Håller med dig!
Ska vi då först ta reda på vem som drog ur proppen? Eller ska vi först hitta ett sätt att täppa till hålet?
Ok. Men jag sitter lugn i båten för ingen har sett det stora hålet. Någon hade en teori om att det finns förruttnelse kring en läcka o att det blir ett stort hål då den ger med sig. Detta hade i alla fall vissa kalkyler visat, men man var inte helt klar över vilka parametrar man borde räkna på. Att jag är fortsatt lugn är inget jag ska motivera här i en slags 'debatt'. Det är ert eget ansvar att söka information. Ni kommer finnna att IPCC har sina 'moments' och att det finns såväl ytterst välrenommerade forskare med ytterst intressanta fakta att förmedla. I det läget får man ställa sig frågan om de, som IPCC vill förmedla, är komplett galna tokstollar eller inte.
Det är inget som helst fel med att sträva efter nya energikällor och att återanvända. Vill man leva i en saga tror man att fossila bränslen kan 'växlas' om till 'förnyelsebara'. Ingen låtsas om att det helt enkelt inte finns möjlighet att 'inom-fem-år-är-det-för-sent' -växla bort 85%!!! av nuvarande energibehov. Ja, om den kärn-o vattenkraft på dryga 11% får finnas kvar. Det som kallas 'förnybart' står för ca 3,6% totalt!!!
Klart, tror man att botten på båten brister inom fem minuter så borde man ju omgående avstå från all fossil energi bums! Så att säga slå in den pluggen där läckan finns. Tyvärr förlorar man då en faslig massa livsuppehållande funktioner man tagit för givna och utlovade mat- o medicinleveranser till båten uteblir. Kanske vi kan rädda oss om vi hoppar i med flytväst och bildar ring med varandra, äter krill och fryser. Är raljant för underhållningsvärdet.
Alla bortser från att hela deras liv uppehålls av fossila bränslen, mänskligheten är där den är med hjälp av dylika och utan energiutvinning hade vi haft en helt annan civilisation. Vissa ser i en sådan en utopi där vi tillsammans lever harmoniska liv i en slags Astrid Lindgren-saga. Lämpligen skickar man fram en förvuxen Pippi Långstrumpfigur som frälsare som ett alibi då hon bara förväntas kunna mantran utantill - och inte förväntas få svåra frågor om ett svårt ämne. Min egen datorsimulering ger dock fasansfulla resultat med enorma lidanden som följd av det.
Men jag sitter som sagt rätt lugn. Jag har numera rätt mycket på fötterna för att vara en vanlig allmänbildad individ. Det, och i relation till vad jag upplevt i form av både väder, temp o utfall av diverse 'larm' under drygt 60 år, ger mig ett hyggligt perspektiv. Att både tempo vatten stiger så sakteliga är ingen katastrof. Jag har fullförtröstan i att vi anpassar bra lösningar där sådana behövs på sikt.
Däremot ligger det inte för mig att bli hänförd av sagor, vara helt okritisk till etablissemang och massrörelser där alla upprepar trossatser. Jag sitter rätt lugn i båten och försöker undvika att skada botten i försök att förbättra den.
Stora miljöproblem finns dock. Tror att den allt överskuggande CO2-argumentationen tar medel o engagemang från andra nödvändiga insatser. Ämnade att förbättra för oss o planeten.
Därmed är det definitivt over-and-out i frågan för mig. Vill man vara ignorant o idiotförklara mig be my guest. Är man öppen för perspektiv kan man använda nätet för att hitta relevant o intressant information. Lyssna på vad annan expertis än IPCC reflekterar över. Reflektera är bra generellt. Agera i panik dåligt.
Kalla mig vad ni vill. Jag knyter ihop säcken o intar åter strikt ämnesrelaterad hållning. Att ens försöka prata o reflektera kring detta i ett forum är vansinne. Det räcker med twitter för att inse det. Är faktiskt rätt trygg i att världen inte brunnit upp om 50 år. I gårdagens Sydsvenska avslutade en 'Kulturvetareo kritiker' sin långa krönika med orden 'kanske kan man segla till Eslöv om två år'. För mig sätter det fingret på att hållbara argument inte behövs om man tar till vad 'vetenskapen' säger. För visst var det forskare som la in de parametrar som ger det resultat krönikören förtröstansfullt rundar av sin krönika med. Gissar dock att man först måste koppla bort allt sitt eget sanso vett.
Tack för mig. Mer än så tänker jag inte säga. Jag tror vi har ett helt ok läge jämfört med alla tidigare generationer.