Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitala svartvita utskrifter lika bra som i mörkrummet?

Produkter
(logga in för att koppla)

PerFogelberg

Aktiv medlem
Nu för tiden tillverkas det allt bättre bläckstråleskrivare. Till HPs modeller finns det olika gråa nyanser att använda istället för färg. Fotoaffärernas nya entimmeslab går att mata med digitala medier. Frågan är om det kan ersätta en bild framkallad på fint fiberpapper på traditionellt sätt. Kan man få samma djup i en utskrift som en selentonad bild på kartongpapper?

det tog några år att utveckla det traditionella fotopapperet.
samma sak lär säkerligen gälla även för den digitala motsvarigheten.

jag har på en utställning "lurat" både professionella fotografer och amatörer med en digital s/v kopia (dock fotolabb, inte skrivare).
samtliga nära på totalvägrade tro att den var från en digital fil.

så nog kommer vi dit snart.

Bra gjort!

Estethia skrev:
jag har på en utställning "lurat" både professionella fotografer och amatörer med en digital s/v kopia (dock fotolabb, inte skrivare).

Vilket säger en hel del om de faktiska förhållandena. Många vill helt enkelt inte tro/tycka att svartvita kopior kan vara lika "bra" som traditionella. De "vet" att svartvitt från digitalt är sämre.

Bra gjort, Christel!

Estethia skrev:

Den som vill få en kvalitetsupplevelse kan gå och titta på digitalakopior hos Prolabbet och Dox i Stockholm eller VSFL Filmteknik i Malmö. Det mesta de kör ut, även från analoga orginal, är gjort via en printer som skriver på riktigt fotopapper.

Skillnaden mellan digitala och analoga kopior är idag bara skillnaden mellan plastpapper och fiberpapper. Antagligen går det redan idag att göra ett fiberpapper för dess printrar om viljan finns hos fabrikörerna.

froderberg skrev:
"Den som vill få en kvalitetsupplevelse kan gå och titta på digitalakopior hos Prolabbet och Dox i Stockholm eller VSFL Filmteknik i Malmö."
Det är det jag har gjort. På DOX hänger det svartvita utskrifter med artisten Björk på i deras trappa. Tycker inte riktigt om kvaliteten på bilderna.

Vad jag har förstått så skulle tråden lika gärna kunna handla om plastpapper vs. fiberpapper. Det är ju där skon klämmer. Jag har funderat många gånger på hur man skulle kunna få ut digitala bilder på fiberpapper.

Jag har länge funderat på alternativ till det analoga mörkrumet när det gäller svartvitt. Nu har jag till slut bestämt mig för att testa Piezography. Detta går ut på att man ersätter färgpatronerna i skrivaren med pigmentbläck i olika gråtoner. Har inte fått kitet ännu men ser med spänning fram till hur det kommer att se ut. Bilderna verkar, enligt kritiken, bli bra men det finns tydligen en hel del problem med att bläcket sätter igen munstycken m.m.

Återkommer med rapporter om intresse finns. Titta gärna på Cone editions hemsida för mer info.

http://www.inkjetmall.com/store/piezographyBW.html

Fredrik

Ser att några nämner jämförelsen med fiberbaspapper och plastpapper. Den diskussionen var ju livligare för 20 år sedan, men hur ser ni på det nu? Menar ni att fiberbaspapper är bättre?
Jag menar att plastpapper var bra mycket sämre än fiberbaspapper när de först dök upp (på 70-talet?) men har sedan dess blivit mycket bättre. Svärtan i vissa plastpapper är ju dessutom tom bättre nu (än barytpapper). Det kan dock vara andra saker som gör att folk föredrar fiberbaspapper som att ytan är en annan och att det är en annan känsla att hålla i bilden. Känner dock mer att det är numera som "Aftonbladet eller Expressen" dvs en smaksak.

"jag har på en utställning "lurat" både professionella fotografer och amatörer med en digital s/v kopia (dock fotolabb, inte skrivare).
samtliga nära på totalvägrade tro att den var från en digital fil..."

Jat tycker att utskrifter blir väldigt bra generellt, men jag ser skillnad mellan svartvita fotolabo och "hemmagjorda". Jag upplever fotolabos som lite "randiga". Dessutom har jag aldrig sett en digital bild men riktigt fin vinjettering.

matnyttige skrev:
Ser att några nämner jämförelsen med fiberbaspapper och plastpapper. Den diskussionen var ju livligare för 20 år sedan, men hur ser ni på det nu? Menar ni att fiberbaspapper är bättre?
Jag menar att plastpapper var bra mycket sämre än fiberbaspapper när de först dök upp (på 70-talet?) men har sedan dess blivit mycket bättre. Svärtan i vissa plastpapper är ju dessutom tom bättre nu (än barytpapper). Det kan dock vara andra saker som gör att folk föredrar fiberbaspapper som att ytan är en annan och att det är en annan känsla att hålla i bilden. Känner dock mer att det är numera som "Aftonbladet eller Expressen" dvs en smaksak.

En lufttorkad blank fiberbasbild behåller djupsvärta och kontrast samtidigt som den får en behaglig halvblank yta att titta på. Ett blankt plastpapper blir när det torkat spegelblankt. Någon jämförbar yta i plast (till lufttorkat fiber) finns inte. Enda alternativet är i så fall ett med fin pärlyta (men det blir ändå inte samma sak) och då förlorar du i både djupsvärta och svärtningsomfång. Lufttorkat blankt fiberbaspapper är enligt min mening överlägset när det gäller yta och bildintryck och lämpar sig ypperligt för t.ex utställningsbilder. Fördelen med plast är att hela processen går snabbare och att det inte går åt så mycket vatten vid sköljning samt att man inte behöver använda HCA för att korta sköljtider. Men kan man ha överseende med spegelytan så är blankt plastpapper lika bra som fiberpapper vad gäller djupsvärta och svärtningsomfång.
Hälsn, Nils.

Graal skrev:
En lufttorkad blank fiberbasbild behåller djupsvärta och kontrast samtidigt som den får en behaglig halvblank yta att titta på. Ett blankt plastpapper blir när det torkat spegelblankt. Någon jämförbar yta i plast (till lufttorkat fiber) finns inte. Enda alternativet är i så fall ett med fin pärlyta (men det blir ändå inte samma sak) och då förlorar du i både djupsvärta och svärtningsomfång. Lufttorkat blankt fiberbaspapper är enligt min mening överlägset när det gäller yta och bildintryck och lämpar sig ypperligt för t.ex utställningsbilder. Fördelen med plast är att hela processen går snabbare och att det inte går åt så mycket vatten vid sköljning samt att man inte behöver använda HCA för att korta sköljtider. Men kan man ha överseende med spegelytan så är blankt plastpapper lika bra som fiberpapper vad gäller djupsvärta och svärtningsomfång.
Hälsn, Nils.
-Jo jag håller faktiskt med dig i allt. Men man undrar om alla föredrar den mindre blanka fiberbasytan jämfört med blankt plastpapper.

På mina utskrifter med skrivaren (Epson 1270) så får jag fula nyanser om jag kollar i vinkel mot bilden (men o andra sidan ska man väl inte kolla så snett på en bild).

PerFogelberg skrev:
Vad jag har förstått så skulle tråden lika gärna kunna handla om plastpapper vs. fiberpapper. Det är ju där skon klämmer. Jag har funderat många gånger på hur man skulle kunna få ut digitala bilder på fiberpapper.

Jag har provat att skriva ut svartvita bilder på handgjort akvarellpapper från Lessebo och det går alldeles utmärkt (om man kan ha överseende med den kontrastsänkning som bilden får). Intrycket blir lite åt gammalt djuptryck som förr var en metod att överföra fotografier till papper.

När det gäller fotopapper för skrivare så tycker jag att åtminstone Epsons Photo Paper är det som mest liknar lufttorkat fiberpapper i ytan (inte så spegelblankt) men ändå inte helt. Så där tycker jag inte att någon sko klämmer. Problemet tror jag ligger på andra plan som bildton, pappersbasens ton, silverhaloidteknikens speciella karaktär (som är svår att efterlikna) t.ex effekten av selentoning, korn och kornstruktur, dess kantskärpa etc.

Copy_Con skrev:
Jat tycker att utskrifter blir väldigt bra generellt, men jag ser skillnad mellan svartvita fotolabo och "hemmagjorda". Jag upplever fotolabos som lite "randiga". Dessutom har jag aldrig sett en digital bild men riktigt fin vinjettering.

gillar du inte ränderna så testa proprint.

varför kom vinjettering in i diskussionen?

Angående lufttorkat blankt fiberpapper så finns det inget bättre när det gäller att hänga bilder på vägg. Det blir inga konstiga reflexter och betraktningsvinkeln är stor. Att använda akvarellpapper kan jag tänka mig är väldigt fint med färger. Speciellt om man gör en akvarelleffekt i Photoshop. Läste lite om Piezography som verkade intressant. Frågan är vilken djupsvärta man får med det systemet. Jag brukar skriva ut mina digitala alster på http://sverige.fujifilmnet.com. Då får jag bilderna snabbt, billigt och väldigt bra. Dock är det på högblankt papper. Bilderna blir exakt lika bra som från färgnegativ. Jag har även haft funderingar på hur man skulle kunna skriva ut ett negativ på OH-papper i samma storlek som den färdiga kopian och kontaktkopiera. Någon som har prövat?

Estethia skrev:
gillar du inte ränderna så testa proprint.

varför kom vinjettering in i diskussionen?

Tack! Skall testa Proprint nästa gång det är dags, är kvaliteten generellt bra ifrån dem?

Vinjettering är något jag förknippar med fiberpapper och sepiaton, det var så det kom med :)

PerFogelberg skrev:
Jag har även haft funderingar på hur man skulle kunna skriva ut ett negativ på OH-papper i samma storlek som den färdiga kopian och kontaktkopiera. Någon som har prövat?

Jag har testat första hälften, alltså skrivit ut en bild negativt på OH-film med sublimeringsskrivare, ser ruskigt bra ut på filmen iaf. Har dock inte fått tummen ur och gjort någon kopia :p

Copy_Con skrev:
Tack! Skall testa Proprint nästa gång det är dags, är kvaliteten generellt bra ifrån dem?

Vinjettering är något jag förknippar med fiberpapper och sepiaton, det var så det kom med :)

kvalitén är generellt _mycket_ bra så länge du använder färgprofilen (och att du har en kalibrerad skärm).
undrar du något eller om det skulle bli nåt problem så ska du veta att dom har typ sveriges bästa support oxå. :eek:)

hm, oki. jag är lite trött som vanligt, men varför kom din förknippning med vinjettering in? alltså, vad fick dig att nämna det och vad var målet?
(hänger inte riktigt med, tror jag, men är mycket intresserad eftersom jag förtjust använt mig av mörk vinjettering i sisådär 15 år, analogt som digitalt)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar