Tack. Det är just för mycket sagor och meningslös symbolpolitik, och för lite vetenskap och verkliga åtgärder som är problemet.
Det där var en kommentar direkt riktad till mig.
Vad jag försökte säga i det kommenterade inlägget var "skjut inte på budbäraren".
Sedan spelar det tydligen ingen roll hurdan budbäraren är.
Är budbäraren en skolflicka med flätor, så skjuter man på budbäraren i alla fall.
Det var det jag försökte säga.
Så här ser jag på klimatproblemen:
Forskarna säger att klimatfrågan är akut, och att det görs alldeles för lite.
Organisationer och privatpersoner försöker skapa opinion och pressa de som har den övergripande makten.
Många människor gör sitt bästa för att minska sin egen klimatpåverkan.
På andra sidan finns Trump, klimatförnekare, klimatnegativister, och starka ekonomiska och politiska intressen, som skulle förlora på en behövlig samhällsförändring.
I nuläget verkar den senare "gruppen" vara starkare.
Det är den gruppen som önskar "meningslös symbolpolitik", inte den första.
Sagor finns det gott om.
Som att massbilismens miljöproblem skulle lösas genom etanolbilar, och sedan var det dieslarna som blivit så rena med ny teknik.
Då föredrar jag sagor som utger sig för att vara sagor.
Det kan finnas klokhet där.
Sagan om den lille pojken och kungen i guldkläder, berättar mycket om den mänskliga naturen.
Som de gruppvarelser vi är, så kan vi blunda för vad vi faktiskt ser, eftersom det är så viktigt för oss att vara en del av gruppen, att ha en ställning där.
Sedan är ju inte verkligheten som sagan.
I verkligheten räcker det inte att en liten människa säger sanningen. Det är styrkeförhållandena som avgör.
Det behövs engagemang och tryck underifrån, från många, för att något faktiskt ska hända.
Våra vetenskapsmän tycks ha en någorlunda samsyn om vad som behöver göras,
klimatrörelsen är en av de mest vetenskapliga rörelser vi haft.
Problemet är inte att "klimatrörelsen" berättar sagor, inte är vetenskaplig och bara önskar meningslös symbolpolitik.
Klimatrörelsen ser inte naturen som en disneyfilm, och det finns mig veterligt inga krav på att människor ska leva som humlor och bin.
Däremot ser jag något som jag kallar för "klimatnegativism".
Det fungerar som grus i förändringsmaskineriet, demoraliserar.
Du behöver inte hålla med mig, det kommer du nog aldrig att göra, men jag skulle bli glad över om du kunde förstå hur jag tänker.
Jag blev så himla glad för SVT-dokumentären "Donald Trump - Vägen till makten".
Genom att se den, förstod jag hans världsbild. Rekommenderas starkt.
Avslutningsvis.
Livet är tufft ibland, och jag har rätt svåra hälsoproblem för tillfället.
Jag har varit miljöengagerad hela livet, och jag är mycket intresserad av olika folkrörelser, mm.
Det är en sorg för mig att konstatera, att jag nog inte har så mycket mer att ge i den här debatten.
Ett litet "hej" till en person, och sedan lämnar jag, om det inte kommer något direkt riktat till mig, som någon vill ha svar på.
En sak tycks alla vara överens om - det är dumt mot miljön att slänga användbara saker (typ kameror och hemelektronik), bara för att det kommit nyare.
Här fyller FotoSidan en stor funktion, dvs de kompetenta personer som ger råd om både nyare och äldre kameror.
Heder och vördnad åt er.
Även om jag hamnat i polemik med några av er i den här debatten, så får jag faktiskt säga att ni gör en god miljöoinsats, helt ideelt.
Jag vill verkligen inte demoralisera det, eller er, och hoppas att vi kan förbli vänner på fotosidan, även om vi tycker olika om annat.