Klimatångest blockeringen behöver nog vädras ut. För nu har det ju närmat sig det rent parodiska. Segelbåten Greta åker med till USA har tydligen lite av racingstuk och det innebär ju givetvis att ingen toalett finns och således heller ingen skittank som kan samla upp skiten för att tömmas senare i hamn. Istället finns en hink - lika för alla! Jag undrar ju vad miljömedvetandet gör med innehållet. Att jag ställer frågan beror på att vi förra året uppmanades att inte pinka rätt ner i Östersjön eftersom det skulle spä på övergödningen så nu finns det säkert de som har ångest över det också. Självfallet är detta en symbolfråga snarare än en praktisk miljöfråga som visar på hur var man kan hamna om man inte lyfter blicken.
Problemet är inte klimatångest.
Problemet är att forskarvärlden visar på allvarliga klimatförändringar, som akut hotar livet på vår planet.
Det är en svår situation för mänskligheten.
Det behövs både långsiktig planering och individuellt ansvarstagande.
Det står inte i motsättning till vartannat, tvärt om. När det stora och det lilla drar åt samma håll, brukar det gå som bäst.
Ångest är alltid otrevlig, men kan vara bra.
Ångest kan ge uppbromsning, eftertanke och nyorientering.
Ångest kan vara ett tillstånd mellan insikt och handling.
Den bästa medicinen mot miljöångest, är ansvarstagande för miljön.
Jag oroas inte av klimatförnekare. Det finns mer än tillräckligt med vetenskaplig fakta.
Jag oroas av klimatnegativisterna.
Andra problem är större eller lika stora. Man beter sig sämre mot miljön på annat håll än i vårt land. osv.
Det pågår ett "drev" mot en 17-årig skolflicka med flätor och Aspbergers syndrom.
Miljötänkande sägs skapa osämja mellan grannar, osv.
Jag hoppas att det här är övergående, ett led i en omställningsprocess, och inte så att Trumps retorik vinner mark.
Sten-Åke.
Du har fullständigt missförstått Greta.
Det intressanta kommer ut där fram, inte där bak. Upptill, kanske är bäst att tillägga.
Fotomässigt. Focus-shift så att du hamnat i total oskärpa. Kanske med inslag av tunnformig distorsion.
Du "fekalitetskonverserar", eller mindre fint uttryckt, du snackar skit.
(skrivet med lite göteborsk glimt i ögat)
Media gör Greta till en Hollywood-film, men det är hon absolut inte.
Hon är den lille pojken i HC Andersens saga om den lille pojken och kungen som gick naken (klädd i tunt guld).
HC Andresens sagor sägs vara präglade av hans egen Aspberger, så det passar bra i så fall.
En skolflicka som far runt och säger sanningen, vetenskaplig fakta, till några av världens mäktigaste, och uppmanar alla till strejk.
Jag ser på Gretas gärning med humor, värme och stor tacksamhet. Hon gör säkert precis så gott hon kan, och jag tycker hon har gjort oerhörd nytta för att belysa klimathotet, och inspirera andra ungdomar (och en och annan gammal gubbe).
Jag tycker att man ska vara respektfull mot Greta, och istället rikta det kritiska ljuset mot Trump och de intressen som står bakom honom.