedlar det andra sagt till henne och som i sin sjukdomsbild har egenskapen att lätt få oro... ...DÅ har man en religion att finna tröst och gemenskap i - och kan samtidigt påstå sig vara helt sekulär. Det finns en helig skrift som säger den absoluta sanningen. Säger någon något annat känner vi igen tecken från tider då knappt någon vågade säga att de inte tror på Gud. Betvivlar inte att bålet hade väntat på mig.
Det är min hypotes. I all ödmjukhet
Det är fortfarande så att Gretas budskap är att politiker ska börja lyssna på och följa vad vetenskapen säger.
Oklart vad du argumenterar emot.