Det fins så mycket att ta ställning till i dag, världen lärde sig inte så mycket efter andra världskriget, trots stora förhoppningar att vi äntligen skulle försöka att nå en bättre värld. Jag vet inte när katalysatorn kom i våra bilar, man hade uppmärksammat föroreningar relativt tidigt. Hasse och Tage kom på 70-talet med filmer, tidiga förespråkare om miljön. Allting hopar sig som en lavin av händelser, talibaner och några andra rörelser ställer till det åt det grövsta hållet, 800000 tutsier massakreras i Ruanda området i Kristi namn. Den enorma flyktingvågen som inträffar som mycket beror på otäcka krig ( nuvarande teorier att klimatförändringar spelar in också ) Sedan ökar klimattrycket, man dödar inte bara oskyldiga människor, man dödar planeten också. Jösses vad mycket det fins att ta ställning till, det är jobbigt att vara människa i dag.
Jag är inte så insatt i Syrienkonflikten, men jag har hört samma sak som du.
Jag håller med dig Bengt.
Det är verkligen inte lätt att vara en ansvarsfull människa i dagens värld.
Det finns så mycket att oroa sig för att man nästan blir paralyserad.
Militär upptrappning och ökade spänningar, plastpartiklar i ekosystem, antibiotikaresistens, nazister på våra gator, terrorism, IS, långa köer på akuten, befolkningsökning, psykisk ohälsa bland unga, osv.
Vi tycks leva i en brytningstid.
När så mycket utvecklas åt fel håll, kan det behövas grundliga omvärderingar och nytänkande.
Vi får helt enkelt göra så gott vi kan.
Glädjas över att vi fått den fantastiska och svårbegripliga gåvan "livet".
Hämta kraft därifrån.
Livet är stort.
Några unga flickor hade gjort en banderoll till en demonstration. Jag smög upp bakom.
"Försök - I Alla Fall", stod det på banderollen.
Jag tycker det är en klok inställning/utgångspunkt.