Annons

Digitala vs Analoga objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Renovation

Medlem
Jag är i begrepp att skaffa mig en systemkamera och har hört mycket om att canon har ett stort utbud av objektiv. Kan man använda analoga objektiv till en digital systemkamera?

Renovation skrev:
Jag är i begrepp att skaffa mig en systemkamera och har hört mycket om att canon har ett stort utbud av objektiv. Kan man använda analoga objektiv till en digital systemkamera?
Om det står ef på dem så passar de.

EOS 20D, 30D, 40D, 300D, 350D, 400D samt 450D klarar både EF samt EF-S. Medans 5D och 1D husen bara klarar av EF-objektiv.

EF-S objektiven är endast för 1,6x husen.

/Daniel

Låter ju bra, för har funderingar på att köpa en Canon 40D och vill kanske inte lägga alla surt förvärvade slantar på dyra "gluggar" som du säger =)

Är ett 18-55 2.8 objektiv att föredra i en kyrka, mer än ett 17-85 4-5.6 objektiv med blixt?

Renovation skrev:
Låter ju bra, för har funderingar på att köpa en Canon 40D och vill kanske inte lägga alla surt förvärvade slantar på dyra "gluggar" som du säger =)

Är ett 18-55 2.8 objektiv att föredra i en kyrka, mer än ett 17-85 4-5.6 objektiv med blixt?
Med blixt så blir nog inte prällen så glad.

Det beror på tillfället och vad man kommit överens om. Men visst är det bättre med högre ljusstyrka.

Det beror ju även på avståndet. EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM kommer ju inte lika långt i zoomomfånget som en EF-S 17-85 mm f/4-5,6 IS USM. Den sistnämnda med ett enbent stativ kan ju vara ett intressant blixtlöst alternativ. Eller en EF 24-105 mm f/4L IS USM.

Det beror som sagt på var man sitter och vad man ska fotografera. Samt på när på dagen det är, vilken årstid och hur stora fönster det finns.

Renovation skrev:

Det är väl just det man ska göra tyvärr. Köp ett billigare kamerahus så att du har råd med bra objektiv, det är i dom bildkvaliten sitter.

Om du ska fota i en Kyrka så tycker jag att du ska satsa på ett bra fast objektiv.

Jo det är väl ingen direkt skillnad melan analoga/digitala objektiv. 50 1.4 har ju hängt med sen 1993 å det används ju friskt, finns många exempel. Men att använda en kitglugg från 1995 ser jag ingen direkt mening med, då är 18-55 IS med stor säkerhet mkt bättre.

Till kyrkan rekomederar jag EF 85 1.8.

Renovation skrev:
Tänk på att du får snävare bildvinklar på en EOS 40D jämfört med en film-EOS. De vidvinkelobjektiv du har är inte längre vidvinkelobjektiv när du sätter dem på en 40D.

Med teleobjektiven är det snarare en fördel att man får snävare bildvinkel. Man kommer ju "närmare".

Det finns faktiskt en skillnad på analoga och digitala objektiv, eller rättare sagt på objektiv som är konstruerade för kameror enbart för film och sådana som är ritade med även digitala kameror i åtanke. På grund av att en digital bildsensor reflekterar mer ljus än vad filmytan gör, har man börjat antireflexbehandla den bakersta linsytan också. Detta för att ljus som studsar tillbaka från sensorn ska försvinna ut genom objektivet igen, inte studsa fram och tillbaka mellan bakersta linsen och sensorn.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto